Ivm bewijzen van diefstal van computerenergie /hacking.

Nellenka
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Ongewenst gebruik WIFI-netwerk

#1 , 03 jul 2017 13:55

Weet iemand hoe je het stelen van computerenergie of hacking dient te laten vaststellen? Lokale politie zegt niet bevoegd te zijn, buren gebruiken mijn netwerk via WiFi heb al alles geprobeerd zoals paswoord veranderen enz maar blijkbaar hebben ze een hack programma geïnstalleerd, hoe kan ik dit bewijzen voor de rechter? Moet ik mijn internet provider contacteren en dient deze de diefstal van computerenergie vast te stellen / bewijzen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nellenka
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2017 14:24

Hoe dien je de diefstal aan te tonen? Kan je aan je internet provider bv een document vragen met daarop date en uur en Mac en op adres van alle toestellen die op het netwerk aangesloten waren en hoeveel energie deze verbruikt hebben?

polk
Berichten: 437

#3 , 03 jul 2017 15:32

Computerenergie: wat is dat? Bedoelt u dat uw datalimiet met uw provider wordt overschreden?

Waarom vermoedt u dat uw buren u gehackt hebben? Dat is een zware beschuldiging, is die ook ergens op gebaseerd of is dit enkel een vermoeden van u omdat uw datalimiet wordt overschreden? Een sterk wachtwoord kraken van een WPA2 beveiligd netwerk is niet eenvoudig, ook niet met een 'hackprogramma'.

Bent u de enige gebruiker van het netwerk bij u thuis of zijn er nog gezinsleden die het gebruiken? Zoja: hebt u zicht op hun verbruik? Zonee: is het niet waarschijnlijk dat één of ander programma uw verbruik wegvreet zonder dat u er zicht op hebt? Hebt u deze piste reeds onderzocht?

Vreemd dat politie stelt dat ze niet bevoegd is: voor hacking kan je wel degelijk aangifte doen. Als u echter schade hebt geleden door acties van uw buren en u wilt deze vergoed zien moet u een burgerlijke procedure opstarten.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 03 jul 2017 16:39

heeft u een anti-virus programma en anti-malware programma op u pc?

sommige pc's met virussen en ongewenste programma's (meestal gedownload onbewust door de gebruiker) kunnen veel data gebruiken per dag/week/maand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 jul 2017 16:45

Is dit op u beveiligde wifi of op de open homespot.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 03 jul 2017 22:09

Computerenergie: wat is dat? Bedoelt u dat uw datalimiet met uw provider wordt overschreden?
Ik vermoed effectief de energie van de computer.
Zoals in: bitcoins farmen kost CPU cycles, die meer stroom vragen van een PC.
Of iets zoals seti@home.

De grote vraag die ik mij hier stel:
Hoe kan TS weten wat de buren gedaan hebben, en vooral: hoe weet TS dat het de buren zijn?
Hoe dien je de diefstal aan te tonen? Kan je aan je internet provider bv een document vragen met daarop date en uur en Mac en op adres van alle toestellen die op het netwerk aangesloten waren en hoeveel energie deze verbruikt hebben?
Nee, dat kun je niet.
Een provider is daarvan zelfs niet op de hoogte, deze ziet enkel de gateway.
Het energieverbruik van de individuele clients kun je zelfs niet zien adhv het ethernet verkeer, tenzij je dit wilt monitoren via een TCP/IP tool die je installeert op die clients.

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 03 jul 2017 23:22

Als je inlogt op de router kan je zien welke toestellen er momenteel verbonden zijn. Er bestaan ook eenvoudige tooltjes (zoals te downloaden van www.advanced-ip-scanner.com) waarmee je eenvoudig kan zien wie er op de wifi zit. Denk eraan dat jouw smartphone(s), wifi-extender(s), digitale tv,... ook allemaal op de wifi (kunnen) zitten.
Ik denk dat je in plaats van een juridische oplossing gaat moeten zoeken naar een technische oplossing. Bijvoorbeeld, verbind (tijdelijk) jouw pc/laptop met een LAN kabel, en schakel de wifi uit.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”