Betrapt op winkeldiefstal: wat gebeurt er met mijn gegevens?

Mendelejev
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betrapt op winkeldiefstal: wat gebeurt er met mijn gegevens?

#1 , 09 mar 2017 21:15

Gisteren ben ik (minderjarige, 15 jaar oud) betrapt geweest op winkeldiefstal in een supermarkt. Dit verliep zo:
Ik bevond mij met mijn moeder in de winkel. Zijzelf was niet op de hoogte van het feit dat ik goederen had gestolen. De gestolen winkelwaar bevond zich in mijn tas. Nadat mijn moeder afrekende aan de kassa (en ik de goederen dus officieel gestolen had, aangezien er niet voor betaald werd), werden we aangesproken door mensen van de security die vroegen of we de inhoud van onze tassen wilden tonen. Ik heb toen de feiten onmiddellijk toegegeven. We werden naar een apart lokaal gebracht, waar ik de inhoud van mijn zakken en tas moest tonen. Vervolgens werden mijn gegevens (naam, geboortedatum en adres) genoteerd en werden de gestolen goederen genoteerd, die in totaal een waarde van 35 euro hadden. Er werd geen politie verwittigd; we moesten de gestolen 35 euro betalen. Omdat ik minderjarig was, werd ons geen administratieve boete van 20 euro aangerekend, wat normaal gezien wel het geval zou zijn geweest. Vervolgens moest ik mijn handtekening onder een papier zetten, waarom de volgende dingen stonden: mijn naam, adres, geboorteplaats, moedertaal, vermelding van de gestolen winkelwaar, hoe ik mijn identiteit had bewezen (SIS-kaart, aangezien ik mijn identiteitskaart niet bij me had), hoe ik mij gedroeg tijdens het vaststellen van de feiten (voor zover ik weet 3 opties: werkte mee, vertoonde geweld, probeerde weg te vluchten -> de optie dat ik meewerkte werd aangekruist) en hoe de goederen werden gestolen (hier werden opties vermeld zoals: verbergen van de goederen, aantrekken van kleding(?), verwisselen van barcodes/beveiligingen/kortingen enz.). Na het ondertekenen van het papier en het betalen van de 35 euro aan gestolen goederen, mochten we naar huis gaan. De security vertelde me dat mijn naam intern bleef en er niets op mijn strafblad zou komen te staan/dat te politie en het gerecht niet op de hoogte zouden worden gebracht, maar 'dat ik een studentenjob bij (naam winkel) nu wel kon vergeten'.

Nu is mijn vraag:

- wie van de winkel heeft toegang tot deze gegevens? Heeft iedere winkel van deze winkelketen hier toegang toe of enkel deze winkel?
- vervalt de vermelding van mijn naam als winkeldief in hun registers na een bepaald aantal jaar? Bijvoorbeeld wanneer ik meerderjarig ben? Kan ik dus bijvoorbeeld nooit meer bij deze winkelketen werken, dus ook niet wanneer ik meerderjarig ben? Kan ik zolang mijn naam in de registers staan inderdaad niet meer werken bij deze keten?
- ik heb al eerder van deze keten gestolen, echter in een andere (fysieke) winkel van de keten. Zullen andere winkels van deze keten nu hun camerabeelden extra checken om eerdere feiten van mij vast te stellen? Zullen deze voortaan extra op mij letten, met andere woorden sta ik nu geseind als winkeldief in alle winkels van deze keten?
- kan de winkel achteraf alsnog beslissen de politie voor deze feiten in te lichten, nu ze over mijn gegevens beschikken?

Uiteraard praat ik winkeldiefstal absoluut niet goed. Een van de redenen dat ik steel, is omdat ik aan verschillende psychische problemen lijd waardoor ik een groot gebrek aan impulsbeheersing heb: noem het gerust kleptomanie. Ik hoop echter dat het mij in de toekomst zal lukken om voorgoed te stoppen hiermee. Ik heb de schrik in ieder geval nu goed te pakken en doe mijn uiterste best om psychische hulp te krijgen. Maar ik wil graag weten wat ik nu kan verwachten, nu deze winkel in het bezit is van mijn gegevens mét handtekening en ze dus weten dat ik een winkeldief ben. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 09 mar 2017 21:54

""" Omdat ik minderjarig was, werd ons geen administratieve boete van 20 euro aangerekend, wat normaal gezien wel het geval zou zijn geweest.
- wie van de winkel heeft toegang tot deze gegevens? Heeft iedere winkel van deze winkelketen hier toegang toe of enkel deze winkel?
- vervalt de vermelding van mijn naam als winkeldief in hun registers na een bepaald aantal jaar? Bijvoorbeeld wanneer ik meerderjarig ben? Kan ik dus bijvoorbeeld nooit meer bij deze winkelketen werken, dus ook niet wanneer ik meerderjarig ben? Kan ik zolang mijn naam in de registers staan inderdaad niet meer werken bij deze keten?
- ik heb al eerder van deze keten gestolen, echter in een andere (fysieke) winkel van de keten. Zullen andere winkels van deze keten nu hun camerabeelden extra checken om eerdere feiten van mij vast te stellen? Zullen deze voortaan extra op mij letten, met andere woorden sta ik nu geseind als winkeldief in alle winkels van deze keten?
- kan de winkel achteraf alsnog beslissen de politie voor deze feiten in te lichten, nu ze over mijn gegevens beschikken?

Uiteraard praat ik winkeldiefstal absoluut niet goed. Een van de redenen dat ik steel, is omdat ik aan verschillende psychische problemen lijd waardoor ik een groot gebrek aan impulsbeheersing heb: noem het gerust kleptomanie. Ik hoop echter dat het mij in de toekomst zal lukken om voorgoed te stoppen hiermee. Ik heb de schrik in ieder geval nu goed te pakken en doe mijn uiterste best om psychische hulp te krijgen. Maar ik wil graag weten wat ik nu kan verwachten, nu deze winkel in het bezit is van mijn gegevens mét handtekening en ze dus weten dat ik een winkeldief ben. """"

In principe "moet de politie worden verwittigt worden bij elke winkeldiefstal.
Het vragen van een 'administratieve boete is niet voorzien in de wet en dus afpersing. Ze gaan daar zelf zwaar mee in de fout. Ik weet dat een aantal winkel(ketens) aangesloten bij een bepaalde vzw dat systematisch doen.
Normaal mogen zij geen gegevens bijhouden van de feiten of ze moeten een toelating hebben van de privacycommissie.. of ze die hebben weet ik niet.
U bent minderjarig dan moeten uw ouders zo wie zo mee getekend hebben anders al niet wettig want een minderjarige kan geen wettelijk iets ondertekenen. Maar u mag wel tekenen ...
Gegevens worden centraal bewaard o.a. ook door die vzw .. waar ze vermoedelijk ook geen toelating voor hebben. Die zeggen wel dat ze die aan parket overmaken ...maar bij mijn weten weten die daar van niets.
Wettelijk verjaard een registratie bij de politie dus in het officieel ANG systeem na 5 jaar.
Als minderjarige verdwijnt die uit het officieel register bij uw 18 verjaardag.. maar kan door bepaalde specifieke aangestelde ambtenaren toch nog nagekeken worden (in opdracht van een magistraat bv) - maar strafrechtelijk kan er niets meet mee gedaan worden.
Als u 18 bent schrijft u een briefje naar de privacy commissie met de vraag uw gegevens uit het systeem bij firma x en vzw Y te laten verwijderen.
Wat de extra controle betreft die is zeker mogelijk ... veelplegers worden zeker 'gecheckt' als ze ergens op camera komen.
Ga met of zonder ouders eens naar een http://www.caw.be in uw omgeving of naar een JAC of een Vagga centrum ... bij het caw zullen ze wel doorverwijzen naar welk het meest geschikt is als begeleidingscentra voor uw psychisch probleem.
Kleptomanie is een geestesziekte en kan geholpen worden.

PS voor een 15 jarige hebt u een kort en toe te point relaas gegeven met pertinente vragen.
Mocht u nog vragen hebben - u mag me altijd via PB de winkelketen opgeven dan kijk ik even na op de lijst van die vzw.
Van welke organisatie was het bewakingspersoneel?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”