Opzettelijke slagen en verwondingen

AlfaDoctor
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzettelijke slagen en verwondingen

#1 , 15 apr 2017 21:15

Beste
Mijn dochter van 21 jaar is in elkaar geslagen door haar vriend(ex). Zij heeft opgezwollen ogen en ziet overal blauw (foto's), er zijn geen breuken en/of levensbedreigende letsels vastgesteld door de dokter en er is aangifte gedaan bij de politie. Hier kregen wij direct te horen dat we ons geen illusies moesten maken dat die vriend ooit gestraft zal worden, dit is blijkbaar geen prioriteit voor het gerecht. Toch kan ik dit niet geloven maar mijn dochter wil hierdoor verder niets ondernemen tegen hem. Mijn vraag: kunnen wij als ouders iets ondernemen tegen deze vriend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 15 apr 2017 21:33

Partnergeweld wordt voor zover ik weet wél zeer ernstig genomen door het gerecht.

Er zijn wel degelijk opties om bij seponering het niet blauw blauw (no pun intended) te laten, maar dan zal uw dochter wel moeten willen meewerken, denk ik. Als ouders zal u zich moeilijker als het slachtoffer van het geweld naar voren kunnen treden.

Mits een borgstelling kan er nog steeds klacht met burgerlijke partijstelling worden ingediend bij de onderzoeksrechter. Dit belandt dan uiteindelijk sowieso bij de raadkamer die moet beslissen over doorverwijzing naar de correctionele rechtbank. De andere optie is rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele rechtbank, maar dan moet u zelf voor de bewijsvoering zorgen. Aangezien er vaststellingen zijn van de verwondingen en de ex over de feiten ondervraagd zal worden, zou dit geen onoverkomelijk probleem mogen zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 15 apr 2017 22:30

Partnergeweld wordt inderdaad zeer serieus genomen.
Het is wel zo dat parket eerder zal inzetten op alternatieve straffen en anti- agressie opleidingen.
Edoch als er schade / werkonbekwaamheid is lijkt vervolging wel degelijk te gebeuren.


Trouwens politie hoeft helemaal geen uitspraken te doen dat er geen vervolging zou komen. Dat is niet hun bevoegdheid en totaal maar dan ook totaal ongepast.


U kan eens contact opnemen met de dienst SLAchtofferZOrg ...in uw politiezone kan die dienst anders heten.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Wat de uitsoraken zijn u kan altijd contact opnemen met de dienst Interne Zaken van die politiezone of de korpschef of zelfs comité P.

Reclame

AlfaDoctor
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2017 16:13

Dank je wel aan iedereen die reageerde op mijn vraag (bericht). Ik heb ondertussen contact opgenomen met de commissaris van het kantoor, deze onderzoekt nu de uitspraak van zijn werknemer. Voor de goede gang van zaken laat ik dit onderwerp voorlopig rusten.

Franciscus
Berichten: 38601

#5 , 17 apr 2017 20:38

Wat staat er op het doktersattest? Iets van werkonbekwaamheid?
Dubbels van foto's laten bijvoegen bij PV ... kan met navolgend PV door politie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”