Klacht laster en eerroof en aanmatiging van naam

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Klacht laster en eerroof en aanmatiging van naam

#1 , 18 jun 2017 12:19

Hallo iedereen!

Een 2 tal weken geleden kreeg ik een brief thuis van de politie. Ik moest op verhoor gaan voor feiten waar een gevangenis straf kan worden opgezet. Ik ben nog nooit in contact gekomen met de politie en ik panikeerde, ik wist ook helemaal niet waarover dat ging. Nu eens ik aankwam werden mij de feiten uitgelegd en uiteraard gaf ik mijn daden toe. Een 6 tal maanden geleden had ik een vriend waar ik redelijk wat spelletjes mee online speelde typisch de jeugd. We haalden bij elkaar af en toe grapjes uit, hij verwijderde mij wel eens uit een gesprek en ik hem etc.. Nu had hij mij en een andere vriend uit het gesprek gegooid en wij kwamen op het idee om hem in te schrijven op een zwangerschapscursus. Dat hebben we dan maar gedaan en we konden er allemaal om lachen. 3 maanden na het feit ben ik verhuisd en is ons contact wat in het water gelopen. Nu heeft hij voor deze feiten klacht ingediend bij de politie. Omdat ik hem heb ingeschreven met zijn naam. Ik had totaal geen idee en heb daar ook niet bij nagedacht dat zoiets illegaals zou kunnen zijn. Nu is mijn verhoor er geweest en zei de agent dat ik nooit meer een job zou kunnen vinde bij de federale overheid in de IT omdat ik informatica fraude pleegde. Het gaat nu terug door naar de aanklager en die moet dan beslissen of het naar de rechtbank gaat. Heeft iemand enig idee wat mijn kansen zijn en of de zaak geseponeerd zou kunnen worden? Ik heb totaal geen verleden met de politie. En indien het door gaat krijg ik dan een strafblad? Ik had graag rechten gestudeerd binnen 2 jaar en ik las dat dat niet mogelijk is met een strafblad.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Vriendelijke Groet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 jun 2017 12:30

Dat wordt minstens een lange werkstraf in de materniteit van één of ander ziekenhuis.
Daar zullen ze je dan leren wat een zwangerschap inhoudt en wat er de gevolgen van zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2017 12:39

Daar kan in mee leven. De agent zei ook dat informatica fraude nu al in mijn boekske staat, hij bedoelt waarschijnlijk mijn persoonlijk document kan dat? Aangezien ik dat in mijn ogen totaal niet gepleegd heb. Heb ik kans op gespeoneerd te worden? Aangezien ik zie dat inbraken en vechtpartijen wel geseponeerd worden. In mijn verklaring staat dat we vrienden waren etc en dat het als grap bedoeld was.

Met vriendelijke groet!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 jun 2017 12:53

Veel kans dat dit geseponeerd wordt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2017 12:58

Oke bedankt Sloeberke, op hoop van zegen. Heeft iemand een idee wat de agent bedoelde met dat informaticafraude al genoteerd staat en dat ik geen job later ga vinden bij de federale overheid in de
IT? Ik ben enkel op verhoor geweest.

iota
Berichten: 830

#6 , 18 jun 2017 15:20

Die agent heeft je bij wijze van bolwassing wat geïntimideerd oftewel schrik aangejaagd. Niet te veel van wakker liggen.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 18 jun 2017 16:04

Hoogstwaarschijnlijk sta je in de ANG, Algemene Nationale Gegevensbank, zeg maar de databank waarin de politie nagaat of en waarvoor je al in aanraking bent gekomen met het gerecht/politie. Dit kan wel degelijk een impact hebben op een later job.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 18 jun 2017 16:06

Hoogstwaarschijnlijk sta je in de ANG, Algemene Nationale Gegevensbank, zeg maar de databank waarin de politie nagaat of en waarvoor je al in aanraking bent gekomen met het gerecht/politie. Dit kan wel degelijk een impact hebben op een later job.
Dan moet u veroordeeld worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 18 jun 2017 16:10

Trek het je niet teveel aan. In het slechtste geval kan je nog steeds (graai)politicus worden als je groot bent!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 18 jun 2017 23:25

Wat u hebt gedaan is hacking of ben ik fout.
Er zijn dus meerdere strafrechtelijke inbreuken.

Edoch wat is uw leeftijd ...want binnen twee jaar rechten gaan studeren...

Indien moraliteitsonderzoek dient te gebeuren komt dat indien nu al meerderjarig wel terug naar boven. ANG verwijderd wel na een bepaalde tijd 3 of 5 jaar na eindbeslissing de gegevens uit het systeem.

BrainTrain
Berichten: 496

#11 , 19 jun 2017 12:07

Informaticafraude:
artikel 504quater SW : "Hij die, met bedrieglijk opzet, beoogt een onrechtmatig economisch voordeel voor zichzelf of voor een ander te verwerven, ..."
Vereist een bijzonder opzet. Daar stopt het volgens mij al. Wat is zou uw economisch voordeel zijn om iemand (voor de grap) in te schrijven voor een zwangerschapscursus?

Valsheid in informatica
artikel 210bis SW : " Hij die valsheid pleegt, door gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van een informaticasysteem, in te voeren in een informaticasysteem, te wijzigen, te wissen of met enig ander technologisch middel de mogelijke aanwending van gegevens in een informaticasysteem te veranderen, waardoor de juridische draagwijdte van dergelijke gegevens verandert,..."
Vereist ook een bijzonder opzet ( bedrieglijk opzet of een oogmerk om te schaden).
+ er wordt pas van valsheid gesproken wanneer de juridische draagwijdte van gegevens wordt gewijzigd

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 19 jun 2017 13:52

Persoon heeft misschien de rekening gekregen voor de zwangerschapcursus of diende een schadevergoeding te krijgen.

BrainTrain
Berichten: 496

#13 , 19 jun 2017 14:00

Ja, kan best dat er misschien schade was, maar men moet dan nog bewijzen dat de (gevolg?)schade met opzet werd toegebracht.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 19 jun 2017 14:02

Tja dat soort van grappen kan gevolgen hebben.
Valse identiteit aangenomen is ook nog een element...

BloodNight
Berichten: 621

#15 , 19 jun 2017 16:15

Hoogstwaarschijnlijk sta je in de ANG, Algemene Nationale Gegevensbank, zeg maar de databank waarin de politie nagaat of en waarvoor je al in aanraking bent gekomen met het gerecht/politie. Dit kan wel degelijk een impact hebben op een later job.
Dan moet u veroordeeld worden.

Het is perfect mogelijk om 10-20-30 keer in de ANG te zitten zonder ook maar 1 veroordeling op te lopen.
Veroordelingen komen ook in de ANG.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”