Misbruik van wantrouwen/oplichting

Quenca
Topic Starter
Berichten: 6

Misbruik van wantrouwen/oplichting

#1 , 17 jul 2017 22:22

Goede dag

Eind mei heeft mijn ex misbruik gemaakt van mijn vertrouwen en mij €1.500 lichter gemaakt. Enkele weken later na 2000 keer beloven kwam hij nog niet langs en had ik mijn geld nog niet. Heb dan klacht neergelegd bij de politie en van zodra ze zijn naam hoorden hebben ze direct een pv opgesteld. Wat bleek nu: hij was gezocht door de politie. Ik viel uit de lucht en was geshockeerd want ik wist hier niets van. Nu ben ik erachter gekomen dat hij 3 weken geleden is opgepakt en hij in de gevangenis zit. Maar hoe gaat het nu verder? De politie heeft mij niets laten weten....moet ik een advocaat contacteren en inhuren of moet ik voorlopig afwachten? Ik weet niet goed of ik iets moet doen of niet?

Alvast bedankt voor Jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 19 jul 2017 20:11

Hmm , zoals vaak hebben we meer details nodig.
Heb je geld geleend aan je ex? Was de overeenkomst mondeling of schriftelijk ? Had je bewijs hiervan? Voor welk feit is het over opgesteld? Misbruik van vertrouwen of oplichting?

Indien je het geld geleend had en je ex niet in staat was dit terug te betalen, betreft het een handelsgeschil. Als de politie hiervoor een pv opstelt is dit verbazend, maar het parket kan er niet veel mee. Tevens durf ik de professionaliteit van de inspecteur een beetje in twijfel trekken wanneer deze zich uitlaat over de gerechterlijke status van uw ex. Dat is beroepsgeheim en heeft u eigenlijk geen zaken mee, of u nu een zaak lopen heeft of niet.

Quenca
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 12 aug 2017 11:35

Hoi

Eerst en vooral bedankt voor de reactie.

Hij heeft cash gekregen maar ik ben wel zo slim geweest om dat op papier te zetten en hij heeft daarvoor getekend. Het feit is opgesteld aan de hand van dat document en dat hij het niet wil terugbetalen.

Groetjes

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2017 12:20

Hoi

Eerst en vooral bedankt voor de reactie.

Hij heeft cash gekregen maar ik ben wel zo slim geweest om dat op papier te zetten en hij heeft daarvoor getekend. Het feit is opgesteld aan de hand van dat document en dat hij het niet wil terugbetalen.

Groetjes
Hebben beide partijen iets overeengekomen?

Of gaat het document enkel van hemzelf uit. Waarbij bedrag voluit geschreven (in letters) en met een zinsnede in de aard van "Goed voor een bedrag van..."? Anders is het onderhands biljet geen volledig bewijs.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 12 aug 2017 15:43

Hoi

Eerst en vooral bedankt voor de reactie.

Hij heeft cash gekregen maar ik ben wel zo slim geweest om dat op papier te zetten en hij heeft daarvoor getekend. Het feit is opgesteld aan de hand van dat document en dat hij het niet wil terugbetalen.

Groetjes
Quenca u bent redelijk karig met de informatie.

U spreekt nu over gekregen? Staat dit zo op uw document? Dat is een groot verschil met geleend.

Als iemand een lening niet kan/wil terugbetalen is dit een burgerlijk geschil aangezien een lening een handelsovereenkomst is. Ik weet niet wat die inspecteur heeft opgesteld. kan je eventueel het zwaartecijfer geven van het pv. het zwaartecijfer is het tweede stukje van het pv nr bv Een pv-nummer ziet er als volgt uit: AN.XX.L9.XXXXXX/2017 Het onderstreepte en vette is de zwaartegraad en daarmee weten we al meer.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”