fietsdiefstal

LRCA75
Topic Starter
Berichten: 7

fietsdiefstal

#1 , 24 mar 2017 15:18

Ik ben leerkracht, bij het buitenkomen van mijn school blijkt mijn koersfiets gestolen te zijn. deze was voorzien van een degelijk slot, stond op de correcte plaats gestald. Het opengebroken slot lag alleen nog op de grond. Ik heb in het verleden al meermaals melding gemaakt (mondeling) dat er personen aan de fietsen zitten. Kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen aangezien dit misdrijf op zijn (privé) terrein is gebeurd? Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 mar 2017 15:31

De school moet zich als werkgever gedragen als een goed huisvader. Maar ook niet meer dan dat.
Dat houdt in dat de werkgever de nodige vei­lig­heids­maat­re­gelen moet nemen (bv. een omheining, slag­bo­men, ...).
Indien die maatregelen werden genomen kan u de werkgever niets verwijten en is hij ook niet aansprakelijk indien er toch diefstal plaatsvindt.
Hij is niet verplicht een permanent bewaakte fietsenstalling of parking te voorzien.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LRCA75
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 24 mar 2017 16:18

Bedankt voor uw reactie Asperger. Er is evenwel geen omheining, noch zijn er slagbomen of dergelijke. Elke persoon kan via de oprit gewoon tot aan de fietsenstalling van de leerkrachten wandelen... In het schoolreglement bestemd voor de leerlingen wordt expliciet afstand genomen van aansprakelijkheid bij diefstal. Voor het het personeel is er geen dergelijk reglementering (schoolreglement) van toepassing in onze vestiging.
Ter verduidelijking de fiets is niet gegraveerd/gechiped; de nieuwprijs van de fiets is een maandloon.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2017 16:27

Ik vrees voor u het ergste, als dit niet voor de leerlingen geld heb ik een groot vermoedden dat het voor de leraren ook niet zal zijn, dit gaat normaal via een verzekering.

Lees dit eens !

https://www.klasse.be/archief/wie-betaa ... ets-terug/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 mar 2017 16:32

Aangezien de school niet verplicht is de fietsenstalling permanent te bewaken is ze niet verplicht om verlies door diefstal te vergoeden.
Een werkgever moet ook de diefstal van een auto van de bedrijfsparking niet vergoeden.
Zou anders liggen indien er een overeenkomst van toezicht zou zijn tegen betaling.
Laatst gewijzigd door asperger op 24 mar 2017 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LRCA75
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 24 mar 2017 16:34

Bedankt, ik had dat artikel al wel eens gelezen. Maar de ironie wil dat de leerlingen hun fietsen stallen in een fietsenkelder, enkele toegang met een badge . De leerkrachten hun (brom) fietsen staan aan de andere zijde van het gebouw, niet afgesloten maar wel op schooldomein. Bovendien heb ik de 'onveilige' situatie meermaals geopperd.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 24 mar 2017 17:48

Kan je je fiets in de toekomst dan niet stallen in de fietsenkelder van de leerlingen, vermits die blijkbaar veel veiliger is?

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 25 mar 2017 13:54

Leerlingen vallen onder het schoolreglement, leerkrachten onder de arbeidswetgeving. Dit is iets totaal anders; ik heb dat al tig maal moeten uitleggen aan leerlingen. Soms is dat voordelig voor u : u hoeft niet in de rij te gaan staan,u krijgt nooit strafwerk, strafstudie, uitsluiting, u krijgt een wedde, leerkrachten mogen de school verlaten op hun vrije uren,... Volgens de wetgeving is uw werkgever niet aansprakelijk voor diefstal van uw voertuig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 27 mar 2017 08:14

heeft er niemand iets gezien? Ik vermoed dat u toch een uber degelijk slot had op deze dure fiets? dan moet er toch al met een slijpschijf of dergelijke gewerkt geweest zijn wat mogelijks gezien is door iemand.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”