Diefstal bij werkgever

Richard87pierre
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Diefstal bij werkgever

#1 , 26 apr 2017 14:59

Ik werd op heterdaad betrapt van diefstal optie werk. Van 2 tabletten en 2 covers. Me werkgever geeft onmiddellijk de politie gebeld. En met staande voet ontslagen.
Ik heb onmiddellijk afstand gedaan van de goederen. Politie geeft me verhoord en liet me naar huis gaan.
Het was de eerste keer dat ik speelde bij een werkgever. Dat vroegen ze me ook. Ik ben dan zelf niet naar huis gegaan daarna maar heletijd rond gereden. En me zelf afvragen waarom? Maand later kwam politie onverwachts thuis voor huis zoeking. Ze vroegen me of ze nog iets ging vinden daarop zei ik nee... ga je gang. Ze vinden nog een Gsm en een cover die ik compleet was vergeten in de kast. Maar door staande voet ontslagen zijn ben ik direct gaan zoeken voor andere werk en ook snel gevonden en daarop gefocust dat ik die toestel compleet vergeten was.
Nu ben ik terug werkloos want deed een vervanging. En nu vraag ik me af wat moet ik doen. Moet ik contact opnemen met een advocaat? Moet ik aanwezig zijn dag van de rechtbank? Wat riskeer ik? Wat voor boete? Wat voor straf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 apr 2017 15:59

Wat riskeer ik? Wat voor boete? Wat voor straf?
Dat zal de rechtbank u wel zeggen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2017 16:13

Me werkgever...
M'N of MIJN werkgever...
Het was de eerste keer dat ik speelde bij een werkgever.
Noem jij dit "spelen"? Of bedoelde je "steelde" ("stal" dus)? Bedoel je dat je voordien wel al elders dan bij werkgevers diestallen gepleegd had?
Ze vinden nog een Gsm en een cover die ik compleet was vergeten in de kast.
Je bedoelt dan een gestolen GSM en cover? Want in mijn kast liggen ook nog tal van oude GSM's, maar daar gaat de politie nooit een probleem van maken, moesten ze hier een huiszoeking doen.
Moet ik contact opnemen met een advocaat? Moet ik aanwezig zijn dag van de rechtbank? Wat riskeer ik? Wat voor boete? Wat voor straf?
Uit deze vraag maak ik op dat het reeds zeker is dat dit voor de rechtbank komt? Indien ja, denk ik dat het idd niet slecht is een advocaat te nemen. Welke straf je te wachten staat hangt af van hoe goed uw advocaat is, en wat je reeds op uw kerfstok hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Richard87pierre
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2017 20:18

Ja met de autocorretie van de gsm. De politie sprak over rechtbank

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 apr 2017 21:02

Straffen kunnen gaan van enkelband over werkstraf - opschorting - voorwaardelijk - effectief en met uitstel - geldboete.
Komt wel op uw strafregister.
Dat men een minnelijke schikking ( door parket) zal voorstellen lijkt me minder waarschijnlijk -- ook uw strafrechtelijk verleden speelt een rol.
Feit dat men nog zaken heeft gevonden zijn naar ik vermoed in uw nadeel.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Art. 464. De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft.

Art. 465. In de gevallen van de vorige artikelen kunnen de schuldigen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33 (...). <W 09-04-1930, art. 32>

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”