Opzettelijke slagen en verwondingen

Wiskeythecat
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzettelijke slagen en verwondingen

#1 , 15 apr 2017 02:43

Hallo,
Mijn vriendin is ooit verkracht geweest, ze heeft dit nooit durven aangeven. Op een avondje stappen kwamen we de dader tegen hier in het stad. Ze verstijfde, soort van shock, begon te wenen. Ze wou me 1st niet zeggen waarom na blijven aandringen vertelde ze me het volledige verhaal. Ik was in alle staten, de dader stond 10 meter van ons. Ben er naar toe gegaan en sprak er hem over aan. Hij begon me in mijn gezicht uit te lachen en zei dat het zelf wou. En moest hij de kans hebben hij het weer zou doen. Op die moment heb ik hem 1 vuist slag verkocht, vrienden van mij die passeerde trokken me weg voor erger te voorkomen. Ik ben totaal geen vechtersbaas maar op die moment was ik overmand door mijn emoties en ben weg gestapt. Resultaat zijn oogkas op 2 plaatsen gebroken, 3dagen nadien werd ik opgeroepen door de politie voor een verklaring, heb het volledige verhaal kunnen doen en mijn vriendin heeft dan ook klacht ingediend voor de verkrachting die ooit gebeurd was. Het was niet gemakkelijk voor haar maar ik steun ze. De week nadien gaan we iets drinken en we komen hem weer tegen, goed aan het drinken. We zijn direct vertrokken want voor haar was het moeilijk en mijn bloed begon te koken. Mijnheer heeft 3 maand werk onbekwaam geweest maar kon wel feesten en drinken na de eerste week al dat hij geopereerd was, de helft van zijn gezicht stond dik en zwart. Overlaatst een brief gekregen voor haar dat er te weinig bewijzen waren waardoor ze in een putje geraakte, ze is dan een tijdje bij slachtofferhulp geweest. Ik steun ze want ze is voor mij de hele wereld. Nu moet ik voorkomen binnen 4 weken voor opzettelijke slagen en verwondingen categorie 3. Maar er zijn verzachtende omstandigheden en ben nog nooit in contact gekomen met het gerecht. Mijn vraag is wat gaat dit mij kosten? Is het best dat ik een advokaat neem? En welke straf kan er me opgelegd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 apr 2017 09:20

Ik zou hier toch een advocaat voor nemen, de schadevergoeding kan hoog oplopen. Hoewel ik uw reactie volledig begrijp, bent u hier wel in fout en ik ben niet zeker of de rechter rekening kan houden met een niet-bewezen verkrachting.

TheJudge007
Berichten: 366

#3 , 15 apr 2017 10:11

Ik vraag me hier terloops even af welke "bewijsbare verzachtende omstandigheden" uw advokaat zal kunnen aanhalen, met de nadruk nogmaals op bewijsbare. Enfin, sterkte want zoals LeenW laat vermoeden komt het er op aan een en ander te bewijzen, en dat ontbreekt volgens mij volledig, bovendien is het letsel aan de andere partij ook geen peulschilletje.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2017 14:55

Ik sluit me bij bovenstaande aan. Zoek een goede advocaat die kan proberen de "schade" te beperken. Wees blij dat u hem niet half blind geslagen hebt, want dan zat je met een nog veel groter probleem. Het recht in eigen had nemen is nooit, maar dan ook nooit een goed idee en keert in de meeste gevallen als een boemerang terug in uw gezicht. Uw vriendin had na de verkrachting aangifte moeten doen. Ik weet dat dit niet evident is en in véél van deze zaken gebeurt het niet, maar het is echt de enige manier om recht te doen zegevieren in zo'n geval.

Maar bon, dit zijn vijgen na pasen. Hopelijk kan een goede advocaat u hier bijstaan en de gevolgen voor u tot een minium beperken. Geen idee of de werkonbekwaamheid van uw "slachtoffer" betwist zou kunnen worden voor een rechtbank? Drie maand lijkt me vrij lang. Tenzij mijnheer een fotomodel is of zo? In dat geval kan ik me voorstellen dat je met een gehavend gezicht niet echt kan werken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 23 apr 2017 14:10

U hebt nog veel geluk gehad ... 3 maanden werkonbekwaamheid als dat al op attest van spoeddienst stond dan had politie u direct kunnen arresteren en voorleiden bij magistraat.
Een aanhouding en bevestiging bij raadkamer was dan zelfs waarschijnlijk geweest.
Ook het verlies aan loon, morele en materiële schade - herstelschade enz enz kunnen allemaal gevraagd worden.
Ken een case waar er provisioneel 1€ is gevraagd maar de al betaalde schade (aan gezicht) al over de €15.000 was en er nog meerdere facturen onderweg waren ..daar waren nog geen esthetische facturen bij ... want dat kon men pas binnen jaren beginnen te doen gezien leeftijd van slachtoffer.


Eens lezen:
Strafwet:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Art. 399. Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 400.(Zie NOTA 1 onder TITEL) De straf is gevangenisstraf van twee jaar tot vijf jaar en geldboete van tweehonderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien de slagen of verwondingen, hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een [1 ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid van meer dan vier maanden]1, hetzij het volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking ten gevolg hebben. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De straf is (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar), ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachten rade. <W 2003-01-23/42, art. 66, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”