1 plant + huiszoeking met toestemming

1plant
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

1 plant + huiszoeking met toestemming

#1 , 03 jul 2017 14:22

Beste vrienden,

onlangs heb ik bezoek gekregen van een politie patrouille die 1 plant had opgemerkt in mijn tuin die sterk op cannabis leek.
Ik had inderdaad 1 hennepplant staan in de tuin die, dankzij het zonnige weer, al gegroeid was tot +- 1 meter (pot niet inbegrepen)
Ze gingen binnenkomen in mijn tuin via de tuinpoort zonder toestemming, maar ik had hen opgemerkt toen ze langs het raam liepen en stond hen al op te wachten op mijn terras aan de andere kant van het poortje. Ze vroegen me of ze een kijkje mochten nemen in de tuin & ik stond dit toe.
Toen we bij de hennep plant aankwamen, nadat ik ze trots mijn aardbeien, tomaten, radijzen,.. had getoond :D ,
vertelde 1 van de 2 agenten me dat dit verboden was. Ik zei dat ik dit niet wist, en vroeg hen wat ik er mee moest doen.
Deze moesten ze vernietigen & ze gingen deze meenemen. De mannelijke agent begon aan de plant te trekken, maar had nogal moeite deze uit de aarde te krijgen & ik stelde voor mijn tuin knipschaar te gebruiken. Zo was de plant in 1 keer doorgeknipt en liep de agent ermee naar zijn combi.
Ze vroegen daarna of ze een huiszoeking mochten doen met toestemming. Als ik dit zou weigeren zou dit slecht overkomen, dus liet ik dit toe .
Ik had toch niet veel meer te verbergen & had geen zin in een huiszoeking op bevel, waarbij ze alles echt overhoop halen.
De 2 agenten voerden de huiszoeking rustig uit, waarbij ze nog ongeveer 5 gram gedroogde cannabis vonden. Ik had hen ook aangewezen in welke kast ze moesten zoeken, zodat het snel en vlot verliep. Ze namen daarna een verklaring van mij en stelden een PV op.
Nadat ze weer vertrokken waren heb ik wat opzoekingswerk gedaan en zit nog met een paar vragen,
misschien kan iemand hier me helpen?

1: Agenten die een woning betreden moeten zich identificeren.
Is dit verplicht of moet ik hier zelf om vragen en op welke manier moeten ze dit doen? Dit is volgens mij niet gebeurd, ik heb geen namen gekregen, ze gingen gewoon een brief sturen achteraf met kopie van PV.

2: Als men toestemming heeft tot huiszoeking, dan mag men blijkbaar weigeren om toegang te geven tot bepaalde ruimtes.
Klopt dit? en moet de politie dit zeggen, de opties uitleggen, of moet ik hier weer zelf om vragen?

3: Is een mannelijke hennep plant illegaal in België? ik vind enkel info over 1 geteelde vrouwelijke plant of 3 gram die "gedoogd" zijn.
De plant was nog volop aan het groeien & niet in bloei, dus zelf wist ik nog niet of het een mannelijk of vrouwelijke plant was.
De politie zal hierin waarschijnlijk goed opgeleid zijn, maar ik vraag me toch af of die 2 agenten echt het verschil kunnen opmerken voor de bloei gestart is.

4: Hoort een tuin ook bij een huiszoeking, of is dit apart? Die plant was dus al vernield en meegenomen naar de combi vooraleer ik toestemming heb gegeven tot de huiszoeking (ik heb een papier ondertekend NA die vernieling, maar wel VOOR de binnenshuis zoektocht van start ging)

5: Als ze overgaan tot een vereenvoudigde PV, dan komt dit waarschijnlijk niet op mijn strafblad?
Ben ik nu een geregistreerd "druggebruiker" ?

Ik wil hierbij ook zeggen dat de 2 agenten vriendelijk waren & me met respect behandelden (ze hadden ook wel direct door dat ik geen dealer of zware crimineel ben). Ik ben ook niet van plan een klacht neer te leggen, of naar Comité P te stappen,
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de procedures & het wettelijk kader hieromtrent.

Mvg,
1Plant 8_)

nog een nota: Ik ben 34 jaar & gehuwd. mijn echtgenote was niet thuis & wij hebben ook geen kinderen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 04 jul 2017 17:26

Wat was het nu?

een cannabisplant of een hennepplant? Of zijn beide verboden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2017 19:59

Wat was het nu?

een cannabisplant of een hennepplant? Of zijn beide verboden?
Volgens mijn plantkundige kennis zijn dit de zelfde planten.

Van de bloemetjes maakt men wiet en van de plant maakt men hennep olie en ook textiel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 04 jul 2017 20:15

Hennep is een industriële plant die o.m gekweekt wordt om touwen, stoffen e.d. te maken. Met "cannabisplant" wordt gewoonlijk de cannabis sativa bedoeld. Deze bevat meer dan 0,3% THC.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 04 jul 2017 20:50

Zover was ik ook al ongeveer. Toch bedankt.

Maar weet iemand of men onderscheid maakt tussen de THC-versie en de textielversie van dezelfde plant, dus of de tweede soort al dan niet toegelaten is voor de particulier/goede huisvader?

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 04 jul 2017 21:06

1: Agenten die een woning betreden moeten zich identificeren. Het binnenkomen door een deur die opengaat is geen huisvredebreuk bij dag.
Klopt tenminste één moet zijn legitimatie tonen. Uit beleefdheid zegt men zijn naam of wat ook mag zijn nummer - in een aantal zones zijn de naambadges ondertussen vervangen door nr badges.
Copie PV is bij mijn weten niet gebruikelijk wel een uitnodiging tot verhoor.


2: Als men toestemming heeft tot huiszoeking dan zal u een document moeten ondertekenen - gezien de problemen in verleden moet dat gebeuren voor ze beginnen met de huiszoeking.


3: Is een mannelijke hennep plant illegaal in België? ik vind enkel info over 1 geteelde vrouwelijke plant of 3 gram die "gedoogd" zijn.
Het gedoogbeleid is bij mijn weten een klein beetje afgevoerd en in de meeste parketten zal het een nul tolerantie zijn.
Plant is plant. In beide komt THC voor.

4: Hoort een tuin ook bij een huiszoeking, of is dit apart? Tuin is niet apart behoort tot de woning en aanhorigheden.
Die plant was dus al vernield en meegenomen naar de combi vooraleer ik toestemming heb gegeven tot de huiszoeking (ik heb een papier ondertekend NA die vernieling, maar wel VOOR de binnenshuis zoektocht van start ging)
Ik vind dit daarom toch een onwettige huiszoeking

5: Als ze overgaan tot een vereenvoudigde PV, dan komt dit waarschijnlijk niet op mijn strafblad? Dat hangt af wat het parket zal doen.
Ben ik nu een geregistreerd "druggebruiker" ? Ja en u zal in ANG geregistreerd worden. Indien PV als fout wordt beschouwd uiteraard geen registratie.

Kans bestaat dat een commissaris dit PV al zo wie uit het systeem zal gooien ttz blijft er in staan maar wordt niet verzonden - mogelijk intern wel een ander document opgesteld gezien de niet correcte werkwijze.
U kan altijd eens contact opnemen met de korpschef.

https://www.facebook.com/LokalePolitieB ... 0781660279

Jerommeke
Berichten: 78

#7 , 04 jul 2017 21:53

Nooit toestemming geven, als ze je woonst of tuin willen doorzoeken moeten ze maar een bevelschrift halen.
Dat het slecht overkomt als je weigert is enkel om je bang te maken.
99% krijgen ze niet eens een bevelschrift...
Burgers moeten zich aan de regels houden, gezagvoerders óók!.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2017 22:30

Als de plant zichtbaar was vanop de openbare weg dan is er geen toelating tot huiszoeking nodig. Een officier van gerechtelijke politie kan op basis van heterdaad overgaan tot huiszoeking. De huiszoeking ging hoogstens enkele minuten vertraging oplopen

tira00
Berichten: 929

#9 , 05 jul 2017 09:59

Hier ooit een jaar meegemaakt dat ze in het wild groeiden op de bermen van de Demer.....

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 07 jul 2017 12:53

Zover was ik ook al ongeveer. Toch bedankt.

Maar weet iemand of men onderscheid maakt tussen de THC-versie en de textielversie van dezelfde plant, dus of de tweede soort al dan niet toegelaten is voor de particulier/goede huisvader?
Bosprocureur: voor de teelt van hennep is er een meldingsplicht met allerhande voorwaarden, cf. http://lv.vlaanderen.be/nl/plant/akkerb ... tie-hennep

Wordt sowieso niet toegestaan aan wie geen landbouwer is. Niet slim van TS om door één plant die zichtbaar was vanop de openbare weg 'gestekt' te worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.


Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jul 2017 15:04

Van de bloemetjes maakt men wiet en van de plant maakt men hennep olie en ook textiel
Voor zover ik weet produceren de platen die voor olie en textiel gebruikt worden, geen "consumeerbare" bloemetjes... Je kan uiteraard alles roken, maar ik denk niet dat je een cent gaat krijgen voor de "cannabis" die afkomstig is van textiel-hennep planten. ;)

http://nolvanschaik.blogspot.de/2014/02 ... aarom.html
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”