een (gekende) verdachte is na 9 maand nog altijd niet ondervraagd?

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

een (gekende) verdachte is na 9 maand nog altijd niet ondervraagd?

#1 , 17 jul 2017 16:27

Beste vrienden,
graag had ik jullie mening gekregen over de volgende situatie:

Begin oktober 2016 is er een ring ontvreemd in het huis van mijn moeder.
De verdachte is door haar gekend, het is een toemalige "vriendin', die af en toe bij haar op bezoek kwam.
Er waren al voordien een paar zakdoeken verdwenen uit de badkamer, maar deze keer dus een ring, die in een kast in haar juwelendoosje lag.
We zijn 100% zeker dat deze vrouw de dader is, want ze was de enige die er was geweest die dag & achteraf hoorden we dat ze op andere plaatsen ook al had gestolen. Toen mijn moeder ze confronteerde met de feiten, dan ontkende ze alles en sindsdien heeft ze niets meer gezien of gehoord van die vrouw. Ze wou het hierbij laten, maar na mijn aandringen heeft ze bij de politie aangifte gedaan van deze feiten, op 11 oktober 2016.
Het gaat hier trouwens om een middel zwaar misdrijf & misbruik van vertrouwen.
Ze is naar het politiekantoor gestapt en heeft een verklaring afgelegd, met hoop op toch enige vorm van justitie. Ze vertelde daar wat er gebeurd was, wie de verdachte is, waar ze woont & waar ze soms te vinden is als ze niet thuis is (hoe eenvoudig politiewerk soms kan zijn...)
Er werd mijn moeder gezegd dat ze voorlopig niets meer moest doen, zij gingen verder onderzoek voeren en de vrouw ondervragen
Er werd ook afgeraden om terug contact op te nemen met de dader of met politie, zolang het onderzoek lopende was.

En dan was het bijna 9 maand stil....
tot vorige week een brief van het openbaar ministerie in de bus lag bij haar thuis.
1 pagina, met daarin geschreven dat de verdachte van de feiten nog niet kon aangetroffen worden en in opdracht van de procureur voor verdere opsporing geseind word. het onderzoek is in afwachting van het aantreffen van de verdachte door de politie voorlopig geschorst.
Er is machtiging om inzage te hebben in het dossier, toelating strikt persoonlijk (mijn moeder dus) en geldig voor 1 maand.

Wij gaan nu dus morgen samen naar het parket rijden & dat dossier bekijken,
maar ik vraag me af wat hier zal instaan, iets meer dan enkel de verklaring van mijn moeder?
worden hierin ook alle pogingen opgenomen die de politie al zou uitgevoerd hebben om de verdachte te vinden?

Ik vindt dit een zeer vreemde situatie.
Ik begrijp dat een kleine diefstal geen prioriteit is, maar dat de politiediensten NA 9 MAANDEN nog altijd geen vrouwtje van rond de 70 jaar kan opspeuren, terwijl mijn moeder haar naam & adres heeft aangegeven

DIT IS TRIESTIG, mijn moeder was aan het wenen toen ze de brief las. Hoe kan je ook anders?
De laatste sprankel hoop in justitie is bij haar bijna helemaal verloren

Gebeuren dit soort zaken vaker?

Mvg,
1plant

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 17 jul 2017 16:34

U kunt niet 100% zeker weten dat zij de dader was, enkel een sterk vermoeden hebben. Het feit dat ze eerdere diefstallen heeft gepleegd, bewijst niet dat ze deze diefstal (als er al een diefstal was) ook heeft gepleegd.

In het dossier kunt u zien welke daden er reeds gesteld zijn. Verwacht er hoe dan ook niet te veel van, omdat u veel te laat klacht hebt ingediend, gaat het onmogelijk zijn de ring nog terug te vinden als het inderdaad een professionele dief is. Bijgevolg gaat er niet verder vervolgd worden wegens gebrek aan bewijs.

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2017 16:51

LeenW:
Wij hebben een zéér sterk vermoeden dat zij de dader is, ze was de enige aanwezig die dag. Twijfelen dat er een diefstal is gepleegd is niet nodig, dit weten wij wel 100% zeker!

en is 1 week na de feiten klacht indienen veel te laat volgens u?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2017 16:54

Een goede raad spendeert er geen centen aan, want dit geval word toch geseponeerd bij gebrek aan bewijzen zoals leen al schreef !
Vergeet niet dat zo meerdere dagelijkse gevallen zijn op een politie bureel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2017 16:56

mijn vraag is eigenlijk vooral of het normaal is dat men de verdachte nog niet eens heeft ondervraagd na 9 maand?

"ze kon nog niet aangetroffen worden" staat in de brief van het OM

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 17 jul 2017 16:56

LeenW:
Wij hebben een zéér sterk vermoeden dat zij de dader is, ze was de enige aanwezig die dag. Twijfelen dat er een diefstal is gepleegd is niet nodig, dit weten wij wel 100% zeker!

en is 1 week na de feiten klacht indienen veel te laat volgens u?
Nogmaals, dit is geen 100% zeker. U kunt dat wel denken, dat maakt het nog niet zo.

En op 1 week is die ring al lang verkocht.

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2017 17:37

Nogmaals, dit is geen 100% zeker. U kunt dat wel denken, dat maakt het nog niet zo.
En op 1 week is die ring al lang verkocht.
Ok, dit kan misschien niet bewezen worden, er zijn geen camerabeelden en er is geen bekentenis,
maar wij zelf zijn dit toch 100% zeker ;-)
En dat die ring al verkocht zou zijn maakt toch niet uit voor de politie? Zij moeten toch de verdachte ondervragen?
9 maand vind ik gewoon wat lang.
Dit is ook mijn essentiële vraag, of dit normaal is?
ik vraag enkel wat duidelijke info hierover, de rest van de verhalen heb ik niet nodig :P

Sorry als mijn originele boze post over justitie in dit geval u wat humeurig gemaakt heeft in uw antwoorden LeenW,
beschuldigingen dat mijn moeder "te laat" klacht neergelegd zou hebben of zelfs zou liegen tegen de politie (en iedereen) hierover zijn maar al te belachelijk :roll:

Toch bedankt voor de info

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 17 jul 2017 18:05

Waar heb ik gezegd dat uw moeder zou liegen?

En het blijft toch wel te laat: als de ring weg is, is ook het bewijs weg en gaat de politie de zaak seponeren. Enfin, ik vermoed toch dat u niet enkel een ondervraging wil maar ook resultaat? De kans op dat laatste is serieus gekrompen door het laattijdig handelen.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2017 09:05

Als de verdachte niet reageert op de uitnodigingen van de politie en niet opendoet wanneer zij aan de deur staan is dit perfect mogelijk.

De volgende stap zal waarschijnlijk zijn dat zij geseind zal staan als te verhoren in dit dossier

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jul 2017 13:47

Waar heb ik gezegd dat uw moeder zou liegen?
=> in uw eerste bericht insinueert u dit toch (als er al een diefstal zou zijn...)
En het blijft toch wel te laat: als de ring weg is, is ook het bewijs weg en gaat de politie de zaak seponeren. Enfin, ik vermoed toch dat u niet enkel een ondervraging wil maar ook resultaat? De kans op dat laatste is serieus gekrompen door het laattijdig handelen.
=> wij leggen binnen de 10 dagen klacht neer, maar de politie heeft na 9 maand nog niets gedaan, enkel 2 brieven verstuurd...
Wie is dan laattijdig?

En natuurlijk willen wij resultaat!
Mijn moeder had dit, 9 maand terug, gehoopt te bereiken via de politie, die een onderzoek zou uitvoeren naar de zaak en de verdachte zou verhoren...
maar blijkbaar ls dit al te veel gevraagd en maakt een brave vrouw zich illusies :lol: :roll:

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2017 13:51

Als de verdachte niet reageert op de uitnodigingen van de politie en niet opendoet wanneer zij aan de deur staan is dit perfect mogelijk.
De volgende stap zal waarschijnlijk zijn dat zij geseind zal staan als te verhoren in dit dossier
inderdaad, ze is nu geseind door het parket, maar wat heeft dit voor gevolgen?
gaan ze een 3de brief schrjven? :P

nog 1 vraag: zijn die brieven die de politie stuurt naar de verdachte, met uitnodiging tot verhoor,
worden deze aangetekend verzonden?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 jul 2017 18:57

Als ze gecontroleerd wordt zal men vragen om onmiddellijk een verklaring af te leggen.

De politie heeft wel zijn werk gedaan door haar uit te nodigen tot verhoor en haar ondertussen te laten seinen. De politie moet ook de correcte procedures volgen, zoals ze nu gedaan hebben.

Uitnodigingen worden niet aangetekend verzonden maar kunnen wel persoonlijk in de bus gestopt worden.

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 18 jul 2017 23:11

Er is geen heterdaad dus kan politie niet onmiddellijk verder onderzoek doen. Op dat ogenblik heeft een officier van gerechtelijke politie de bevoegdheid van een onderzoeksrechter en kan dus effectief bij 'mogelijke" verdachte huiszoeking doen en verhoren. In feite is het wel wat ingewikkelder maar toch.
Eens die termijn voorbij is het de taak van het parket om zaak verder te zetten. Dat wil niet zeggen dat politie niets meer kan doen en dat gebeurd door de uitnodigingen. Normaliter zal dat ook in het dossier staan wanneer uitnodiging is verzonden en bezorgd.
Het is het parket dat opdracht geeft om te seinen - dame staat dus nu in ANG gesignaleerd als op te sporen.
Parketten hebben via College van parketten-generaal ook richtlijnen wat vervolging betreft.
Elke substituut kan per maand maar een beperkt aantal zaken voor de rechtbank vervolgen.
Elke dag komen er duizenden PV's op een parket aan - alleen van vb Antwerpen zijn dat er meer dat 250.000 per jaar ( dan alles wel samen).
Om binnen te gaan bij de dame heeft de politie nu een huiszoekingsbevel / bevel tot medebrenging van een onderzoeksrechter nodig en daarvoor moet de OR dan weer gevorderd zijn door het parket = (OM / procureur).

Tevens moet de politie en het gerecht ook rekening houden met de Salduzwetgeving die nog verstrengd is en ook de uitgebreidere wet Francimont.
Zelfs als ze wordt aangetroffen zal zij het recht hebben voor het verhoor een advocaat te raadplegen -

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jul 2017 17:33

eind goed, al (bijna) goed ;-)

Gisteren zijn we dat dossier gaan bekijken, maar daar stond dus niet echt veel in, enkel de verklaring van mijn moeder +
2 brieven met oproep tot verhoor, die ze opgestuurd hebben naar die verdachte vrouw, met als 2de afspraakdatum begin november.
ze ging niet in op die 2 uitnodigingen, wat er die maanden daarna gebeurd is, is niet gemeld, enkel dat ze geseind staat

aangezien ze dus geseind was & ik wist waar ze deze namiddag was, heb Ik de politie gebeld, met de locatie van de vrouw.
3 uur later krijg ik telefoon van mijn moeder dat de politie haar ring heeft teruggebracht!
Ze hebben de vrouw opgezocht, die heeft de feiten direct bekent en hen verteld aan wie ze die gestolen ring nadien gegeven had als "cadeau" ,
blijkbaar niet verkocht & na 2 uur intensief speurwerk hebben ze de ring terug!

De kleinere spullen zijn nog niet terug, maar gelukkig deze al!
toch vreemd dat dit 9 maand moet duren, maar we kunnen niet klagen ;-)
gelukkig kreeg de politie wat hulp van een bezorgde bewoner :-p

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”