"Stalking & bedreigingen"

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

"Stalking & bedreigingen"

#1 , 28 jul 2017 21:37

Hoi hoi,

Heb een vraagje: Als je razend iemands kamer ongevraagd binnenstormt, nadat je een paar uur eerder een afspraak bij de psychiater moest afzeggen om verhoord te kunnen worden voor een lasterlijke aangifte door diezelfde persoon, is er dan sprake van "stalking en bedreigingen"?
Neen toch!!!! :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 jul 2017 22:39

Gezien er blijkbaar al een aangifte voor lasterlijke aangifte is geweest - ik ga ervan uit dat u dan het onderwerp was en dus verdacht van lasterlijke aangifte.
Hoe kan u een kamer binnen stormen - dan zal u ook al in het huis zijn geweest.... al of niet als gewenste bezoeker of bewoner?

Voor dat verhoor had u kunnen bellen dat het u niet paste - en de uitnodiging zal u ook meer dan op tijd hebben gekregen. Salduz 3 verhoor?
Omzendbrief parket is duidelijk.

Als dat strafbare bedreigingen waren dan is het idd strafbaar en mogelijk ook belaging ... als het eerste PV ook al in dezelfde sfeer zou zijn.

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2017 23:52

Is een kamer van een jeugdinstelling, waar iedereen zomaar binnenkan..

En ja, ik had het verhoor kunnen laten uitstellen, maar in de eerste plaats hoefde deze er al niet te zijn, aangezien de aanklacht VAN "HET SLACHTOFFER" vals was (iets dat trouwens bewezen kan worden).
Trouwens, hoe langer je zo'n verhoor uitstelt, hoe meer je dat blijft bezighouden, terwijl mijn afpsraken bij het mobiel crisisteam intensief hoorden te gebeuren (tot zelfs meerdere keren/dag).
Mijn inziens is dit dus geen stalking, aangezien het contact dan eenzijdig hoort te gebeuren. Wanneer je een valse klacht indient, moet je maar weten dat je een tegenreactie kan verwachten en moet je niet janken als de persoon die je zo in de problemen wou brengen, plots in uw kamer staat en begint te schreeuwen!!! Of zie ik dit nou zo verkeerd?

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2017 10:47

... Of zie ik dit nou zo verkeerd?
Ja

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 29 jul 2017 23:28

U beslist niet over het al of net wettelijk zijn van een aangifte of van de bezwarende elementen daar hebben we in België rechters voor.
U moet beslissen wat het belangrijkste is u zegt het houdt mij te lang bezig en langs de andere kant is uw crisisopvang belangrijk - u had dat best met de crisisopvang besproken.
Trouwens een Salduz 3 verhoor weet u een ganse periode op voorhand gezien u een advocaat moet kunnen raadplegen.
Ook al kan men in een kamer binnengaan dan nog geldt daarvoor de onschendbaar van de woning voor de desbetreffende bewoner dus bent u daar op dat ogenblik ongewenst en kan dat op zijn beurt een strafbaar feit ( woonstschennis) zijn.

Verder is schreeuwen onbeleefd maar wat u u geschreeuwd hebt kan ook weer strafbaar zijn.

Zeker als u boven de 18 jaar bent.

Ik denk dat u de ganse situatie best bespreekt met uw crisisteam of uw therapeut. Wat mogelijk zal men ook in de instelling vragen hebben over uw gedraging.

U ziet het juridisch dus inderdaad foutief.

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2017 11:22

Ok, ik ga niet meer discussiëren, als het duidelijk is dat ik in fout ben. Mea culpa!

Maar zijn het dan op z'n minst geen verzachtende omstandigheden?
Het ding is dat op de convocatie van de politie nog eens niet bijstond van wie de klacht kwam, waardoor ik ook niet had verwacht dat ze van haar kwam.
Het enige dat op de brief stond was: "U zal op 26/09/16 verhoord worden voor feiten die u aanbelangen".
Dit terwijl op zo'n brief gewoonlijk toch staat voor welke feiten ik verhoord word en wie de klacht indiende.
Toen ik belde achter uitleg, kreeg ik gewoon te horen dat ik moest wachten achter de datum van verhoor, omdat dergelijke info niet telefonisch mag doorgegeven worden.
Hoe moest ik dan op voorhand een advocaat raadplegen, als er zelfs nog niet opstond of ik als dader of getuige zou verhoord worden?
Is dat dan zo verwonderlijk dat ik volledig de pedalen verloor, als ik dan als "verrassing" plots met een valselijk ingediende strafklacht geconfronteerd werd?!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 30 jul 2017 12:33

Is dat dan zo verwonderlijk dat ik volledig de pedalen verloor, als ik dan als "verrassing" plots met een valselijk ingediende strafklacht geconfronteerd werd?!
Het doet uw zaak alleszins geen goed indien er elementen in het dossier staan waaruit blijkt dat u 'de pedalen verliest', dat toont namelijk gebrekkige impulscontrole aan, en laat dat u net één van de factoren zijn die tot nogal wat misdrijven leidt.

Kalm blijven en de aantijgingen weerleggen is de beste strategie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”