Product meenemen in een winkel wat ze er ook verkopen

Maxwell35
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: Product meenemen in een winkel wat ze er ook verkopen

#31 , 11 aug 2017 12:27

Het verbaast me toch enigzins. Toen de winkelmedewerker van de grootwarenhuisketen het blikje toonde wilde hij het doen afrekenen aan de kassa, dus op dat moment was er nog geen andere verdenking of suggestie dan een 'vergeetachtigheid' mijnentwege. Het is was pas op het moment dat ik meldde dat het blikje reeds gekocht was in een andere zaak dat men camerabeelden wilde opvragen. In de wet op camerabeelden is het proportiebeginsel van toepassing als ik me niet vergis. Als men dat doet op basis van de kwalificatie van 'achterlaten van afval' dan denk ik dat het in strijd is met het proportiebeginsel en misschien wel in strijd zijn met de wet op privacy. Indien men die camerabeelden zo gemakkelijk kan opvragen, wie zegt dat die beelden ook niet kunnen opgeslaan worden en eventueel kunnen doorgestuurd worden? Misschien op de interne site van het grootwarenhuisketen waar de onbeleefde klanten nog eens met beelden aangetoond worden? Ik heb het hier al gelezen dat het binnenstappen met een blikje juridisch op zich niet strafbaar is, maar wel onbeleefd is. Ik rij alle dagen met de trein, in de winkels van het stations zie ik ook regelmatig mensen binnenstappen met een blik drank in hun handen, is dat dan een ander kader?
Er werd ook gesproken dat een handelsruimte geen verbruiksruimte is, mee akkoord. Alleen een bemerking: er is een grootwarenhuisketen die ook een serie winkels heeft waar bioproducten worden verkocht. In die winkels, en ik verzeker u dat het zo is, kan je dagelijks allerlei drank, koeken en voedsel proeven en loopt er iedereen met drank in zijn handen rond. Dus in die handelsruimte kan er dan plots wel verbruikt worden en is er geen probleem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 11 aug 2017 13:03

Het is was pas op het moment dat ik meldde dat het blikje reeds gekocht was in een andere zaak dat men camerabeelden wilde opvragen.
Da's toch normaal? U zegt: "Ik had dit blikje, dat jullie ook verkopen in de winkel, reeds in mijn hand als ik binnen kwam". Is het dan vreemd dat de medewerker zegt: "Ah, OK. Dit kunnen we dan wel even checken op de camerabeelden. Wilt u even meekomen?"
In de wet op camerabeelden is het proportiebeginsel van toepassing als ik me niet vergis. Als men dat doet op basis van de kwalificatie van 'achterlaten van afval' dan denk ik dat het in strijd is met het proportiebeginsel en misschien wel in strijd zijn met de wet op privacy.
Uw privacy is niet geschonden. De beelden zijn niet openbaar gemaakt. Het ging ook niet over "achterlaten van afval" maar over mogelijk "diefstal".
Indien men die camerabeelden zo gemakkelijk kan opvragen, wie zegt dat die beelden ook niet kunnen opgeslaan worden en eventueel kunnen doorgestuurd worden?
Geloof me, die installaties van warenhuizen zijn perfect juridisch in orde. Ook wat betreft de wet op de privacy. Ze kunnen het zich echt niet veroorloven om niet in orde te zijn.
Ik rij alle dagen met de trein, in de winkels van het stations zie ik ook regelmatig mensen binnenstappen met een blik drank in hun handen, is dat dan een ander kader?
Wat bedoel je met "winkels"? Als je het over een zelfbedieningszaak hebt waar ze die blikjes ook verkopen, heb je een gelijkaardig kader. Als je het over een Panos of een krantenwinkel hebt, waar je die blikjes niet zomaar kan nemen, is het inderdaad een andere situatie.
Er werd ook gesproken dat een handelsruimte geen verbruiksruimte is, mee akkoord. Alleen een bemerking: er is een grootwarenhuisketen die ook een serie winkels heeft waar bioproducten worden verkocht. In die winkels, en ik verzeker u dat het zo is, kan je dagelijks allerlei drank, koeken en voedsel proeven en loopt er iedereen met drank in zijn handen rond. Dus in die handelsruimte kan er dan plots wel verbruikt worden en is er geen probleem?
"Proeven" is niet "Verbruiken". Er is een verschil tussen in de Colruyt zo'n klein bekertje wijn of koffie met je meezeulen, of een open fles in je kar staan hebben die je uitdrinkt tijdens het winkelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#33 , 11 aug 2017 13:13

Los van het fabeltje dat je pas strafbaar bent nadat u de kassa gepasseerd bent ....maar ondertussen een pak koekjes hebt opgegeten of een appel....

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#34 , 25 aug 2017 11:44

gerelateerd: in een winkel in de buurt hangt bij de ingang een (overigens vrij klein) briefje dat het verboden is om spinners mee te brengen in de winkel, en dat alsnog aangetroffen spinners als diefstal behandeld zullen worden.

In hoeverre is dit rechtsgeldig en kunnen ze de beweringen hard maken ?

(in de winkel zelf zijn ook briefjes opgehangen met bvb melding dat de garantie op zwembaden enkel geldt op de pomp, wat m.i. niet bepaald wettelijk is ;-))
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12828

#35 , 25 aug 2017 11:52

Dat gaat in tegen het principe dat de diefstal bewezen moet worden. Ik vermoed dat dit eerder een afschrikeffect moet hebben, en dat overtreders er met een kwade preek van de veiligheidsagent gaan afkomen.

VBA
Berichten: 44

#36 , 01 sep 2017 09:36

Nu moet ik eerst en vooral zeggen dat ik het ook niet 100% oké en koosjer vind om met een open blik drank een supermarkt/buurtwinkel binnen te stappen.
Ik stap echter wel geregeld een winkel binnen met in mijn handtas hetzelfde product dat ze daar ook verkopen. Standaard in mijn handtas zit een lipstick en deodorant. Tijdens het winkelen gebeurt het wel eens dat ik een drogisterij binnenstap waar ze uiteraard ook hetzelfde merk verkopen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 01 sep 2017 09:55

Ik stap echter wel geregeld een winkel binnen met in mijn handtas hetzelfde product dat ze daar ook verkopen. Standaard in mijn handtas zit een lipstick en deodorant. Tijdens het winkelen gebeurt het wel eens dat ik een drogisterij binnenstap waar ze uiteraard ook hetzelfde merk verkopen.
Tja, da's vrij normaal, hé. Als ik nieuwe schoenen draag en een paar weken later mijn favoriete schoenenwinkel binnenstap, is de kans groot dat de schoenen die ik draag, daar ook nog in het rek staan. Iedem met bijvoorbeeld een pakje kauwgum: veel mensen hebben dit in hun handtas of jaszak zitten, en dit wordt ook gewoon verkocht in een supermarkt. Nog een voorbeeld: ik heb in mijn broekzak meestal een USB stick zitten met documenten en bestanden die ik graag bij de hand heb. Deze komt uit een bepaalde electronica-keten, waar ik ook héél regelmatig langs ga om eens een bluray te kopen. In dat geval heb ik dus ook een product in mijn broekzak zitten dat ze daar verkopen. Maar in dit soort gevallen zitten die dingen in je broekzak of handtas en haal je die waarschijnlijk niet boven in de winkel zelf. Als niemand jou tijdens het winkelen iets in je handtas of broekzak ziet stoppen, zal er ook geen haan naar kraaien. Dit is natuurlijk een wezenlijk verschil met in de winkel zef bepaalde zaken "nuttigen".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”