Diefstal of???

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

Re: Diefstal of???

#16 , 14 jun 2017 00:07

Wij zijn beiden nog ingeschreven in België, mijn man en ikzelf. Dochter woont in Ham, domicilie nog bij ons in België. Heb goedkeuring van de mutualiteit voor mijn verblijf in Spanje. Volgende maand gaan ze mijn verhuis goedkeuren voor Spanje wegens gezondheidsproblemen, mutualiteit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 jun 2017 10:53

Stel dat die "vriend" de politie vertelt:

"Mevrouw had me opdracht gegeven haar inboedel te verkopen, aangezien ze voorgoed in Spanje zou blijven (ze woont daar nu trouwens al), en ze de woning zou willen verkopen. Daarom had ze mij de sleutel van haar woning gegeven. Als vergoeding voor de moeite die ik zou doen om de woning verkoopsklaar te maken (= leeg te maken), zou ik de opbrengs van de verkoop van de meubelen mogen houden.

Mevrouw heeft nu echter gemerkt dat die meubelen toch wel meer opbrachten dan ze verwacht had, en nu is er onenigheid ontstaan over die afspraak die we hadden, en wil ze op haar stappen terugkeren. Vandaar dat ze me nu wil beschuldigen dat ik alles achter haar rug aan het verkopen ben. Daarom ook dat ik, na haar klachten, de rest van haar inboedel gewoon teruggebracht heb naar haar woning, zodat ze het verder zelf maar uitzoekt. Ik heb jammer genoeg geen schriftelijk bewijs van wat we afgesproken hadden. Dit is allemaal mondeling gebeurd. Maar ondertussen heb ik er wel al vele uren werk in gestoken om die woning leeg te maken. Wat ik al ontvangen heb voor verkochte meubelen, wens ik wel te houden als vergoeding voor al die uren werk die ik er al in gestoken heb."

Dan zou dit voor de politie een héél geloofwaardige uitleg kunnen zijn. Er zijn genoeg bedrijven in België die op dergelijke manier "huizen leegmaken" die moeten verkocht worden: de firma vraagt geen geld en komt de inboedel gratis ophalen, en halen hun inkomsten uit de verkoop van die inboedel. Aangezien je voorgoed naar Spanje zou gaan wonen, is zo'n scenario dus héél geloofwaardig voor de politie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#18 , 14 jun 2017 13:44

Dus de dader krijgt voorrang op het slachtoffer? En dat heb ik helemaal niet gevraagd, mijn bedoeling was om te kijken of mijn gezondheid zou beteren in Spanje, indien ja, verhuis met mijn meubelen naar hier. En neem nu dat je dat aan een firma zou vragen, ik wist zelfs niet dat dat bestaat, breken ze dan ook een nieuwe houten poort af wat een meerwaarde geeft aan het huis? Breken ze dan ook je terras af buiten voor het hout? Verwijderen ze dan ook houten schutsel? Verwijderen ze dan ook vaste planten? Dit is niet alleen leegmaken maar mijn huis ook volledig strippen!
Meubelen zijn meubelen, indeed, het gaat hem niet op de opbrengst, sommige stukken hebben voor mij ontzettend veel emotionele waarden, zaken die ik bv heb van mijn overleden grootouders. Het speelgoed van mijn kleinzoontje bijvoorbeeld, en noem maar op. Moest ik dat gevraagd hebben had ik wel eerst mijn dochter en kleinzoon hun stukken gegeven. Maar alles is weg.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 14 jun 2017 14:15

Dus de dader krijgt voorrang op het slachtoffer?
Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat de politie geen oordeel kan vellen over wie al dan niet slachtoffer is. De politie heeft niet te bepalen of uw verhaal waar is, of dat van de tegenpartij. We weten hier helemaal niet wat de tegenpartij beweert heeft.
En dat heb ik helemaal niet gevraagd, mijn bedoeling was om te kijken of mijn gezondheid zou beteren in Spanje, indien ja, verhuis met mijn meubelen naar hier.
Maar waarom hebt u dan de sleuten aan die persoon gegeven en niet aan uw dochter? Dat is een vraag die de politie zich ook zal stellen: de persoon in kwestie had een sleutel, dus dit moet met een reden geweest zijn.

Zoals hierboven gezegd: raadpleeg een advocaat, probeer zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen (screenshots van de verkopen, foto's van de woning nu, foto's van vroeger indien je deze hebt, etc, etc...). Heb je uw verzekering al ingelicht? Als dit als diefstal bekeken wordt, komen ze misschien tussen (hoewel de kans niet groot is, aangezien je de "dief" zelf een sleutel gegeven hebt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#20 , 14 jun 2017 14:34

Ik heb al jarenlang een 'vertrouwensband' met deze persoon, hij heeft altijd een sleutel van mijn huis gehad en heeft daar nooit misbruik van gemaakt. Wegens gezondheidsproblemen was dat voor mij een soort van veiligheid, als er iets moest gebeuren, dan kon ik hem opbellen en dan kon hij binnen.
Waarom niet aan mijn dochter? Mijn dochter studeert nog, werkt ook en heeft een kleintje van bijna 3 jaar. Deze 'vriend'werkt niet, zit op ziekenkas. Hetgeen wat ik vermoed want ik heb hem altijd financieel geholpen, is dat ik nu dat ik in Spanje zit, hij ergens zijn geldschieter verloren is. Hetgeen wat ik dacht dat vriendschap was, was in mijn ogen louter gebaseerd op geld. Ligt aan mij dat weet ik en ik moet hierin mea culpa zeggen, een wijze levensles voor me van nooit nog iemand geld te geven. Hij is transgender wat er niet toe doet, maar dan denk ik weer verder en vraag ik me af of het aan de hormonen ligt die hij maandelijks krijgt ingespoten. Hij is ook veroordeeld voor slagen en verwondingen en moet zijn leven lang hiervoor betalen. In elk geval, ik dacht deze persoon te kennen, maar hij heeft me gewoon een rad voor mijn ogen gedraaid en ik zit me hier constant af te vragen waarom?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 14 jun 2017 15:07

Maar waarom hebt u dan de sleuten aan die persoon gegeven en niet aan uw dochter?
met als groot nadeel, de dochter was op dat adres gedomicilieerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#22 , 14 jun 2017 15:19

Daar heb je gelijk in, maar ze woonde daar niet, zij is sinds dat we vertrokken zijn naar Spanje bij haar vriend gaan wonen omdat de combinatie voor haar, studeren, werk en kindje, teveel was voor haar. Ik heb haar daar altijd mee geholpen. Ik wist op dat moment ook nog niet welke richting ik uit wou, heb nog een zoontje van 13 jaar en dat speelde ook een rol of hij hier zou aarden in Spanje. Onderwijl zijn we dik twee maanden verder en begin ik meer en meer te beseffen dat het toch Spanje zal worden, zowel voor mijn gezondheid en mijn zoontje is hier ook zijn weg aan het vinden, enigste nadeel is nog de Spaanse taal maar hij krijgt 8 uur prive les Spaans in het college waar hij naartoe gaat. Was een diepe sprong voor ons, daarmee dat ik België nog niet wou opgeven. Mijn dochter gaat deze maand trouwen en dat zet ze haar domicilie over. Ik hoop dat je deze redenering kan begrijpen hoe feiten gebeurt zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 14 jun 2017 15:24

Voor de wet woont u dochter waar haar domicilie staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 14 jun 2017 15:32

Het is verder ook niet aan ons om dingen te begrijpen of te oordelen. We kunnen u enkel maar proberen tonen hoe politie / gerecht /... zal denken over deze situatie. Zoals in het begin reeds gezegd: wend u tot een advocaat. Of wend u via uw dochter tot een advocaat (dit is misschien praktischer). Dit zal in deze zaak zeker nodig zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#25 , 17 jun 2017 12:30

Als uw dochter niet meer bij u woont, kan het zijn dat u ofwel teveel of wel te weinig ziektevergoeding ontvangt
( afhankelijk van het feit of zij u al dan niet gezinslast kan schenken )

Je kan daar ook al een hoop zever mee krijgen als dat allemaal uitkomt

eylis
Berichten: 8840

#26 , 17 jun 2017 12:53

dat de persoon een verleden heeft van slagen en verwondingen is zeker belangrijke info. Er is dus een juridisch dossier. Maar dat de persoon transgender is én dat u denkt dat ie door de hormonen onregelmatige streken uithaalt, voegt niets belangrijk toe aan de nodige informatie om klacht neer te leggen. :shock: Integendeel het zou in uw nadeel kunnen spelen. Want u bent geen dokter en kan dus niet bepalen of de gebruikte hormonen wel degelijk een delinquerende inwerking hebben op zijn/haar morele toestand. Deze bewering heeft ten andere ook andere consequenties: want dat zou dus betekenen dat alle vrouwen die maandelijks onder invloed staan van wisselende hormoonspiegels op een gegeven moment gaan stelen als de raven.

Dus kijk best een beetje uit met dit soort beweringen. Het zijn geen rationele argumenten en je wil ook niet dat de agente die je verklaring afneemt (en op dat ogenblik een wisselende hormoonspiegel heeft) ook niet tegen de haren instrijken (gezien het feit dat je dus stelt dat onder invloed van hormonen mensen vreemd tot heel vreemd doen :mrgreen:

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#27 , 19 jun 2017 18:46

Neen, ik ben inderdaad geen dokter, ik weet enkel van zijn echtgenote dat hij als hij zijn inspuiting niet op tijd krijgt onhandelbaar kan zijn. Wegens financiële problemen komt dit helaas dikwijls voor bij hem. Ik probeer maar te begrijpen waarom iemand die ik jaar en dag geholpen heb zoiets kan doen. Misschien moet ik dit beter laten en stoppen met denken en in mezelf zeggen dat hij niet de persoon is/was die ik dacht dat hij was. Dure maar wijze levensles.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”