Verhoor politie ivm drugs

Shreeek
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhoor politie ivm drugs

#1 , 02 jul 2017 23:08

Hallo allemaal, ik zit met wat vragen en zou graag jullie mening/ervaringen willen horen.

Het zit zo, een vriend van mij heeft politie op bezoek gehad, dit doordat ze de gsm hadden ingelezen van een kennis van die vriend omdat hij verdacht wordt van dealen. er werden sms'jes gevonden op die persoon zijn telefoon met die vriend van mij, ook nog met andere vrienden. Ikzelf ken de persoon waarvan ze zijn gsm hebben gecontroleert niet en heb er nog nooit me geproken. De politie vroeg toestemming aan mijn vriend om zijn kamer te controleren maar er werd niks gevonden (hij rookt alleen in het weekend een paar jointjes). Hij heeft een brief gekregen om zich binnen 8 dagen aan te melden voor een verhoor.
Ik vraag me af :
- gaan ze mijn vriend zijn gsm ook controleren? Hadden ze dit dan niet al gedaan toen ze voor zijn deur stonden? Ik heb namelijk bang dat ze zo ook tot bij mij gaan komen.. ikzelf rook af en toe eens een jointje...als ze zo verder gaan zoeken voor wat cannabis gaan ze nog 50 mensen mogen ondervragen...

Graag wat reacties!
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 jul 2017 10:14

Ze lezen meestal de gsm uit met speciale apparatuur, dat zal de mobiele ploeg niet bij hebben. U mag er wel op rekenen dat de gsm wordt nagekeken en men bij u uitkomt. Men straft echter zelden de gebruiker, het is de dealer die ze willen hebben. Werk goed mee aan het onderzoek en de kans is 99% dat er niets van komt voor de occasionele gebruiker.

Shreeek
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2017 13:06

Ze hadden toen ze die persoon zijn gsm inkeken berichten gevonden met 5 verschillende personen, ja hoogst waarschijnlijk gaan alle 5 personen ondervraagt worden, maar gaan ze echt bij hun allemaal de gsm onderzoeken en zo verder blijven gaan tot ze bij wijze van spreken 50 mensen vinden die cannabis gebruiken en hun allemaal gaan verhoren?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 03 jul 2017 13:16

Waarom niet? Het blijven nog steeds 50 misdrijven, ook al is er een zeker gedoog.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 03 jul 2017 13:44

Vermoedelijk zal men dit niet doen, al was het maar omdat men er technisch makkelijk kan onderuit komen indien men op voorhand weet dat eea te gebeuren staat (gebruik uw fantasie). De politie is niet geïnteresseerd in gebruikers, wel in dealers.

Let wel, Art. 28 WSv bepaalt dat politiediensten onder toezicht van de procureur maar zonder machtiging van een onderzoeksrechter bepaalde opsporingshandelingen mogen stellen. Het Hof van Cassatie oordeelde in 2015 (een advocaat was overigens lijdend voorwerp van het arrest) dat het uitlezen van de berichten op een gsm daaronder valt en geen machtiging van een onderzoeksrechter vereist.

Maar: er moet wel een redelijk vermoeden bestaan dat het uitlezen pertinent is en zal bijdragen tot de opheldering van misdrijven. Veel hangt dus af van de inhoud van de berichten etc die gevonden worden.

Komt men bij u terecht, werk dan mee (of werk enkel tegen indien u zéér goed weet wat u doet en exact tot hoever de politie kan gaan zonder dat er een onderzoeksrechter komt bij kijken).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Shreeek
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2017 18:43

Ik ben ook niet van plan moesten ze mij erbij betrekken, te zitten liegen. Ik weet dat dit niets zal oplossen. Uiteindelijk ben ik gewoon een gebruiker en geen dealer. Ik ga ook vanaf nu stoppen met die zever want uiteindelijk heb je er niks aan, alleen miserie...

Bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte van het nieuws.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”