Belaging en bedreiging, eisen goederen die er niet zijn

Mieke06
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belaging en bedreiging, eisen goederen die er niet zijn

#1 , 13 jul 2017 17:55

Beste,
Ik hoop mijn verhaal wat duidelijk te kunnen schetsen:
Eind februari kwam de relatie met mijn ex-partner bruusk ten einde nadat hij stomdronken schade had toegebracht aan mijn woning en agressief werd naar mij toe. Ik heb de politie gebeld die hem die nacht de woning hebben doen verlaten. Hij is nadien niet meer teruggekeerd. Een paar dagen later heb ik hiervan melding gemaakt dat hij niet langer bij mij verbleef maar dat zijn adres wel nog bij mij stond. De wijkagent heeft hem dan 3 weken lang telefonisch gecontacteerd met de melding dat hij dit in orde moest brengen. Aangezien ik bang was voor de confrontatie gezien zijn agressie sprak ik af met de wijkagent dat ik al zijn spullen in de garage zou plaatsen waar hij ze kon ophalen en dat hij politiebegeleiding kon regelen indien hij wenste nog eens in de woning rond te kijken of alles wel weg was. De 3e week van maart kwam hij zijn spullen ophalen, binnenkomen onder politiebegeleiding wou hij niet. Een week later veranderde hij uiteindelijk na nogmaals aandringen van de wijkagent zijn adres. 3 weken ging het goed, daarna begon hij me op alle mogelijke uren te bellen, familie aanzetten om me te bellen, me intimideren door achter mijn wagen te komen staan als ik stond te wachten om een straat over te steken, me bedreigen zowel rechtstreeks als via vrienden, enz... Sindsdien beweert hij dat ik nog spullen van hem zou hebben. Zijn familieleden vragen me achter dingen die hij nooit in zijn bezit heeft gehad. Toen ook mijn minderjarige zoon en mijn moeder werden lastig gevallen hebben we beslist klacht neer te leggen. Ondertussen werd hij ook gehoord en nu heb ik een brief van de politie ontvangen voor eveneens verhoor in ditzelfde dossier. Ik vermoed dat hij nog steeds beweert dat ik spullen van hem achterhoud. Ook blijft hij ondertussen stalken, vraagt vrienden om ons te filmen wanneer we binnen en buiten gaan of de auto inladen, zit zelf van bij bevriende buren te gluren,...
Nu is mijn vraag, als ik effectief wordt verhoord in verband met die zogezegde spullen kan ik enkel antwoorden dat die niet bestaan en dat ik bijgevolg dus niets meer van hem heb. Maar hoe lang kan dit woord tegen woord zo nog doorgaan? Een minnelijke schikking is hier niet mogelijk aangezien ik geen spullen kan teruggeven die zelfs niet bestaan. Ik heb er echt genoeg van, ik wil gewoon gerust gelaten worden. En hoe kan ik een eind maken aan dat stalken?
Alvast dank voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 13 jul 2017 18:22

Heeft je ex zijn domicilie al op een ander adres? Ex is op afspraak zijn spullen komen ophalen die je verzameld hebt. Indien hij op dat moment deze spullen meeneemt en weigert nog binnen te komen om te checken of hij nog iets mist, dan is de zaak afgehandeld. Was de politie op de hoogte dat hij weigerde nog binnen te komen om nog eens rond te kijken? Het zou me hogelijk verbazen dat je nog "verhoord" zou worden over die spullen. Zo ja: verwijs naar de afspraak die met de agent gemaakt is, dat je ex verder niets meer wou nakijken en dat hij bijgevolg met akkoord én de spullen vertrokken is. Meldt dat je verder geen weet hebt van de spullen die achteraf nog vernoemd worden. en daar stopt het voor jou. Voor hem stopt het echter niet: want je gaat klacht indienen voor stalking. Lijst alle feiten op mét datum en wie er verder bij nog betrokken werd. Stalking is een strafbaar feit dat aantoonbaar is door het herhaaldelijke karakter met als motief om het slachtoffer te verontrusten, bang te maken, te manipuleren of te intidmideren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 13 jul 2017 18:37

Alles oplijsten, klacht neerleggen, indien voldoende ernstige feiten advocaat aanstellen om in kortgeding contactverbod te vragen in een civiele procedure.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Mieke06
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2017 20:18

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik blijf me afvragen waarom ik nu opgeroepen wordt voor verhoor?? Ik heb klacht neergelegd omdat ik continu wordt lastiggevallen en in angst leef en ineens moet ik me melden voor verhoor? Iemand enig idee waarom dit kan zijn?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jul 2017 20:36

Om uitleg te geven waarom je nu in angst leeft, en te vernemen hoe je wordt lastig gevallen.
Vraag een straatverbod aan voor uw ex. Vertel ook wie van zijn familie en vrienden u lastig valtu

Mieke06
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2017 20:42

Maar dat heb ik allemaal al uitgelegd toen ik klacht heb neergelegd want die is meteen doorgestuurd naar het parket. Mijn ex partner ging wel opgeroepen worden voor verhoor en nu krijg ik plots zelf een uitnodiging. Ik vermoed dat dat een gevolg is op zijn verhoor maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom ze mij nu plots moeten verhoren? Geen idee wat hij daar dan kan gezegd hebben dat ik nu plots de slechte ben. Pfff ben al die stress en angst zo beu

iota
Berichten: 830

#7 , 13 jul 2017 21:02

Mieke, als je vreest dat het over die spullen gaat, daar moet je echt niet van wakker liggen. Het principe is: wie eist, bewijst.
Als hij zaken wil terugeisen, is het aan hem om te bewijzen dat die van hem zijn. Jij zal nooit moeten bewijzen dat je die niet hebt.
De politie kan je daar hoogstens iets over vragen, maar gewoon antwoorden dat je die niet hebt, volstaat. Ik zie ze jou daar niet over verhoren.

Waarover dan wel? Mogelijk als getuige tegen je ex, of kan ook dat hij je vals heeft beschuldigd. Waarover je je eveneens geen zorgen moet maken, want wie iemand beschuldigt, moet bewijzen. In dat geval dien je prompt klacht in wegens laster en eerroof.

Doe zoals Xenophon en Mava zeggen. De politie zal snel genoeg door hebben wat voor vlees ze in de kuip hebben, dus jij hebt daar niks te vrezen.

Mieke06
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jul 2017 21:17

Mocht je hem kennen dan zou je mijn vrees terecht vinden :-(
Hij is een mooiprater, hangt altijd het slachtoffer uit en doet dit goed want ook ik ben er tot mijn schaamte ingetrapt. Als het al te laat was kwam ik erachter dat hij al een strafblad had, hij had een voorwaardelijke straf gekregen voor slagen en verwondingen bij zijn ex. 1 van zijn voorwaarden was een psychologische analyse: hij lijdt aan persoonlijkheidsstoornissen cluster B, dit houdt in borderline, narcisme, theatraal gedrag en antisociaal gedrag.
Sinds begin deze week komt hij praktisch dagelijks over de vloer bij de vrouw die schuin over mij woont. Geen idee of ze een relatie hebben en kan me ook niks schelen mocht het niet zijn dat die vrouw me nu zit te filmen en hij vanop haar oprit zit te staren. Ik was sowieso al van plan om opnieuw een verklaring te gaan afleggen over deze feiten toen ik ineens zelf die uitnodiging in de bus vond

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 13 jul 2017 22:06

Gezien hij verklaard heeft dat er nog spullen staan kan dat een reden zijn.
Ook zal het parket na x weken zo wie zo aan de IFG dossierbeheerder vragen u terug uit te nodigen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Stalking of wettelijk belaging wordt zeer serieus genomen door parket en rechtbank.
Contactverbod wordt opgelegd door een rechter ( onderzoeksrechter - raadkamer -kamer van inbeschuldigingstelling - of door een rechtbank ten gronde).
Ken meerdere cases dat betrokkene het niet goed begrepen had en na vonnis contactverbod - toch nog telefonisch contact had genomen met de klager. De dag erna zat deze terug in de gevangenis wegens schending voorwaarden.

Uiteraard zijn de sociale en psychisch aspecten belangrijker ...in uw zaak de man trachten te overtuigen dat hij beter aan zijn 'probleem' moet werken.
Justitieassistenten zijn geen uilen en bij de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone ook niet. Neem met deze laatste dienst zeker contact op.
Deze kunnen uw zaak op de briefing laten zetten met alle nuttige gegevens (telefoonnummers - nummerplaten - merk auto enz enz
Maak een goede tijdslijn van alle feiten zet dat op papier en geef dat ook af.
Zorg dat u van de politie alle meldingsnummers en PV nr hebt + copie van uw verhoren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”