uitnodiging verhoor als verdachte gewone diefstal

nessie30
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uitnodiging verhoor als verdachte gewone diefstal

#1 , 29 mar 2017 14:12

beste,
ik heb vandaag een brief ontvangen van de politie dat ik moet komen op een verhoor categorie 3 ivm gewone diefstal.
moet ik mij hier druk om maken of valt dit mee , ik heb werkelijk geen idee waar dit kan over gaan , ik heb werkelijk nog nooit iets gestolen .
ook weet ik niet wat dit kan inhouden , kan dit van een onbetaalde rekening zijn of van mijn ex partner etc ...
iemand die iets van info heeft voor mij ?
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 29 mar 2017 14:46

Diefstal is iets wegnemen met bedrieglijk opzet. Onbetaalde rekeningen zijn burgerlijke geschillen en zullen nooit aanleiding geven tot een verhoor bij de politie.

De enige manier om te weten te komen waarover het gaat is door op de uitnodiging in te gaan. Als u er inderdaad niks mee te maken heeft, dan zal dat wel snel duidelijk worden.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 29 mar 2017 21:31

Ergens anders heb ik al geschreven maar zou nu nog eens moeten aanpassen aan de nieuwe Salduz - maar voor een cat 3 weinig verschil.
(In principe mag een advocaat nu bij elk verhoor aanwezig zijn en moet de reden van het verhoor op uitnodiging staan en dus iets uitgebreider dat enkel de vermelding van het art 461 e.v.- maar schrijf ik nu uit mijn hoofd... de feitelijkheden moeten er staan.
Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat. ( dus licht gewijzigd nu)
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

Reclame

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#4 , 31 mar 2017 15:44

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
Dit klopt niet meer.

Sinds de invoering van de Salduz bis wet eind november 2016 hebben verdachten van een cat 3 het recht zich tijdens het verhoor te laten bijstaan door een advocaat van hun keuze.
Zij dienen deze advocaat zelf mee te brengen naar het politiebureau waar het verhoor plaatsvindt.

Dit zijn de rechten conform de Salduz bis wetgeving:

1) U wordt als verdachte verhoord en hebt het recht om vóór dit verhoor over voormelde feiten een vertrouwelijk overleg te hebben met een advocaat naar keuze of een toegewezen advocaat (zie wat dit betreft verder onder punt 9°). U kan nu reeds een advocaat raadplegen. In dat geval legt u deze uitnodiging voor aan uw advocaat zodat ook hij op de hoogte zou zijn van de feiten waarover u zal verhoord worden en hij zich kan aanmelden bij de permanentie - webapplicatie - van de balie. U hebt eveneens het recht u door uw advocaat te laten vergezellen en bijstaan tijdens het verhoor en spreekt dat best met hem op voorhand af.

2) Tijdens het verhoor heeft u de keuze na bekendmaking van uw identiteit om een verklaring af te leggen, te antwoorden op de gestelde vragen of te zwijgen.

3) U kan tijdens het verhoor niet verplicht worden uzelf te beschuldigen.

4) Uw verklaringen kunnen als bewijs in rechte worden gebruikt en bijgevolg tegen uzelf of tegen andere personen worden aangewend.

5) Tijdens het verhoor kan u vragen dat alle vragen die u worden gesteld en alle antwoorden die u geeft, worden genoteerd in de door u gebruikte bewoordingen.

6) U bent niet van uw vrijheid benomen en u kan bijgevolg op elk ogenblik gaan en staan waar u wil.
Hou er wel rekening mee dat de procureur des Konings naargelang de omstandigheden een arrestatie kan bevelen tijdens het opsporingsonderzoek. Er wordt u bijgevolg de raad gegeven gevolg te geven aan deze uitnodiging.

7) U kan tijdens het verhoor vragen dat een bepaalde opsporingshandeling wordt verricht of een bepaald verhoor wordt afgenomen.

8) U mag gebruik maken van documenten die in uw bezit zijn, zonder dat daardoor het verhoor wordt uitgesteld en mag tijdens de ondervraging of later, vragen dat deze documenten bij het proces-verbaal van het verhoor of bij het dossier worden gevoegd.
Indien u over onvoldoende inkomsten beschikt om een advocaat te betalen, zijn de artikelen 508/13 tot en met 508/18 van het Gerechtelijk Wetboek betreffende de toekenning van de gedeeltelijke of volledige kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand eventueel van toepassing. In dat geval dient u zelf contact te nemen met het bureau voor juridische bijstand gevestigd in het gerechtsgebouw en de toewijzing van een advocaat te vragen.


Deze rechten staan ALTIJD op de schriftelijke uitnodiging tot verhoor.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 31 mar 2017 21:49

Klopt volkomen .... tekst was al wat oud - ik wist dat ook maar heb er totaal overgelezen.
Mijn fout.
Zal tekst dus dringend moeten aanpassen - heb hem hier al weken liggen maar nog geen tijd gehad. :(

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”