Einde onderzoek?

JanVDV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Einde onderzoek?

#1 , 10 jul 2017 10:35

Mijn laptop werd recentelijk in beslag genomen daar ik (onterecht) als verdachte ben bestempeld geweest. Heb namelijk niets te maken waarvan me man verdenkt/verdacht.
Ik heb nu mijn laptop terug (ze hebben een kopie gemaakt en hebben, zoals verwacht, niets gevonden).
Krijg ik een soort van melding dat ik niet langer verdacht ben?
Ik heb me namelijk verschillende keren moeten melden in 't weekend en het begint me wel echt te irriteren dat ik hiervoor tijd voor moet vrijmaken.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 10 jul 2017 11:01

Gaat het om een opsporingsonderzoek of een gerechtelijk onderzoek?
Indien gerechtelijk, bent u door een onderzoeksrechter in verdenking gesteld?

Als het een opsporingsonderzoek betreft, dan zal u na afloop van het onderzoek een brief krijgen van de procureur. Dan kan makkelijk een jaar duren voor een eenvoudige zaak.

Als u echter door een onderzoeksrechter in verdenking bent gesteld, dan zal u voor de raadkamer moet verschijnen en die beslist autonoom wat er met u moet gebeuren: bv. buitenvervolgingstelling of toch doorverwijzen naar de (correctionele) rechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

JanVDV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2017 12:37

Ik werd enkel uitgenodigd op verhoor als verdachte, ben vervolgens verhoord geweest over de feiten (waarbij ik ineens mijn laptop diende af te geven) en heb nooit een brief ontvangen van een onderzoeksrechter dat ik in verdenking ben gesteld.
Enkel dus de uitnodiging maar die kwam van een inspecteur.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 10 jul 2017 14:23

Klinkt als een opsporingsonderzoek. Als u na een jaar nog niets heeft vernomen, kan u een herinnering sturen naar de procureur.
"sowieso" schrijf je zo.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 10 jul 2017 14:51

Ben je niet automatisch "inverdenking gesteld" als je verhoord wordt als "verdachte"?

JanVDV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2017 15:15

Klinkt als een opsporingsonderzoek. Als u na een jaar nog niets heeft vernomen, kan u een herinnering sturen naar de procureur.
Nee, dat is het zeker niet. Het "slachtoffer" is namelijk een burger en die heeft zich burgerlijke partij gesteld en heeft zelf de procedure opgestart.
Het komt niet van het parket.

Kan ik een herinnering sturen naar de onderzoeksrechter?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 10 jul 2017 15:20

Ben je niet automatisch "inverdenking gesteld" als je verhoord wordt als "verdachte"?
Van iets verdacht worden is niet hetzelfde als "in verdenking worden gesteld". Dat laatste is een formele actie van een onderzoeksrechter.
Art. 61bis. De onderzoeksrechter gaat over tot de inverdenkingstelling van elke persoon tegen wie ernstige aanwijzingen van schuld bestaan. Deze inverdenkingstelling vindt plaats ter gelegenheid van een verhoor of door kennisgeving aan de betrokkene.
bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Nee, dat is het zeker niet. Het "slachtoffer" is namelijk een burger en die heeft zich burgerlijke partij gesteld en heeft zelf de procedure opgestart.
Waarom vertelt u dat niet onmiddellijk?! U zal worden opgeroepen om voor de raadkamer te verschijnen die u buiten verdenking kan stellen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”