Product meenemen in een winkel wat ze er ook verkopen

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

Product meenemen in een winkel wat ze er ook verkopen

#1 , 31 jul 2017 09:55

Het gebeurd soms eens dat ik een winkel binnen loop met een blikje frisdrank in mijn hand al drinken. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad maar vraag mij toch het volgende af.

Wat als je een supermarkt binnen loopt met een blikje frisdrank wat ze daar ook verkopen. En vervolgens denken ze dat het gestolen is uit de winkel. Ik kan me namelijk wel inbeelden dat het kan overkomen dat het gestolen is uit de winkel als ze hetzelfde product verkopen.

Bij wie ligt de bewijslast?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 31 jul 2017 09:59

Wie loopt er nu een winkel binnen terwijl je een blikje drinkt? Rare gewoonte.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#3 , 31 jul 2017 10:09

In de buurt van de meeste winkels staan daarom vuilnisbakjes. Voor je de winkel inloop, drink je je blikje leeg en gooi je het daar in. Waarom? Een winkel is een handelsruimte en geen verbruiksruimte. Daar zijn andere vergunningen voor nodig en dié vergunningen zijn weer nodig omdat de ruimte aan andere eisen moet voldoen. Dat is de theoretische uitleg. En de maatschappelijk uitleg is, dat al drinkend/etend iemands woning, kantoor of een (openbaar) etablissement binnenlopen gewoon erg ongemanierd is. Je bent daar te gast.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 31 jul 2017 10:10

Jij zal het moeten bewijzen dat je het elders hebt gekocht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2017 10:16

Ooit mee gemaakt een diabetes patient die moest dringen een stuk chocolade eten, ze naam er één uit het rek en riep een werkneemster om dit te melden, en dit was geen probleem, als zij dit niet gemeld had kon men deze dame vervolgen voor diefstal.

Wie zegt dat je het blikje van thuis was, en niet uit deze winkel??

Geen enkel werknemer of den eigenaar kan dit weten, wat u gedaan heeft zou zeer nare gevolgen kunnen hebben, en vergeet niet diefstal komt op je straf blad ook al is dit maar een cola die je van huis mee bracht maar niet kon bewijzen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#6 , 31 jul 2017 10:55

En de maatschappelijk uitleg is, dat al drinkend/etend iemands woning, kantoor of een (openbaar) etablissement binnenlopen gewoon erg ongemanierd is. Je bent daar te gast.
Wat is er onbeleefd aan iemand die op een normale manier wat aan het drinken is? 'T is niet dat ik drinken mors of zit te slurpen ofzo. Ik laat ook geen afval achter. Maw ik veroorzaak geen overlast.
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 31 jul 2017 11:20

Je gaat toch ook geen café binnen met een drankje? De supermarkt heeft drankverkoop als beroepsactiviteit, dan is het echt niet ok dat je daar je eigen drank gaat consumeren. Voor de rest, een bank of iets dergelijks zou ik persoonlijk toch ook niet binnenwandelen met een blikje.

Puur juridisch, de bewijslast gaat bij de verkoper liggen, maar je gaat er wel wat tijd mee verliezen. Is het dat allemaal wel waard?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2017 11:20

Wat is er onbeleefd aan iemand die op een normale manier wat aan het drinken is?
Op een terras, op een festival, bij iemand thuis nadat die jou iets te dringen aangeboden heeft, etc...: helemaal niet onbeleefd. In een winkel: wel onbeleefd. Als je dit niet snapt, schort er iets aan uw opvoeding.
'T is niet dat ik drinken mors of zit te slurpen ofzo. Ik laat ook geen afval achter. Maw ik veroorzaak geen overlast.
Er is een verschil tussen overlast veroorzaken en gewoon beleefd zijn. Persoonlijk vind ik het inderdaad vrij onbeschoft als je met een open blikje een winkel binnenstapt. Er moet maar iemand per ongeluk tegen jou lopen, en je morst héél de winkel onder, om maar iets te zeggen. Verder veroorzaakt het ook de problemen die je zelf aangeeft: niemand kan weten of je het blikje al dan niet gestolen hebt.

Dus zoals hierboven gezegd: drink je blikje uit voor je de winkel binnengaat en vermijd problemen voor zowel jou als de werknemers van de winkel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jul 2017 12:24

Vraag is - begrijp ik - juridisch-theoretisch, antwoorden met als argument "beleefdheid" lossen de vraag niet op. Niet alle etiquetteregels volgen is naar mijn weten niet strafbaar (tenzij er een ander strafbaar feit mee gepaard gaat).
Puur juridisch, de bewijslast gaat bij de verkoper liggen, maar je gaat er wel wat tijd mee verliezen. Is het dat allemaal wel waard?
Als de beschuldiging diefstal is, dan is het aan het O.M. om te bewijzen.
In strafrecht beslist de feitenrechter autonoom op basis van de beschikbare bewijzen (inclusief getuigen en vermoedens).
Het moet daarom niet ontegensprekelijk bewezen zijn.

Stel dan dat er camerabeelden zijn waarbij je GEEN blikje vasthoudt bij binnenkomen, dan speelt dat absoluut niet in je voordeel. Had je daartegen duidelijk een blikje vast, dan is de situatie al geheel anders.
Zijn er geen videobeelden: dan vrees ik toch dat een strafrechter niet zo eenvoudig jouw versie gaat volgen.

Je zou eveneens kunnen beweren - waarom niet ? - dat je een barbecue bijhad bij het binnenkomen, en deze dus terug mee buiten neemt zonder te moeten afrekenen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 31 jul 2017 12:56

Vergelijkbaar:

Onlangs ging ik enkele boodschappen doen in de kleine buurtsupermarkt, een stuk of 4 artikels. Bij het buitengaan besef ik dat ik nog iets vergeten was, dus ik ga terug binnen, mét mijn boodschappen + kasticket uiteraard. Het was net voor sluitingstijd dus ik was gehaast.
Ik kom opnieuw aan de kassa - bij dezelfde kassierster dan nog - en toon spontaan mijn boodschappen van zo-even waarop ik vriendelijk verzocht werd die boodschappen in de toekomst aan de kassa te laten staan vooraleer de winkel opnieuw te betreden.
Strikt gezien had ik inderdaad mijn eerdere boodschappen buiten kunnen uitladen, terug binnengaan en mij een tweede keer van dezelfde producten voorzien met mijn kasticket van 5 minuten oud. Zo had ik het nog niet bekeken maar ik begrijp hun punt heel goed. Dergelijke truken zullen zeker voorkomen..

Los van het beleefdheidsaspect is het hier ook perfect mogelijk dat de TS met een aankoopbewijs van eender welke winkel een nieuw drankblikje in de supermarkt opent. 'Een aankoopbewijs' is dan niet altijd een bewijs...
Laatst gewijzigd door artemis op 31 jul 2017 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 31 jul 2017 13:12

En de maatschappelijk uitleg is, dat al drinkend/etend iemands woning, kantoor of een (openbaar) etablissement binnenlopen gewoon erg ongemanierd is. Je bent daar te gast.
Wat is er onbeleefd aan iemand die op een normale manier wat aan het drinken is? 'T is niet dat ik drinken mors of zit te slurpen ofzo. Ik laat ook geen afval achter. Maw ik veroorzaak geen overlast.
Tja als je het niet aanvoelt dat het niet gepast is om zo binnen te stappen bij andere mensen, of dat nu een openbare ruimte is, of bij mensen privé, heb ik daar weinig aan toe te voegen. Weet wel dat elke gerant, eigenaar, bediende of verantwoordelijke jedan ook gewoon de toegang tot het gebouw kan ontzeggen. In de privésfeer bijvoorbeeld de ouders van je aanstaande waar je kennis mee gaat maken en de bedrijfsleider waar je gaat solliciteren voor de job van je leven. Maar laten dat nu waarschijnlijk voorbeelden zijn waar je uit eigenbelang (en daarom wél beleefdheid) nu net niet met een drankje zal binnenstappen is het niet, :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2017 13:23

Maar laten dat nu waarschijnlijk voorbeelden zijn waar je uit eigenbelang (en daarom wél beleefdheid) nu net niet met een drankje zal binnenstappen is het niet, :-)
'k Zou daar zo zeker niet van zijn. Als je niet aanvoelt dat je niet met een blikje de winkel moet binnenstappen, zie ik de topic starter goed in staat te gaan solliciteren met een blikje red bull in de hand. Maar bon, zolang het geen blikje Cara pils is... :lol:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis
Berichten: 3293

#13 , 31 jul 2017 13:31

Ik heb het nog nooit geprobeerd maar winkelen/boodschappen doen/afrekenen aan de kassa/producten in een tas stoppen met een open blikje in de hand lijkt me bijzonder onhandig en moeilijk als je al de rest met één hand moet doen.
Morsen is misschien niet je bedoeling maar de kans dat het gebeurt is wel heel groot!

puttemanp
Berichten: 613

#14 , 31 jul 2017 13:56

Jammer genoeg zie ik er zo dagelijks aan mijn kassa passeren... ijsje, blikje, .....

Het ergste is op woensdag: markt. Dan staan ze daar met hun met bloemsuiker overladen wafels en plakvingers....

Gewoon een kwestie van opvoeding :)

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 jul 2017 14:04

Dan staan ze daar met hun met bloemsuiker overladen wafels en plakvingers....
Mmmm, je laat mij honger krijge! Enkel de hopen slagroom ontbreken nog! :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”