Verdacht van diefstal

Rdcgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verdacht van diefstal

#1 , 14 apr 2017 21:10

Ik had vandaag rijles, na 2uur rijden besprak ik alles nog mijn rijinstructeur en mocht ik nog eventuele vragen stellen.
Dat deed ik, zij beantwoordde deze allemaal we wensten elkaar een fijn weekend en daarna stapte ik uit de auto.
Ik nam mijn bus om 15u03 aan de bushalte die om de hoek van de straat stond en ging gewoon naar huis.
Eenmaal aangekomen aan het station (30 minuten later) waar ik moest overstappen werd ik gebeld door mijn rijschool, de vrouw aan de telefoon vroeg mij of ik de portemonnee van rijinstructeur had gezien. Ik antwoorde van niet en zei dat die mss "in de zak van de deur zat"( ik weet niet hoe dat heet lol)
De mevrouw zei dat ze gingen verderzoeken en hing op.
Een uur later staat mijn rijinstructeur met haar broer voor mijn deur. Zij beschuldigde mij ervan dat ik haar portemonnee had gestolen en dat zij het had gezien&dit op camera had. Maar ik wist 100% dat ik dit niet had gedaan en dat er dus geen beelden van mij konden zijn (eenmaal op het politiekantoor bleken er helemaal geen beelden te zijn)
Haar verhaal was dat zij mij alleen had achtergelaten in de auto om een parkeerticket te gaan halen en dat ik dan haar portemonnee zou hebben gestolen. Maar dit was helemaal niet waar, ze heeft me nooit alleen gelaten in de auto.
Zij bleef echter bij haar verhaal en toonde ook het parkeerticket. Op deZe ticket stond er 15u01, maar ik was al 5 minuten eerder uit de auto gestapt.
Bovendien, als ik haar portemonnee zou hebben gestolen hoe heeft zij dan betaald voor deze?

Ze heeft intussen een klacht ingediend tegen mij en nu vraag ik mij af wat er mij te wachten staat? Wat kan er allemaal gebeuren en wat kan ik doen?
Ik ben ook net 18 dus ik ben ook bezorgd over mijn attest van goed gedrag en zeden, zo kom ik toch nooit meer aan een studentenjob? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 14 apr 2017 21:39

U bent nog niet gehoord terwijl u blijkbaar al wel op het politiekantoor was?
Normaal is dat een Salduz 3 verhoor waar u wel een advocaat op voorhand mag raadplegen.

Als u wat u hier hebt geschreven als basis gebruikt voor uw verhoor - met al enkele goede opmerkingen - denk ik niet dat er nog een verder gevolg zal zijn.

Zorg dat u zoveel mogelijk tijdsgebonden referentiepunten hebt. busticket enz enz

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 14 apr 2017 22:46

Uiteindelijk gaat er geen bewijs zijn en wordt u vrijgesproken, geen zorgen dus voor uw goed gedrag en zeden.

Puur praktisch gezien, ik zou mijn examen wel bij een andere rijschool afleggen.

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2017 01:37

... en misschien overwegen om zelf klacht in te dienen wegens onterechte beschuldiging.

Rdcgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2017 21:12

U bent nog niet gehoord terwijl u blijkbaar al wel op het politiekantoor was?
Normaal is dat een Salduz 3 verhoor waar u wel een advocaat op voorhand mag raadplegen.

Als u wat u hier hebt geschreven als basis gebruikt voor uw verhoor - met al enkele goede opmerkingen - denk ik niet dat er nog een verder gevolg zal zijn.

Zorg dat u zoveel mogelijk tijdsgebonden referentiepunten hebt. busticket enz enz
Ik ben samen met mijn rijinstructeur naar de politie gestapt, daar hebben we beiden ons verhaal verteld. De politieman liet me weten dat ik binnen de 7 dagen uitgenodigd zal worden voor een verhoor.

Spijtig genoeg heb ik geen busticket of dergelijke omdat ik een abbonement heb.. :?

Rdcgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2017 21:16

Uiteindelijk gaat er geen bewijs zijn en wordt u vrijgesproken, geen zorgen dus voor uw goed gedrag en zeden.

Puur praktisch gezien, ik zou mijn examen wel bij een andere rijschool afleggen.
Oke, dat is al goed om te weten dank u.

Praktisch gezien: Dat ben ik zeker van plan, maar ik heb wel nog 5 lessen te doen met deze rijinstructeur. Ik ben bang dat ze mij geen bekwaamheidsattest gaat geven voor de 20 uren puur omdat ze denkt dat ik haar portemonnee heb gestolen.
Mijn moeder dacht eraan om te stoppen met rijschool en een vergoeding te vragen voor de 5 lessen omdat ik deze al heb betaald. Maar ik vrees dat dit juridisch niet mogelijk is.

Rdcgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2017 21:18

... en misschien overwegen om zelf klacht in te dienen wegens onterechte beschuldiging.
Ja dit was ik eerst van plan, maar eenmaal op het politiekantoor raadde de politieagent het af en zei hij dat het best was dat ik eventjes afwacht. Op wat weet ik precies niet.
Hij zag het nut hiervan niet...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 16 apr 2017 22:36

... en misschien overwegen om zelf klacht in te dienen wegens onterechte beschuldiging.
Ja dit was ik eerst van plan, maar eenmaal op het politiekantoor raadde de politieagent het af en zei hij dat het best was dat ik eventjes afwacht. Op wat weet ik precies niet.
Hij zag het nut hiervan niet...
Ik zou dat advies volgen, en eerst afwachten.
Klacht indienen kan daarna nog.

Het nut? Als volgt:
De tegenpartij moet weten dat ze met liegen niet goed terecht kan (behalve als politicus misschien).
Daarnaast: hoe kun jij nu nog goed functioneren met een rijinstructeur die een formele klacht heeft ingediend tegen jou op basis van leugens?
Zo ga je nooit goed leren rijden.
Een emotionele schadevergoeding voor de geleden schade op dit vlak zou niet misstaan.

Maar wacht eerst het verhoor af.
Je hebt recht op een advocaat, maar ik vermoed dat deze veel te duur zou zijn voor wat het maar zou kunnen opbrengen in deze.
Aangezien je net 18 geworden bent, verlies je het recht op een pro deo helaas (tenzij het gezinsinkomen laag genoeg zou zijn).

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 16 apr 2017 23:15

Vraag in de rijschool - doe dat eerst telefonisch en bevestig per mail- een andere instructeur. Stel die vraag aan de zaakvoerder.
Iemand die aangifte voor diefstal heeft ingediend tegen u - daar kan men toch moeilijk nog mee oefenen.

Check bij De Lijn naar de bestuurder van de bus om dat uur.
Vraag daarna of die u gezien heeft.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 apr 2017 23:33

Als deze gegevens kloppen, dan is er toch iets ernstigs mis met deze rij-instructeur.
Advies om te wachten is mogelijks omdat ze haar portefeuille intussen misschien ergens terugvindt en het dus een storm in een glas water blijkt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

iota
Berichten: 830

#11 , 17 apr 2017 12:53

Check bij De Lijn naar de bestuurder van de bus om dat uur.
Vraag daarna of die u gezien heeft.
Ik zou zeggen: TS doet gewoon haar verhaal en laat de rij-instructeur maar met bewijzen voor diefstal komen.

Haar versie rammelt toch sowieso.
Om welke reden zou een rij-instructeur een parkeerticket nemen tijdens de rijles , met de leerling achter het stuur?
Als ze na afloop van de les ergens wou parkeren, is het om te beginnen al niet logisch dat ze de leerling eerst in de auto laat wachten terwijl zij een ticket neemt en vervolgens pas afscheid neemt. Ze zou dan ook nog eens zonder portemonnee zijn uitgestapt om een ticket te halen, zoals TS opmerkt.

Daar tegenover staat geen enkel bewijs of aanwijzing van diefstal door TS.

Case closed, zou ik zeggen. Tenzij TS zelf klacht zou willen indienen, waar ze alle reden toe heeft.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”