Geweld gebruiken om aanwezigheid op openbare verkoop te verhinderen

0203066
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geweld gebruiken om aanwezigheid op openbare verkoop te verhinderen

#1 , 04 jul 2017 22:18

Dag forumbezoekers,

Ik heb een hypothetisch scenario voor jullie. Stel:

Er is om 18u een 2e en definitieve zitdag van een openbare verkoop van een huis in Café Welkom. An en Bart zijn de enige geïnteresseerden voor de huidige prijs na hoger bod van €506.200 euro, geboden door Bart. Bart weet van An dat zij tot 560.000 euro wil bieden, en An weet van Bart dat hij tot 550.000 euro wil bieden. In normale omstandigheden zou er dus geboden worden tot €550.000 + €1000 = €551.000 en zou An de woning dus kopen aan dit bedrag.

An wil echter het liefst voor €506.200 + €1000 = €507.200 het huis kopen, als Bart niet meer hoger zou bieden. An heeft al mondeling geprobeerd om Bart te overtuigen om niet meer hoger te bieden, maar Bart wil er niet van weten en zal toch naar de 2e zitdag komen.

Om 17u30 verlaat Bart zijn huidige woning om naar de openbare verkoop te vertrekken in café Welkom. Hij wordt echter bij het buitenstappen van zijn woning vastgeklemd door Cedric, een vriend van An. Cedric houdt Bart in een judo-klemgreep in zijn tuin en dekt zijn mond af zodat Bart niet kan roepen om hulp. Buiten enkele kneuzingen en schaafwonden heeft Bart geen zware verwondingen. Om 19u laat Cedric Bart los en verdwijnt. Bart gaat nog naar Café Welkom maar de openbare verkoop is afgelopen, An heeft zonet de aankoopakte voor €507.200 getekend.

Bart protesteert nog bij de notaris, maar die kan niks veranderen aan het feit dat de openbare verkoop afgelopen is op een wettige manier.

Bart gaat vervolgens naar het politiekantoor om aangifte te doen tegen Cedric voor slagen en verwondingen.

Cedric wordt in zijn woning opgepakt door de politie en legt een verhoor af waarbij hij de volledige waarheid vertelt, inclusief dat dit een plan met voorbedachte rade was om de openbare verkoop te beïnvloeden.

Mijn hypothetische vraag: welke straf krijgt Cedric, welke straf krijgt An, welke schadevergoeding krijgt Bart? En is de verkoop aan An rechtsgeldig als kan aangetoond worden dat het doel van Cedrics judo-klemgreep was om te verhinderen dat Bart zou kunnen bieden?

Bedankt voor uw antwoord.

0203066

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 jul 2017 09:05

Hij heeft hem dus gedurende 1 Hr en 30 minuten in een klemgreep gehouden en de mond dichtgehouden.
Totaal niet realistisch.
Heb wel persoonlijk iets dergelijks meegemaakt op een openbaren verkoop van een handelspand in Turnhout.
Ik mocht van mijn werkgever een winkelpand aankopen in een drukke winkelstraat, om er nadien een horecazaak van te maken. Er was nog één iemand ook kandidaat voor dat gebouw.
Toen die zag dat ik niet van plan was het pand zomaar te laten gaan, liet hij de notaris even stoppen, en nam hij me even apart. Hij bood me een reisje aan voor mijn en de hele familie in een 4 sterren hotel in Spanje als ik stopte met bieden.
Ik had van mijn werkgever een volmacht om nog veel hoger te bieden; en heb dan ook geweigerd en ben verder gaan bieden. U kan zich de frustratie van tegenpartij voorstellen, die me na ieder bod van mijnentwege zeer vuil aankeek . Uiteindelijk heeft hij het toch gehaald, maar aan een prijs die meer dan het dubbele was van wat hij oorspronkelijk in gedachten had. Die zijn dag was dus niet zo best, en mij kon het niet schelen, want een paar dagen later was er nog wel ergens een ander pand te koop. Ik deed toen niet anders dan panden bezoeken, raming van de kosten maken en eventueel aankopen.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 jul 2017 10:24

onvolledig scenario: Cedric zal wel zo slim zijn om een overvalmuts over zijn kop te trekken en Bart op een andere manier te overmeesteren dan met judogreep en plakband. En als Cedric dan toch geklist wordt voor dat klusje, weet hij dat als hij vertelt waarom hij dat deed, hij geen strafvermindering zal krijgen én hij doet dat klusje ook niet gratis: daar betaalt An hem voor: ook alweer een goede 10 000 euro. Dàt wil hij niet mislopen. Tenzij Cedric het louche vriendje van An is, maar ook dan verklikt hij haar niet want dan kan ze hem nog op andere manieren van pas komen.... :-)

jef007
Berichten: 1683

#5 , 06 jul 2017 15:40

""en dekt zijn mond af zodat ""

amaai

gedwongen de adem inhouden gedurende anderhalf uur

0203066
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jul 2017 00:08

De case kan afgesloten worden. :-)

jef007
Berichten: 1683

#7 , 27 jul 2017 11:15

en het resultaat is .............?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”