Politie prutste aan voordeur

Yasin
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Politie prutste aan voordeur

#1 , 10 mei 2017 15:09

Deze middag tegen 13u20 werd er 2 maal aangebeld, daarna op de deur geklop en vervolgens even aan de klink gevoeld.

Dit heb ik al meegemaakt, vorig jaar, toen was deur niet vast en kwamen de 2 politieagenten (hoofdinspecteur en (vermoedelijk) een inspecteur). Toen kwamen ze binnen nadat ze dit hadden gevraagd waarop ik hun toestemming gaf.

Deze keer was de deur echter dicht, waarbij de ene politieagent (in burger) binnen keek (heb een dunne stof waardoor ik wel naar buiten kan kijken, maar van buiten niet naar binnen als er geen licht brand).
Deze ging vervolgens voor een 8 tal minuten weg wanneer er een 2de politieagent bij kwam (alsook in burger), deze 2de stak iets tussen men deur of in men sleutelgat, alsook heeft deze onderaan men deur gefoefeld...

Wat heeft dit te betekenen?
(Google zegt enkel dat inbrekers dit doen om te weten of de woning bewoond is (papiertje tussen deur))
Ik durf men woning niet meer te verlaten, maar me kat is buiten (welke nooit buiten blijft 's nachts).

Mag dat zo maar en kan ik hier iets tegen doen? (juridische gezien).


Nog extra info:
- eerste keer was huiszoeking, hebben toen laptop in beslag genomen (welke ik nog niet terug heb, bijna 1 jaar geleden).
- psychische problemen (sociale angststoornis)
- laatste uitnodiging tot eerste verhoor (4 maand geleden) gevraagd om te verzetten, nog steeds niet de moed gevonden om een advocaat te raadplegen, bijgevolg 3 maand terug een mail gekregen van de hoofdinspecteur die me liet weten:
"Ik verwacht toch eerstdaags een voorstel tot nieuwe datum van verhoor, zo niet zie ik mij genoodzaakt zelf terug een datum te bepalen." (ik heb het recht om voor het eerste verhoor met een advocaat te overleggen)
- Heb tot op heden nog geen info omtrent een nieuwe uitnodiging voor eerste verhoor ontvangen.
- Betreft hacking van een website.
<onderschrift>
Iets de moeite waard om te lezen.
</onderschrift>

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 10 mei 2017 15:26

Als politie aan u deur komt doe je toch open.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Yasin
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2017 15:48

"Nog extra info:
- psychische problemen (sociale angststoornis)"

Ze hebben niet bekend gemaakt dat ze politie waren (in burger), hebben enkel 2 keer gebeld, geklopt, gegluurd en nadien geprutst.
<onderschrift>
Iets de moeite waard om te lezen.
</onderschrift>

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 10 mei 2017 15:58

Kan het zijn dat u door uw aandoening bepaalde zaken verkeerd interpreteert? De politie kan al eens checken of een deur los is, dat wil niet zeggen dat ze stiekem binnen proberen te komen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2017 16:02

Hoe weet je dat het politie was indien ze in burger waren en je niet gevraagd hebt wie ze waren?

Als er bij mij twee mensen in burger aan mijn voordeur bellen, aankloppen, en vervolgens aan het slot beginnen foefelen, zou ik de poltie bellen! Ik raad in uw geval ook aan om alsnog de politie te bellen en het geval te melden. U hebt daarna twee mogelijkheden:

1. Het gaat NIET om politiemensen, en dan zal de politie proces verbaal opmaken van de feiten die u meldt.
2. Het gaat WEL om politiemensen. Als zij een huiszoekingsbevel hadden, mogen ze sowieso uw woning betreden. Mogelijk hebben ze proberen binnen raken, is dit niet gelukt en zijn ze nu een slotenmaker aan het optrommelen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Yasin
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2017 16:32

@LeenW
Nog helder, gewoon angstvallig voor sociale interacties. Heb het me niet ingebeeld. (:
Wel degelijk meer dan gewoon aan men klink geweest.

@Gebruiker21
Omdat niemand naar men huis komt. Geen familie, geen vrienden.
Behalve men vriendin.
Ook hadden ze het uiterlijk van politie (nu mag je zeggen wat je wilt, maar 2 mannen, jongste kaal, een midden de 20 met blauwe pull en zonnebril, en andere (2de) met gestreepte polo (rond de 35), beiden van autochtone afkomst is het typische politieduo). Maar dat terzijde.

Kans dat het geen politie is is miniem (woon in een citeetje) en enkel bij mij hebben ze gebeld. (de 4 andere deuren lieten ze met rust).

De kans dat ze weer een huiszoekingsbevel zouden krijgen voor een zelfde 'misdrijf' lijkt me sterk, zeker wnr het vermoedelijke middel (de laptop) nog steeds in hun bezit is.

(@Gebruiker21, sorry, maar ik durf niet te bellen naar politie)

Maar nu, mag je op zo een manier controleren of er iemand woont in een woning, zelf als politieagent?
Ik bedoel, ik zit hier nu bijna 3 uur muisstil op de trap met de schrik van men leven.

En wat als ik open doe, ik kan naar alle waarschijnlijkheid er niet voor zorgen dat er geen bijwijs over blijft dat ik open deed.
(schending van de privacywet?)
<onderschrift>
Iets de moeite waard om te lezen.
</onderschrift>

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 10 mei 2017 16:36

@LeenW
Maar nu, mag je op zo een manier controleren of er iemand woont in een woning, zelf als politieagent?
Ik bedoel, ik zit hier nu bijna 3 uur muisstil op de trap met de schrik van men leven.
1) U gaat niets kunnen bewijzen, dus laat dat even los.
2) Hebt u een psychiater of vertrouwenspersoon waar u mee kunt bellen? Doe dat dan meteen, dit is geen gezonde situatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2017 17:02

Ook hadden ze het uiterlijk van politie.
:?: :shock:
(@Gebruiker21, sorry, maar ik durf niet te bellen naar politie)
Tja, in dat geval kan ik niets voor u betekenen. Vooraleer u juridisch iets kan doen, zal u toch de politie moeten bellen om aangifte te doen van deze feiten...
Maar nu, mag je op zo een manier controleren of er iemand woont in een woning, zelf als politieagent?
Met een huiszoekingsbevel mag de politie sowieso proberen binnen komen.
Ik bedoel, ik zit hier nu bijna 3 uur muisstil op de trap met de schrik van men leven.
Dit hoeft niet. Bel de lokale politie. Dit zijn gewone mensen zoals u en ik, en zullen u perfect kunnen helpen. Ze kunnen de wijkagent langssturen indien u zich niet veilig voelt, en ondertussen één en ander uitzoeken voor u.
En wat als ik open doe, ik kan naar alle waarschijnlijkheid er niet voor zorgen dat er geen bijwijs over blijft dat ik open deed.
(schending van de privacywet?)
Hoe bedoelt u? Als u opendoet en het is de politie, zijn er twee mogelijkheden: 1. Ze hebben een huiszoekingsbevel, in dat geval mogen ze sowieso binnen. 2. Ze hebben geen huiszoekingsbevel, in dat geval mag u hen vriendelijk vragen om terug weg te gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 10 mei 2017 17:06

Ze hebben niet bekend gemaakt dat ze politie waren (in burger), hebben enkel 2 keer gebeld, geklopt, gegluurd en nadien geprutst.

Wat moesten ze dan doen om zich bekend te maken, u deed de deur niet open.
Hoe weet u als ze zich niet bekend hebben gemaakt dat ze van de politie waren?
Zongen ze een politielied of knipperenden hun ogen blauw?

Ze zullen een huiszoekingsbevel bij gehad hebben. Waarschijnlijk komen ze terug met een sleutelmaker.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Yasin
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2017 18:34

Oke, wat bedaard.
100% zeker nu dat het dezelfde waren als vorig jaar. (vreselijk slecht in gezichten onthouden, maar de methodes zijn net hetzelfde).
Daarnet dus de deur open gedaan, al filmend, 2 kartonnetjes zaten tussen de deur, een aan de linker en een aan de rechterzijde. Alsook was mijn bel schuin. Dit was ook vorig jaar het geval. (voor de huiszoeking was men bel dus als eens scheef geplaatst, en lagen er ook enkele stukjes karton)
M.a.w. de politie gebruikt dus zo een truckje om te weten of je in de tussentijd thuis bent geweest.
@LeenW
Maar nu, mag je op zo een manier controleren of er iemand woont in een woning, zelf als politieagent?
Ik bedoel, ik zit hier nu bijna 3 uur muisstil op de trap met de schrik van men leven.
1) U gaat niets kunnen bewijzen, dus laat dat even los.
2) Hebt u een psychiater of vertrouwenspersoon waar u mee kunt bellen? Doe dat dan meteen, dit is geen gezonde situatie.
1) 2 papiertjes en een bel die schuin hangt is idd weinig. Maar stel dat ik gefilmd zou hebben, naar alle waarschijnlijkheid komen ze terug, wat dan?
2) Mnjha, ga nog eens een afspraak maken.
Ook hadden ze het uiterlijk van politie.
:?: :shock:
Het tussen haakjes gedeelte was ook redelijk belangrijk, was idd maar een veronderstelling ("dit terzijde"), maar is dus een zekerheid geworden ondertussen.
(@Gebruiker21, sorry, maar ik durf niet te bellen naar politie)
Tja, in dat geval kan ik niets voor u betekenen. Vooraleer u juridisch iets kan doen, zal u toch de politie moeten bellen om aangifte te doen van deze feiten...
Aangifte doen tegen de politie zelf, met reden dat ze me de stuipen op het lijf jagen? Ze zien me al komen...
Maar nu, mag je op zo een manier controleren of er iemand woont in een woning, zelf als politieagent?
Met een huiszoekingsbevel mag de politie sowieso proberen binnen komen.
Naar alle waarschijnlijkheid is het om me aan te manen om op eerste verhoor te komen, daarvoor krijgen ze denk ik geen (nieuw) huiszoekingsbevel.
Ik bedoel, ik zit hier nu bijna 3 uur muisstil op de trap met de schrik van men leven.
Dit hoeft niet. Bel de lokale politie. Dit zijn gewone mensen zoals u en ik, en zullen u perfect kunnen helpen. Ze kunnen de wijkagent langssturen indien u zich niet veilig voelt, en ondertussen één en ander uitzoeken voor u.
Thnx, dit stukje zorgde ervoor dat ik dus die deur open deed.
En wat als ik open doe, ik kan naar alle waarschijnlijkheid er niet voor zorgen dat er geen bewijs over blijft dat ik open deed.
(schending van de privacywet?)
Hoe bedoelt u? Als u opendoet en het is de politie, zijn er twee mogelijkheden: 1. Ze hebben een huiszoekingsbevel, in dat geval mogen ze sowieso binnen. 2. Ze hebben geen huiszoekingsbevel, in dat geval mag u hen vriendelijk vragen om terug weg te gaan.
Dacht wel dat dit stukje onduidelijk zou zijn. (:
Had het dus over opendoen als in nu open doen, nadat ze er dus die 2 stukjes karton in staken.
Ik voel er niets voor om mee te werken aan hun truckjes, en wil dus niet dat ze te weten komen dat ik de deur heb geopend.
(De bel hangt nog scheef, en de stukjes karton bevestigt met plakband (zodat ze niet vallen bij het van binnenuit dicht doen van m'n deur))

Met het stukje van schending van de privacywet (of welke dan ook) doelde ik op het controleren of ik (of iemand anders) binnen ben geweest. Zelf met een huiszoekingsbevel lijkt me het nog steeds geen normale/goede procedure.

Benieuwd wanneer ze dus nogmaals langskomen.
<onderschrift>
Iets de moeite waard om te lezen.
</onderschrift>

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 10 mei 2017 21:42

Vermoedelijk zal de hoofdinspecteur (OGP) aan wijkinspecteur vragen om u in het oog te houden en na te kijken wat u doet en hoe en wanneer u wel bereikbaar bent.
Politie zal over een kantschrift (KS) beschikken om u te horen daarom de uitnodiging type Salduz 3 en gelet op Salduz II wetgeving dient u tijd te hebben een advocaat te raadplegen. DOE DAT.
Want termijn is ondertussen verstreken en dan zal politie (parket) een volgend stap zetten.
Politie zal een bevel tot medebrenging krijgen daarmee kunnen ze niet alleen bij u binnen maar quasi overal waar u kan aangetroffen worden werk /café winkel enz enz .. of een bevel tot huiszoeking (dan kunnen ze bij u binnen - en op uw (gerechts)kosten ).
U zal dan mee naar bureau genomen worden voor verhoor. Dit kan perfect zelfs zonder bevelschrift van een onderzoeksrechter maar via een miniopsporingsonderzoek waar de procureur des Konings in opdracht van een OR een KS aflevert aan de politie. Heeft dezelfde juridische waarde als een bevelschrift van een OR.

Zoals hierboven al is geschreven neem contact op met een vertrouwenspersoon als u psychische problemen hebt en met een advocaat - neem zo spoedig mogelijk contact met die officier van gerechtelijke politie - het is deze die bevoegd is om de bevelen uit te voeren. en ga naar die afspraak.

Indien u dat niet doet zal de juridische molen verder draaien en zal
- de politie ineens bij u binnenvallen (al of niet met een slotenmaker - maar altijd op uw kosten) of u waar ze u ook maar kunnen aantreffen oppakken. Vermoedelijk zal Salduz cat 3 verhoor dan wel afgenomen worden in iets meer gestreste omstandigheden ...
- u onmiddellijk gedagvaard wordt zonder verder verhoor.. kan ook gebeuren.

Maak het u niet moeilijker dan het al is hacking is al een 'redelijk' zwaar bestraft wanbedrijf.

U hoeft u niet op te winden- dit kan redelijk hard aankomen - maar reageer best zo snel mogelijk.

Voor een dichte deur kan men zich moeilijk kenbaar maken.
Kijken of persoon al dan niet thuis is of weg .. en daar ' trucjes' voor gebruiken is niet strafbaar.


Hebt u nog vragen stel ze maar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 mei 2017 12:14

Ik denk dat de topic starter best psychologische hulp zoekt. En dit zeg ik niet om te lachen, maar ik meen het serieus. Als de topic starter zich echt zo angstig voelt zonder gegronde reden, dan is er iets psychisch aan de hand, en moet dit "probleem" aangepakt worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”