poging diefstal

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

poging diefstal

#1 , 23 mar 2017 10:33

Mag een baas na 14 dagen (poging tot diefstal) klacht indienen bij de politie een hele week geen loon uitbetalen er is keuze ofwel laat hij de loon betalen en gaat hij direct naar de politie laat hij huiszoekingen doen belt hij alle winkels op om te zeggen dat de persoon een dief is en daar niet meer kan tewerkgestelden worden ofwel laat die persoon een hele week loon vallen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2017 10:43

1. Ja men kan klacht indienen 14 dagen na de feiten.
2. Nee, men kan niet zomaar 1 week loon inhouden.
3. Een privépersoon kan geen huiszoekingen doen of laten doen, het is het parket of de gerechterlijke politie die dit kan beslissen.
4. Als uw baas een klacht voor laster aan zijn been wil hebben, moet hij vooral blijven opscheppen dat hij bij alle winkels uw naam zal zwart maken.
5. Heel de boel lijkt nogal hard op chantage, wat ook strafbaar is.

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2017 13:26

Mag een baas na 2 weken klacht indienen er is een keus ofwel geen loon ofwel klacht klacht zou zijn poging tot diefstal

Reclame

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2017 13:27

Maar dan laat hij een huiszoeking gebeuren

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 23 mar 2017 13:28

zijn de feiten bewijsbaar?

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2017 13:29

Maar dan laat hij een huiszoeking gebeuren

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2017 13:30

Er is een foto van een klant dat ik niet heb gezien aan de kassa dat er drank onderaan de kassa stond ik heb niet de moeite gedaan om te kijken volgens hem en nu zegt hij dat ik samenspan met die klant

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2017 13:31

In zen kar onderaan dus

Toppertje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2017 13:32

En ik kan nu kiezen geen loon ofwel gaat hij met die foto naar de politie dient hij klacht in met huiszoeking belt hij alle collega.s op voor te zeggen dat ik een dief ben belt hij alle interims op dat ik nergens nog aan werk geraak

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 23 mar 2017 14:30

Uit je uitleg leid ik af dat je niets verkeerd hebt gedaan.
Laat hem maar klacht indienen.
Trouwens ik zie het nut niet in van een aangekondigde huiszoeking, tenzij je daar een arsenaal aan gestolen goederen zou hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 mar 2017 16:31

Er is een foto van een klant dat ik niet heb gezien aan de kassa dat er drank onderaan de kassa stond ik heb niet de moeite gedaan om te kijken
Met andere woorden, je hebt een fout gemaakt als werknemer. Kan gebeuren. Wergever kan je hier een verwittiging voor geven. Maar wat je beschrijft is in ieder geval niet voldoende reden voor ontslag (zeker niet als dit een éénmalige fout is). Tenzij de drank om 50 flessen champagne ging van €150 per stuk... Maar zelfs dan.
volgens hem en nu zegt hij dat ik samenspan met die klant
Waarom denkt hij dat? Zolang hij dit niet kan bewijzen of op zijn minst een begin van bewijs heeft, gaat het parket nooit opdracht geven voor een huiszoeking voor zoiets triviaals.

Verder, zoals hierboven beschreven: hij moet uw loon uitbetalen. Dit staat volledig los van de gevolgen van de fout die u gemaakt hebt. Hij kan niet zomaar (een deel van) uw loon inhouden. Als hij dit toch doet, leg je klacht neer bij de sociale inspectie.

Als hij het in zijn hoofd haalt ook maar één iemand te contacteren om te zeggen dat jij steelt, zonder hier een keihard bewijs van te hebben, kan je klacht neerleggen wegens laster en eerroof en hier een schadevergoeding voor eisen die niet min zal zijn. Laat hem dit maar weten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 27 mar 2017 19:51

Er is geen heterdaad meer dus huiszoeking door de politie kan enkel als u toestemt.
Indien geen heterdaad meer moet politie procureur des Konings in kennis stellen die dan een onderzoekrechter moet vatten en deze moet dan nog een bevelschrift afleveren.... dat zie ik echt niet gebeuren voor zoiets - is al geweten wat die klant zou meegenomen hebben.
Politie noteert anders een onbekende klant heeft een onbekende zaak met een onbekend bedrag meegenomen.
dus hij kan aangifte doen van diefstal - als hij daar bewijzen van heeft door die onbekende klant - en hijmag aan de politie zeggen dat hij u verdenkt.
Maar daar stopt het - als hij zo dom zou zijn uw naam mee te delen aan andere winkeliers of collega's in de keten of in zijn andere winkels dan begaat hij al een aantal strafrechtelijke inbreuken ( laster en eerroof - lasterlijke aantijgingen enz enz )

Als hij inderdaad uw loon inhoud - dient u klacht in bij de sociale inspectie en zorg dat uw vakbond er bovenop zit.

Laat hem gerust aangifte doen dat is zijn recht - diefstallen kunnen best aangegeven worden.
Maar als hij dat doet zegt hij blijkbaar zelf dan gaat hij geen loon afhouden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”