Uitnodiging sluikstorten

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Uitnodiging sluikstorten

#1 , 10 mei 2017 19:24

Vandaag kreeg ik een brief van de politie in mijn bus. Ik wordt uitgenodigd tot een verhoor categorie III dus vermoedelijk voor een misdrijf met correctionele straf.

Het betreft een verhoor wegens sluikstorten. De politie gaf mij telefonisch aan dat er een getuige was die mij verdachte handelingen had zien stellen en die mijn nummerplaat had doorgegeven. Er werd een emmer met huishoudelijk vuil bij een vuilnisbakje aangetroffen en er werden wat foto's gemaakt van wat vuil dat in de container was aangetroffen.

Ik weet echter niet zeker of ik daar was op die datum (18 april) of niet. Dit kan. De politie vroeg meteen of het kon dat iemand anders met mijn auto had gereden. Ik gaf al aan van niet. Mijn auto leen ik aan niemand uit namelijk.

Ze vermoeden dus dat ik daar die emmer gedumpt heb en afval in het vuilnisbakje had achter gelaten. De politieagent gaf echter ook aan dat de foto's niet eens duidelijk waren.

Wat staat mij hier te wachten en waar let ik op ? Ik ben een hardwerkende mens met een blanco strafblad en ik zal mijn zuurverdiende euro's niet afgeven. De agent aan de lijn gaf aan dat de rechter beslist in zo'n geval.

Het kan zijn dat ik wat afval in het vuilnisbakje heb gegooid maar zeker geen huishoudelijk afval. Ik parkeer daar altijd als ik naar een inktwinkeltje ga in de buurt . waarschijnlijk heb ik daar een snoepje meegenomen en het papiertje daar in de vuilnisbak gegooid. Ik weet het niet. Ik zal in ieder geval nooit meer een vuilnisbakje gebruiken. Volgende keer gaat het rechtstreeks het kanaal in dan zeurt niemand erover.

Wat zijn mijn rechten hier en wat kan ik best doen in deze situatie ? Kan ik de zogenaamde getuigen aanklagen ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 10 mei 2017 19:27

Mensen die afval in het kanaal gaan dumpen, moeten hier niet op hulp rekenen.

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2017 19:29

Is eigenlijk maar sarcastisch bedoeld. Ik betaal ieder jaar netjes mijn bijdrage aan limburg.net en aan het containerpark. Afval wordt thuis netjes gesorteerd. In het tuintje achter werd er deze maand nog groen bijgezet. Daarnaast heb ik veel aandacht voor het milieu.
Laatst gewijzigd door hardworkingman op 10 mei 2017 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 10 mei 2017 19:32

Goed, in dat geval raad ik u aan gewoon de waarheid te spreken. Als dit het enige bewijs is, zie ik het niet eens voor de rechtbank komen omdat het wat mager is.

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2017 19:34

En kan men een minnelijke schikking voorstellen of gebeurt dit niet als ik gelijk heb in dit geval ? De vraag is eigenlijk verstuurd men een minnelijke schikking als er geen bewijs is dat ik het gedumpt zou hebben ? Uiteraard heb ik dit niet gedaan.
Laatst gewijzigd door hardworkingman op 10 mei 2017 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2017 19:37

Ik vind het een vrij lijvige brief men wordt al gelijk behandeld als crimineel. Feiten waarvoor vrijheidsberoving mogelijk is staat er in vermeld. Nu ja goed dan ga ik toch voor de rest van mijn leven van het OCMW leven en stoppen met werken nadat ik uit de gevangenis kom. Mischien leer ik daar nog wat bij om een eventuele criminele carriere op te bouwen. (sarcastisch)

Misschien dan ook maar stoppen met verkeersbelasting en verzekering te betalen dan gelijk. Een kale kip kan men toch niet plukken. Pas na de 41ste veroordeling pakken ze je rijbewijs levenslang af en dit blijkbaar enkel als men die fameuze meneer in Dendermonde tegen het lijf loopt.

In de brief staat dat je ook een advocaat mag raadplegen. Ik werk natuurlijk dus zal daarvoor volle pot betalen. Volgende keer toch maar een leefloon en een baantje in het zwart zeker ? (sarcastisch).

Ik zal maar meteen aan mijn werkgever toegeven dat ik een zwaar crimineel feit heb gepleegd en smeken om een kwartiertje eerder van het werk te mogen vertrekken. Een verhoor gaat immers enkel tijdens de gewone werkuren.

Ondertussen hopen dat ik mijn C4 niet krijg. De baas kloeg laatst al immers over het feit dat ik lege wc rollen liet liggen.

Een andere optie is eventueel om mijn spaargeld op te nemen en met de noorderzon naar Amerika te verhuizen. Misschien dat ik daar dan een wat gelukkiger leven heb. Een 10tal kilometer rijden met een zwaar vervuilende auto die amper belast wordt en zonder om de 100 meter een flitspaal tegen te komen. Stel je voor.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 10 mei 2017 20:07

Kan minnelijke schikking zijn.
Van uit een auto een openbare vuilbak gebruiken is evenmin toegelaten (maar wordt veel gedaan).
Afval uit uw auto wordt bij u thuis 'verwerkt'.

Sluikstorten is een wanbedrijf (een misdrijf is e algemene benaming) straffen zijn niet min net omdat het een correctionele veroordeling is vanaf €26 en vanaf 8 dagen gevangenis.

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... n_straffen

Gezien de wet Franchimont en Salduz I en Salduz II worden de rechten van betrokken verdachten zeer uitgebreid ... zoals u op de uitnodiging hebt gelezen ... recht om een advocaat voorafgaandelijk te raadplegen ..zwijgrecht enz...

Wat u ervan vindt doet er niet zoveel toe...ik raad u zelfs aan dat tegen de rechter te zeggen ... u hebt een totale vrijheid om onzin te verkopen.

Sluikstorten ook al is het maar een sigarettenpeuk is een belasting van het milieu ... ik ken straten waar er elke week weer aan sluikstort wordt gedaan. En soms vanuit een dure wagen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 mei 2017 20:08

Ik vind het een vrij lijvige brief men wordt al gelijk behandeld als crimineel.
dat is immers een typebrief, die waarschijnlijk ook naar zware criminelen wordt verzonden.

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mei 2017 20:12

Waarom staat dit vuilbakje hier dan ? Is een universele typische vuilbak. Ik heb het niet eens over afval uit de auto maar om een snoepje dat ik van een winkeltje heb gekregen ? (LEES: niet gestolen) en dat papiertje is waarschijnlijk in de vuilnisbak beland.

Dat de straffen niet min zijn heb ik ondertussen gelezen. Misschien toch beter snel de vlucht nemen en eventueel vanuit de ambassade van Zimbabwe in Brussel verzet aan te tekenen tegen mijn veroordeling.

Waarschijnlijk heeft de Michel weer een tikfout gemaakt in zijn begroting voor de federale regering en wordt dit op de gewone werkmens afgeschoven in de vorm van allerlei onzin. Verdeel en heers ...

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 10 mei 2017 21:50

Juridisch forum met juridische antwoorden.
Andere opmerkingen doen niet veel ter zake.

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mei 2017 19:32

Update: Inmiddels ben ik op verhoor geweest. De getuige had mij zogezegd gezien met mijn voertuig , kleur merk en kenteken beschreven. Deze gaf aan dat ik verdachte handelingen uitvoerde en 2 emmers huishoudafval bij een vuilnisbak had geplaatst.

Ik heb aangegeven waar ik die dag zoal ben geweest , althans wat ik mij herinner en dat het mogelijk is dat ik daar die dag in die straat ben geweest omdat wij daar vaker gaan uiteten. Ik heb aangegeven dat de emmers met afval die werden aangetroffen niet van mij zijn. Dit aangezien ik steeds een kinderwagen in de koffer heb liggen en mijn kleintje ook achter op de bank in zijn maxicosi zat en zeker geen afval naast hem ga zetten.

Ik heb verklaard dat ik sterk verwonderd was van hun uitnodiging en dat ik resoluut tegen sluikstorten ben , alsook dat ik zelfs presentaties in het middelbaar heb gegeven tegen sluikstorten. (wat het ook terzake doet , ik heb namelijk zo veel positieve zaken voor het milieu gedaan, bewust sorteren , tuin met composthoop, ...)

Ik heb ook aangegeven dat ik geen reden heb om te sluikstorten en dat ik mijn huisvuil zeer frequent buitenzet. (ze ging dit controleren). En dat is dan ook positief zowel glas , huisvuil ed. zetten wij regelmatig buiten.

Ik heb ook aangegeven dat als ik iemand zou zien sluikstorten ik dit zeker zou doorgeven. Ik was mij eerlijk gezegd niet meer bewust van dit theme tot ik de brief kreeg. Vanaf nu ga ik hier zelf op controleren en nummerplaten noteren van sluikstorters.

Iemand een idee wat de gevolgen voor mij kunnen zijn ? De getuigenverklaring is dus het enige element waar dit pv op steunt. De persoon wist mij toch wel te beschrijven , struis kort haar en ongeveer 1m75.
Laatst gewijzigd door hardworkingman op 16 mei 2017 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mei 2017 19:34

Ik heb er tijdens het verhoor niet bij stil gestaan maar kan ik aangifte doen van een valse beschuldiging door deze persoon. Indien er dan ergens uit blijkt dat er toch een bonnetje in die afvalcontainer zat kan mij dit dan in een lastige situatie brengen ? Ik ben er zeker van dat het afval niet van mij is , maar je weet maar nooit..

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 mei 2017 19:40

Overigens wil ik mij nog excuseren voor het feit dat ik een aantal opmerkingen heb gemaakt die niet ter zake doen. Ik apprecieer het erg dat er hier mensen zijn die hun best doen om mensen te helpen door hen zo correct mogelijk van juridisch advies te voorzien. Door hoog oplopende emoties kan men wel eens zijn hart gaan luchten.

Karanog
Berichten: 141

#14 , 17 mei 2017 20:07

Van uit een auto een openbare vuilbak gebruiken is evenmin toegelaten (maar wordt veel gedaan).
Ik vraag mij af hoeveel mensen dat weten. Vroeger moest ik voor het werk dikwijls 'op de baan' en 's middags kocht ik soms al eens een wafel/chips/nootjes en blik/flesje cola/limonade (toen was dat nog niet zo ongezond zoals nu :wink: ). Als ik dan ergens een vuilnisbak langs de weg/parking zag staan, gooide ik de lege verpakking daar in. Dat mag dus eigenlijk niet?

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 17 mei 2017 22:34

Wel op een autowegparking ...maar niet bij ons in het stad waar u bv de afvalbakjes van de LIjn of van 'Stad zou gebruiken - eventjes stoppen en het afval uit uw auto in het bakje proppen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”