Opzettelijke slagen en verwondingen brief verhoor cattegorie 3

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

Opzettelijke slagen en verwondingen brief verhoor cattegorie 3

#1 , 28 jun 2017 19:26

Vandaag heeft mijn vriend een brief ontvangen dat hij op verhoor moet gaan wegens klacht opzettelijke slagen en verwondingen cattegorie 3.

Hier staat in dat we recht hebben voor het verhoor op contact met een advocaat .
Voor ons is dit allemaal nieuw en weten we niet goed of we contact moeten opnemen met een advocaat voor het verhoor , of gewoon naar het verhoor toegaan en alles gaan vertellen wat er gebeurd is.

Ik schets even de gebeurtenis :
Een week geleden zijn we op het schoolfeest van onze kinderen. Wegens plaatsgebrek om te gaan zitten , plaatsen we ons achter de rijen tafels rechtstaand, dit was ook een stuk de doorgang voor de drank af te halen dus een vrij druk stukje. Er stond een buggy tegen de kant die eigenlijk beter ergens anders geplaatst werd voor het gemak. Op een gegeven moment staan er twee stoelen dichtgeplooid tegen een paal en ik vraag aan de mensen aan die tafel of deze vrij zijn en we ze mogen gebruiken waarop we een volmondige ja krijgen en dus de stoelen gebruiken tegen de muur zodat de doorgang vrijblijft , mijn man duwt de buggy iets achteruit zodat onze stoelen naast elkaar kunnen geplaatst worden, ineens uit het niets begint er een man aan een van de tafels mijn man uit te schelden op een onbeschofte manier en word mijn man meteen uitgenodigd om buiten de schoolpoort te gaan vechten ... ik probeer mijn man rustig te houden en te zeggen om die persoon te negeren. Toch blijft de man uitdagen tot het uiterste waarop mijn man in een tegenreactie zijn glas naar die tafel gooit ... totaal fout natuurlijk dat beseft mijn man ook! Mijn man werd meteen aangevallen door een vriend van de uitdager .. resultaat kleding stuk , hals opengekrabd etc... wijzelf hebben geen klacht ingediend omdat mijn man ook een zware fout gemaakt heeft met dat glas te gooien. Maar vandaag ontvangen wij dus de brief dat er klacht tegen mijn man is ingediend voor opzettelijk slagen en verwondingen...

Ik vraag me dus ook af of er in de klacht ook staat dat mijn man tot het uiterste uitgedaagd werd , want dit was echt de aanzet van het gebeuren.
Kan dit meespelen ivm de uiteindelijke straf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

#2 , 28 jun 2017 20:27

[quote="yenneke"]Vandaag heeft mijn vriend een brief ontvangen dat hij op verhoor moet gaan wegens klacht opzettelijke slagen en verwondingen cattegorie 3.

Hier staat in dat we recht hebben voor het verhoor op contact met een advocaat .
Voor ons is dit allemaal nieuw en weten we niet goed of we contact moeten opnemen met een advocaat voor het verhoor , of gewoon naar het verhoor toegaan en alles gaan vertellen wat er gebeurd is.

Ik schets even de gebeurtenis :
Een week geleden zijn we op het schoolfeest van onze kinderen. Wegens plaatsgebrek om te gaan zitten , plaatsen we ons achter de rijen tafels rechtstaand, dit was ook een stuk de doorgang voor de drank af te halen dus een vrij druk stukje. Er stond een buggy tegen de kant die eigenlijk beter ergens anders geplaatst werd voor het gemak. Op een gegeven moment staan er twee stoelen dichtgeplooid tegen een paal en ik vraag aan de mensen aan die tafel of deze vrij zijn en we ze mogen gebruiken waarop we een volmondige ja krijgen en dus de stoelen gebruiken tegen de muur zodat de doorgang vrijblijft , mijn man duwt de buggy iets achteruit zodat onze stoelen naast elkaar kunnen geplaatst worden, ineens uit het niets begint er een man aan een van de tafels mijn man uit te schelden op een onbeschofte manier en word mijn man meteen uitgenodigd om buiten de schoolpoort te gaan vechten ... ik probeer mijn man rustig te houden en te zeggen om die persoon te negeren. Toch blijft de man uitdagen tot het uiterste waarop mijn man in een tegenreactie zijn glas naar die tafel gooit ... totaal fout natuurlijk dat beseft mijn man ook! Mijn man werd meteen aangevallen door een vriend van de uitdager .. resultaat kleding stuk , hals opengekrabd etc... wijzelf hebben geen klacht ingediend omdat mijn man ook een zware fout gemaakt heeft met dat glas te gooien. Maar vandaag ontvangen wij dus de brief dat er klacht tegen mijn man is ingediend voor opzettelijk slagen en verwondingen...

Ik vraag me dus ook af of er in de klacht ook staat dat mijn man tot het uiterste uitgedaagd werd , want dit was echt de aanzet van het gebeuren.
Kan dit meespelen ivm de uiteindelijke straf?
En kan mijn man nu ook nog klacht indienen tegen diegene die hem aanviel?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 28 jun 2017 22:02

U had ter plaatse de politie moeten laten komen.
Wat de gevolgen zijn is moeilijk te zeggen - schelden en uitdagen is één maar een glas gooien is toch iets anders.
Ook dat men heeft aangevallen is weer een stap verder te veel.
Raar dat school niet heeft gereageerd.

Art. 398. Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Reclame

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 30 jun 2017 16:41

Bedankt alvast voor uw informatie.
De school heeft ons gewoon gevraagd hoe het met ons ging verder niets...

Mag mijn man alvorens het verhoor zelf een verklaring afleggen over de gebeurde feiten?

De pv nummer begint met DE.43.LD en dan nog een nummer , heeft dit enige betekenis?

Zoals je merkt is dit voor ons allemaal onbekend ...

Bedankt alvast

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 30 jun 2017 19:55

Arrondissement Dendermonde
43A Opzettelijke slagen en verwondingen
43B Schuldig verzuim hulp te verlenen
43C Aanranding
43D Kindermishandeling
43E Burgerlijk geschil
43F Foltering
43G Onmenselijke behandeling
43H Onterende behandeling
43I Opzettelijk toedienen van schadelijke stoffen met een ongeneeslijke ziekte, blijvende arbeidsongeschiktheid of verlies van een orgaan tot gevold, zonder het oogmerk te doden (Art.402 en 403 Strafwetboek)
43J Opzettelijk toedienen van schadelijke stoffen met ziekte of arbeidsongeschiktheid tot gevolg, zonder het oogmerk te doden (Art. 402 Strafwetboek)
43K seksuele verminkingen

LD is de lokale politiezone die het PV hebben opgesteld.

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 30 jun 2017 20:12

Bedankt voor de info,
Het zal wss 43a zijn aangezien dit erbij vermeld staat opzettelijk slagen en verwondingen ( beknopte mededeling ) staat er ook bij

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 01 jul 2017 10:25

Uw man kan klacht indienen tegen de andere persoon, indien er tenminste een reden is om klacht in te dienen. In de oorspronkelijk geformuleerde klacht zal allicht niet staan dat uw echtgenoot uitgedaagd werd, dit zal enkel een verklaring van de tegenpartij zijn over hetgeen gebeurd is; diens versie m.a.w.

U had er inderdaad beter aan gedaan om ter plaatse de politie te bellen voor vaststelling, eventueel verhoor van getuigen etc.

Met een glas gooien naar iemand is niet min, kan lelijke gevolgen hebben en wordt navenant bestraft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 01 jul 2017 14:01

Bedankt voor de informatie,

Ik had nog een vraag ik heb een foto waarop de persoon die mijn man na het voorval met het glas heeft aangevallen te zien is , mag mijn man deze foto meenemen als bewijs indien hij een klacht indient dat ze de juiste persoon hebben?

Wij kennen deze persoon niet en ik heb voor de zekerheid een foto van de persoon gemaakt mocht het toxh nodig zijn zoals nu,

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 01 jul 2017 15:58

Dat mag hij zeker hoe meer bewijzen hoe beter, heb je geen getuigen die dit kunnen bevestigen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Cayenta
Berichten: 17

#10 , 01 jul 2017 22:01

Ja getuigen hebben we ook.. weliswaar familie van ons en er zijn nog andere getuigen van op het schoolfeest zelf maar die kennen wij niet persoonlijk bij naam natuurlijk.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”