Oplichting (benefiet)

Tami
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Oplichting (benefiet)

#1 , 11 mei 2017 23:12

Graag jullie mening...

Enige tijd geleden werden er tvv een ernstig ziek kind via een benefietactie tickets aangeboden voor Tomorrowland. (1 weekend+camping)

Voor elk verkocht ticket zou er 200€ naar de benefietrekening gaan. Daar Tomorrowland zich andere edities reeds heeft ingezet voor een goed doel, kwam dit geloofwaardig over. Tvv hetzelfde kindje werden er al meerdere dingen georganiseerd dus niemand was argwanend. Ook werd de naam van een gekende non profit organisatie misbruikt door de mama van het kindje

Ikzelf en nog andere personen hebben daaraan meegedaan, de tickets gingen tussen de 300€ - 325€
Normaal zouden we de link om de tickets aan te vragen via Tomorrowland dan ontvangen na betaling.

Bij de overschrijving van het geld werd natuurlijk de benefietactie als mededeling vernoemd.

Na enkele dagen niets gehoord te hebben, ging ik mij informeren bij de mama van het zieke kindje die dit organiseerde en er werd gezegd dat het binnen enkele dagen zou in orde zijn.

Weer enkele dagen verder na verschillende keren gevraagd te hebben wanneer het in orde zou komen kreeg ik een email adres van zogezegd de accountant van de organisatie. Toen vond ik het plots zeer verdacht daar het mailadres een foutief geschreven Engels woord bevatte namelijk acountecy.

Gelijk de bank gecontacteerd, zij bevestigden dat het geld effectief op rekening werd gestort van de mama van het zieke kindje. Tevens vertelden ze dat het om een gewone persoonlijke rekening ging en geen benefietrekening.

Ben dan in contact gekomen met andere gedupeerden die allemaal hetzelfde ondervonden, iedereen werd aan het lijntje gehouden en sommigen kregen zelfs na een tijdje geen antwoord meer bij het contacteren van de mama. Gsm wordt niet opgenomen, op berichten of mails wordt niet geantwoord.

Stuk per stuk zijn We afzonderlijk klacht gaan indienen bij de politie met vermelding van elkanders pv nummer.
Tomorrowland heeft ondertussen ook bevestigd dat ze geen tickets aanboden voor dit specifieke goede doel.

Na wat zoeken op internet kwamen we van deze persoon verschillende zoekertjes, allemaal omtrent tickets voor hetzelfde festival dus waarschijnlijk gaat het nog over veel meer mensen dan het talrijke groepje waaruit we nu bestaan. Door een kennis kwamen we in contact met de zus en nichtje van de mama die ons waarschuwden dat dit niet de eerste keer is dat ze zoiets doet.

Ook de organisatie waarvan ze de goede naam had misbruikt hadden we gecontacteerd hierover , zij vertelden ons dan weer dat ze zelf nog een vele grotere problematiek hadden met de mama (waarover ze verder geen info konden geven) en dat zij er hun handen al afgetrokken hebben. Zij zullen ook klacht indienen voor misbruik van naam.

Ook kwamen we te weten dat alle kinderen (5) reeds geplaatst werden inclusief het zieke kindje en ze nu aan het wachten waren op de geboorte van het kindje waarvan ze nu zwanger was zodat ze dit ook onmiddellijk kunnen plaatsen.

Dat mensen hun doodziek kind gebruiken om mensen op te lichten kan er bij mij niet in.

Het zijn dus geen klachten tegen onbekenden en konden vrij veel info geven alsook bewijzen van dit hele gebeuren. Dinsdag gaan we gezamenlijk naar een advocaat om verdere stappen te ondernemen, maar vraag me af of we ooit zullen vergoed worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 mei 2017 23:18

Mogelijk zijn ze onvermogend, dan gaat u inderdaad niets terugzien. Als ze nog wel geld hebben, kan dit wel goed komen. Voor de rest inderdaad schandalig. Het is door zo'n dingen dat ik zelden nog aan goede doelen geef.

Tami
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2017 23:25

Bij mij is het ook de laatste keer :(

Zullen er maar van uitgaan dat ze onvermogend zijn, zijzelf werkt niet maar de partner heeft sinds kort vast werk misschien dat dit iets kan uithalen. Anders hoop ik dat ze op een andere serieuze manier gestraft zullen worden.
Zou toch straf zijn als ze hiermee weg komen. Het gaat over duizenden euro's in totaal !

Reclame

Tami
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2017 10:05

Iemand een idee welke straf ze zou kunnen krijgen?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”