Klacht laster en eerroof

Radiohoofd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Klacht laster en eerroof

#1 , 20 mar 2017 12:40

Mijn vriendin is door haar ex bestolen tijdens hun relatie. Aanvankelijk verdwenen er kleine geldbedragen uit haar portefeuille, sporadisch, en met veel tijd ertussen. Iets wat haar niet onmiddellijk wantrouwig maakte, het kon evengoed verstrooidheid langs haar kant zijn. Op een bepaald moment is haar bankkaart gestolen, en zijn er enkele honderden euro's mee afgehaald. Vreemd genoeg zat haar bankkaart enkele dagen later in de brievenbus. Er is ook ooit 200 euro cash uit huis verdwenen. Dit deed uiteraard serieuze alarmbellen afgaan. Haar ex-vriend heeft haar zover gekregen één van haar vriendinnen te beschuldigen, hij is zelfs mee naar de politie gegaan om klacht in te dienen.

Het hele bedrog kwam pas aan het licht nadat er deurwaarders verschenen. Het huurcontract van hun huis, de nutsvoorzieningen, ... stonden op haar naam (zij woonde er al eerder), hij stond echter in voor het betalen van de facturen. Zij betaalde hem hiervoor maandelijks een bedrag.
Deze betalingen deed hij na verloop van tijd niet meer. Hij was ook een online lening aangegaan in haar naam, maar die heeft ze gelukkig nog kunnen annuleren.
Geconfronteerd met het bedrog heeft hij de jarenlange diefstal onmiddellijk toegegeven, en ze heeft de relatie uiteraard beëindigd. Wat hij met het geld gedaan heeft is een raadsel, want hij bleek tot over zijn oren in de schulden te zitten.

Dat mijn vriendin in deze zaak extreem naïef is geweest is een understatement. Maar hij is ook wel zeer geraffineerd te werk gegaan en hij kon liegen en manipuleren als de beste. Bovendien verwacht niemand bestolen te worden door de eigen partner.

Ze heeft een advocaat onder de arm genomen en een klacht ingediend. Haar ex heeft echter alles ontkend en helaas zijn zulke feiten zeer moeilijk te bewijzen. Omdat de advocatenkosten op bleven lopen, en alles ook al enige tijd aan het aanslepen was, heeft ze de gerechtelijke procedure niet verder gezet. Te meer ook omdat hij onvermogend is en haar sowieso moeilijk zou kunnen terugbetalen.

Deze hele zaak heeft mijn vriendin erg getekend. Ze is ettelijke duizenden euro's kwijt en haar vertrouwen in mensen heeft een serieuze deuk gekregen.

Ik vond het een verbijsterend verhaal en ik vond het ook zeer onrechtvaardig dat haar ex hier zomaar mee weggekomen is. Haar geld zal ze nooit meer terugzien, maar ik vond het wel belangrijk om zijn eventuele nieuwe partner op de hoogte te stellen van wat er gebeurd is.

Via Facebook ontdekte ik dat hij een nieuwe vriendin heeft. Ik heb het hele verhaal uit de doeken gedaan aan dit meisje, maar zij blokkeerde mij onmiddellijk. Ik heb dan haar ouders een korte mail gestuurd met de grote lijnen, en zij waren uiteraard zeer verontrust. Ze vroegen mij om meer info en die heb ik in een tweede mail gegeven. Daarnaast heb ik ook een (nieuwe) vriend van hem ingelicht. Hij was immers verhuisd en elders een nieuw leven begonnen.

Vorige week kreeg ik een oproepingsbrief van de politie. Hij heeft klacht ingediend wegens laster en eerroof. Ik heb geanalyseerd wat deze beschuldiging inhoudt, en ik vrees dat ik hier weinig tegen in te brengen heb. Ik heb hem namelijk openbaar schade toegebracht (via mail/Facebook aan zijn naasten) door hem van feiten te beschuldigen waar ik geen bewijzen van heb.

Zijn er argumenten die ik ter mijner verdediging kan aanhalen? Ik heb enkel de intentie gehad mensen voor hem te waarschuwen, ik had er geen persoonlijk belang bij om hem zwart te maken. En volgens mij niet onbelangrijk: De mail naar zijn nieuwe schoonouders heb ik afgesloten met de zin: "De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat hij zijn ex-vriendin voor het overige nooit slecht behandeld heeft tijdens hun relatie."

Wat denken jullie? Bestaat de kans dat dit geseponeerd zal worden door het parket? Of is bemiddeling een optie? Of mag ik er van uitgaan dat dit tot een rechtszaak komt? Hoe groot is de kans dan dat ik hem een schadevergoeding moet betalen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2017 13:56

Ik denk dat er weinig mensen hier veel meer kunnen toevoegen aan wat je zelf reeds geschreven hebt. Het is moeilijk in te schatten hoe dit uitdraait voor u. Wees eerlijk tegen de politie. Die de zaak van uw ex-vriendin uit de doeken en zeg dat je de nieuwe vriendin van deze man wou waarschuwen. Op de vragen die u stelt, kan niemand hier een sluitend antwoord op geven. Hangt van veel factoren af: de details van de feiten, de rechter die de zaak behandeld. Advocaat van de tegenpartij. Eventueel die van u. Etc... Veel sucess, in ieder geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Radiohoofd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2017 11:52

In mijn PV bij de politie heb ik de feiten uiteraard toegegeven. Ik heb ook een begeleidend schrijven toegevoegd waarin ik het hele verhaal uit de doeken heb gedaan en de belofte gemaakt de hele zaak te laten rusten.

Hoe lang duurt het ongeveer vooraleer deze zaak door het parket behandeld wordt? Mijn PV is afgelopen zondag opgesteld.

Heeft het eigenlijk zin om nog een brief naar de procureur te sturen om te melden dat ik vragende partij ben voor strafbemiddeling? Mijns inziens hebben noch het slachtoffer noch ikzelf er iets aan als ik "gestraft" word. Ik weet echter niet of het slachtoffer zich burgerlijke partij heeft gesteld. Maar een verzoening lijkt mij hoe dan ook voor beide partijen het beste. Ik ben bereid mij te excuseren bij het slachtoffer en te beloven dat ik hem vanaf nu met rust zal laten. Indien gewenst wil ik de mensen die ik heb gecontacteerd laten weten dat mijn uitspraken niet op feiten gebaseerd zijn.

Daarnaast zou ik aan de procureur ook willen laten weten dat het voor mij heel belangrijk is dat er geen strafrechterlijk gevolg komt, aangezien ik leerkracht van beroep ben. Ook als ik een opschorting van straf zou krijgen moet ik toch voor de rechtbank verschijnen (niet komen opdagen lijkt mij nefast) en hoogstwaarschijnlijk aan mijn directeur laten weten dat ik een (halve) dag les moet missen omdat ik voor de rechtbank gedaagd ben. Ook al krijg ik de gunst van de opschorting, mijn reputatie op school krijgt sowieso een serieuze deuk als men daar weet dat ik voor de correctionele rechtbank moest verschijnen.

Ik weet niet of zo'n brief naar de procureur zin heeft. Misschien dat hij/zij het als opdringerig en ergerlijk zal beschouwen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 21 mar 2017 20:57

Misschien gezien uw omkadering best een advocaat raadplegen.
Voor parket daar een zaak van 'zou' maken kan er gemakkelijk 6 maanden overgaan.
Is uw brief als bijlage aan PV gevoegd?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 22 mar 2017 11:45

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal. Art.463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro.”(Strafwetboek).Diefstal lijkt niet het enige gepleegde misdrijf te zijn.

‘Geconfronteerd met het bedrog heeft hij de jarenlange diefstal onmiddellijk toegegeven’.

‘Omdat de advocatenkosten op bleven lopen, en alles ook al enige tijd aan het aanslepen was, heeft ze de gerechtelijke procedure niet verder gezet.’
Dit niet ‘verder zetten’ belet de procureur/onderzoeksrechter niet de strafvervolging tegen haar ex wel verder te zetten. Uw vriendin begeeft zich best persoonlijk naar de procureur des Konings en vraagt inzage van het dossier of minstens de stand van zaken. Zij onthoudt zich best van ondoordachte handelingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”