lotterij / spel discriminatie

mvln
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

lotterij / spel discriminatie

#1 , 28 jul 2017 13:37

Hallo,

We willen met de vereniging een lotterij of spel organiseren waarmee prijzen gewonnen kunnen worden. De sponsor wil echter enkel een prijs schenken aan jongeren en vrouwelijke deelnemers. De redenering is dat dames gestimuleerd moeten worden om aan wetenschap te doen.
Zijn beide voorwaarden echter niet in strijd met de discriminatiewetgeving ?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

gr

Maarten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2017 14:18

Als je op basis van geslacht een bepaalde groep uitsluit om een prijs te winnen, is dit overduidelijk discriminatie, ja. Uiteraard zijn er uitzonderingen: dat er bij het vrouwenwielrennen bijvoorbeeld geen mannen kunnen meedoen, is op zich vrij logisch. Maar als je een wetenschapswedstrijd organiseert en dan zegt dat mannen niet mogen meedoen, moet je toch met een betere uitleg afkomen dan "vooral vrouwen moeten gestimuleerd worden om aan wetenschap te doen", denk ik.

Als je een loterij wil organiseren, bekijk dan ook even of jullie moeten voldoen aan de betreffende wetgeving daar rond.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 28 jul 2017 18:52

Subjectief bericht:
Als je met statistieken kunt bewijzen dat oudere mannen inderdaad goed vertegenwoordigd worden in de wetenschappelijke sector, en de sponsor hiermee dus wilt zorgen dat er meer interesse komt uit andere doelgroepen van onze maatschappij, om zo bepaalde quota te kunnen behalen, lijkt mij dit wel mogelijk te zijn.
Maar dan zul je dit alvast met meerdere statistieken moeten aantonen.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”