Product meenemen in een winkel wat ze er ook verkopen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Product meenemen in een winkel wat ze er ook verkopen

#16 , 31 jul 2017 15:19

boodschappen doen/afrekenen aan de kassa/producten in een tas stoppen met een open blikje in de hand lijkt me bijzonder onhandig en moeilijk als je al de rest met één hand moet doen.
Vorige week persoonlijk meegemaakt. Een klant met een overvolle kar voor mij aan de kassa. Dan krijgt ze plots een telefoontje, en ze heeft heel haar kar en de betaling gedaan met 1 hand, ondertussen blijven bellen. Toen het mijn beurt was om alle sop de band te leggen, waren haar boodschappen nog niet voor 75 % ingepakt, en ze maakt helemaal geen haast ermee. Integendeel, ze belde gewoon verder, terwijl het gesprek niet van levensbelang was. Ze vertelde haar vakantiereis. En dan bekeek ze me kwaad omdat ik haar restende boodschappen op de inpakzone op een hoop duwde. Zelfs op de parking was ze nog aan het bellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#17 , 31 jul 2017 15:50

vrouwen met een hoofddoek kunnen hun gsm klemmen tussen hun kaak en hun hoofddoek en tegelijkertijd andere zaken doen met hun 2 vrije handen = multitasken

artemis
Berichten: 3293

#18 , 31 jul 2017 16:59

Gsm-gebruik is een heel andere ergernis en tot op heden kan je daar nog geen cola mee morsen. Dat komt misschien nog in de toekomst :)
Liever bij het onderwerp blijven.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 31 jul 2017 17:04

Liever bij het onderwerp blijven.
'k Denk dat alles min of meer gezegd is:
1. Als men je beschuldigd van diefstal, moet men dit kunnen bewijzen (zie opmerking over de camerabeelden). Dus puur juridisch gezien mag je met een open blikje de supermarkt in.
2. Uitbaters van een winkel kunnen perfect bepalen dat iemand met een blikje frisdrank in de hand, hun winkel niet binnen mag.
3. Het is niet beleefd om met een open blikje drank winkels binnen te gaan.

Voila, that's all... ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 jul 2017 22:15

Het overkomt mezelf ook regelmatig, maar op een iets andere manier. Ik ga met een rugzak naar het werk en heb daar meestal een (gesloten) blikje inzitten. Vervolgens ga ik zo nu en dan nog eens een bus melk kopen voor ik mijn werk binnen wandel. Ik ga er enerzijds vanuit dat aangezien ik mijn gesloten rugzak niet open in de winkel, er ook geen rechtmatige aanleiding is om deze te doorzoeken. En anderzijds, moest het toch zover komen, dat de kans dat het lotnummer overeenkomt met een lotnummer dat ook in de winkel wordt verkocht zeer klein is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 aug 2017 09:24

Veel supermarkten of winkels verbieden rugzakken bij het binnenkomen. Als ze dit niet doen, heb je natuurlijk het volledige recht om met je rugzak en inhoud naar binnen te wandelen. Dat er in een rugzak al eens een blikje, koek, appel,... zit is nogal logisch. Om iets te stelen in de winkel moet je ook je rugzak afdoen, openen, de gestolen dingen er in steken, terug toe doen, terug op je rug... Veel omslachtiger dan wanneer je simpelweg een blikje uit het rek pakt, snel opent en er begint van te drinken... Toch een iets andere situatie, denk ik zo.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#22 , 01 aug 2017 17:25

Puur juridisch, de bewijslast gaat bij de verkoper liggen, maar je gaat er wel wat tijd mee verliezen. Is het dat allemaal wel waard?
Een burgerarrest is enkel toegestaan als er op heterdaad betrapt wordt. Hoe kan ik hier dan tijd door verliezen? Ze kunnen mij niet van mijn vrijheid beroven omdat ik een blikje drink...
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

eylis
Berichten: 8840

#23 , 01 aug 2017 19:15

zucht.....doe gewoon verder zoals je gewend bent, "winkel al drinkend", het zal wel een keertje prijs zijn zeker, dan zal je kunnen berekenen hoeveel tijd er in kruipt als je voor de politierechter moet verschijnen. Ps: hou ons op de hoogte hoe het afloopt. T'zal ons benieuwen....

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#24 , 01 aug 2017 19:45

^^+1.

De dag dat men u met uw blikje staande houdt kan u maar beter hopen dat het lotnummer dat erop staat niet toevallig overeenkomt met wat in de winkel verkocht wordt. Het is de rechter die uiteindelijk oordeelt over de bewijslast. Indien u denkt dat de meeste rechters geïnteresseerd zijn in lange, spitsvondige dissertaties waarin u aantoont dat het althans theoretisch mogelijk was dat het om uw blikje gaat dan nodig ik u uit om eens een dagje zittingen bij te wonen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12826

#25 , 01 aug 2017 21:30

Puur juridisch, de bewijslast gaat bij de verkoper liggen, maar je gaat er wel wat tijd mee verliezen. Is het dat allemaal wel waard?
Een burgerarrest is enkel toegestaan als er op heterdaad betrapt wordt. Hoe kan ik hier dan tijd door verliezen? Ze kunnen mij niet van mijn vrijheid beroven omdat ik een blikje drink...
Ik heb het niet over een burgerarrest. Er zijn genoeg andere manieren waarop men u tijd kan afnemen. Zelfs zonder klacht.

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#26 , 02 aug 2017 02:49

Ok, is duidelijk. Bedankt voor de antwoorden. Zal het niet meer doen.
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Maxwell35
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#27 , 10 aug 2017 21:16

Okay, ik ben ook van oordeel dat het nogal onbeleefd is om met een blikje drank een winkel binnen te lopen.
Enigszins mezelf corrigerend is het me onlangs zelf overkomen, achteraf stom en fout van me, maar het gevolg vond ik buiten proportie.
Even een kleine situatieschets in het kort beschreven: Tijdens de werkdag hebben we maar 30 minuten om ergens te gaan lunchen, we zijn dus iets kleins gaan lunchen in een saladbar. Het gerecht dat ik bestelde was echter onvoldoende, zodat ik met een honger buitenstapte. De zaak is zo'n gezonde fastfood keten waar je onder andere een (al dan niet) gezond energiedrankje kan kopen en binnen uitdrinken of eventueel, als het nog niet leeggedronken is, meer naar buiten nemen (geen enkel probleem trouwens, iedereen doet he). Die middag echter toen we er buitenstapte, knorde mijn maag serieus, en zij mijn compagnon, 'waarom zou je niet snel iets in dat grootwarenhuis iets eetbaars kopen en dan achter je bureau opeten', leek me wel een goed idee, alleen was het zo dat ik mijn energiedrankje nog niet volledige had opgedronken (was nog maar halfvol). Tijd om het uit te drinken was er niet, zomaar wegsmijten vond ik nu ook wel verspilling (de energiedrankjes zijn vrij duur, dus vond ik zonde). Ik zei nog 'ik kan dat toch niet zomaar meenemen in de winkel dat doe je toch niet'. Mijn compagnon verzekerde me dat dit geen kwaad kon voor één keer en dat we het dan wel zullen uitleggen (desnoods tellen we de stock na samen met hen, zei hij nog lachend). Dus ik toch licht op mijn ongemak binnengestapt met dat halfvolle energiedrankje. Ik kocht een verpakte sandwich, plaatste het intussen leeggedronken energiedrankje op een rayon (weet het , misschien niet de beste beslissing, maar waar moest ik ermee heen? nergens een vuilbakje te zien) en begaf me naar de kassa, alwaar ik samen met mijn compagnon afrekende. Net toen we echter wilden buitenstappen komt er een winkelmedewerker met dat lege blikje bij mij om me te vragen of dat blikje van mij was, ik antwoordde eerlijk bevestigend en hij gaf het blikje aan de kassierster om het te laten afrekenen. Ik protesteerde echter en vertelde dat ik het zoëven in een saladbar had gekocht. De man geloofde me echter niet en vroeg ons om mee te komen in een ruimte apart om de camerabeelden te gaan bekijken (onder het oog van alle andere shoppende mensen, redelijk genant). Dus wij mee met de man, waar we nog een tiental minuten in zo een hangar moesten wachten tot de camerabeelden konden bewijzen dat ik wel degelijk met dat blikje energiedrank de winkel was binnengestapt en het niet uit de winkel zelf haalde. Toen hij terug bij ons kwam zei hij dat we mochten gaan en verontschuldigde zich. Toch was ik erg verbrouwereerd over dit feit en vond ik hoe we behandeld waren in die omstandigheden buiten alle proportie. Ik had 1. op geen enkel moment de intentie om een blikje drank uit de winkel open te doen en te beginnen uitdrinken (ligt niet in mijn aard) 2. was het een fout en onbeleefd van me om met dat blikje binnen te stappen, ja toch wel. Ben ik hiermee buitenproportie aangepakt, ja dat vind ik ook. Ik voelde me achteraf echt heel slecht.
Wat denken jullie? Vinden jullie dat de winkel correct heeft gehandeld en ik maar niet zo onbeschoft moest zijn of is er nog een andere mening?

eylis
Berichten: 8840

#28 , 10 aug 2017 21:30

De winkel heeft correct gehandeld: even nagetrokken of je je blikje effectief van elders hebt meegebracht. Dat recht hebben ze, want je hoort in een winkel zaken aan te kopen, daarna te betalen en buiten de winkel te verbruiken. Omgekeerd is erg verwarrend voor het personeel. Dus moeten ze wel even nagaan of je vuilnis die je daar deponeert in de winkelrekken ook daadwerkelijk zelf meegebracht is. De winkel is erg correct. En jij erg onbeschoft.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#29 , 10 aug 2017 21:32

Wat denken jullie? Vinden jullie dat de winkel correct heeft gehandeld en ik maar niet zo onbeschoft moest zijn of is er nog een andere mening?
Lijkt mij een correct verhaal. Het feit dat je verontschuldigingen kreeg - terwijl ze zich in se niet moeten verontschuldigen - versterkt mijn mening.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38592

#30 , 10 aug 2017 21:50

Quid het achterlaten van afval? Wie betaald daarvoor de rekening.
Leuk als in uw zaak afval wordt achtergelaten - mag men daar dan ook kosten voor aanrekenen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”