Pesten en roddelen

Jempie
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Lichtaart

Pesten en roddelen

#1 , 17 jan 2008 17:09

Wat kan ik doen aan een gemeentelijke ambtenaar die regelmatig roddels rond strooit en systhematisch pest . Zelf werk ik niet op de gemeente.De gouverneur kan niet helpen en en de pester word de hand boven het hoofd gehouden maar we weten niet door wie.
problemen op de markt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jan 2008 10:53

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon KWAADWILLIG een bepaald FEIT ten laste legt,dat zijn eer kan krenken...en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd,is schuldig aan laster...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Lees zelf verder die ‘aangeduide gevallen’.Enkel indien de rondgestrooide roddels daartoe behoren is er een misdrijf.

“Art.32ter.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :2° PESTERIJEN op het werk : meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen, buiten of binnen de onderneming of instelling, die plaats hebben gedurende een bepaalde tijd, die tot doel of gevolg hebben dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke of psychische integriteit van een werknemer of een andere persoon waarop dit hoofdstuk van toepassing is bij de uitvoering van zijn werk wordt aangetast, dat zijn betrekking in gevaar wordt gebracht of dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd en die zich inzonderheid uiten in woorden, bedreigingen, handelingen, gebaren of eenzijdige geschriften. Deze gedragingen kunnen inzonderheid verband houden met godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd, seksuele geaardheid, geslacht, ras of etnische afstamming...Art.32nonies.De WERKNEMER die meent het voorwerp te zijn van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk richt zich tot de preventieadviseur of de vertrouwenspersoon en kan bij deze personen een met redenen omklede klacht indienen volgens de voorwaarden en de nadere regels vastgesteld met toepassing van artikel 32quater, § 2.De in het eerste lid bedoelde werknemer kan zich eveneens richten tot de met het toezicht belaste ambtenaar bedoeld in artikel 80, die, overeenkomstig de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie, onderzoekt of de werkgever de bepalingen van dit hoofdstuk alsook zijn uitvoeringsbesluiten naleeft.”(4 AUGUSTUS 1996. - Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Jempie
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Lichtaart

#3 , 19 jan 2008 19:23

Ik heb mijn vraag misschien slecht geformuleerd .Wij zijn zelfstandig (markthandelaars) en op een bepaalde markt verspreid de marktleider (gemeenteambenaar) allerlei leugens over ons .Ik heb er zelfs 1 van op papier . Gelden die artikels van de wet ook voor ons .Indien niet wat moeten we dan wel doen . Wij worden wel vies aangekeken door ons kollega's .
problemen op de markt

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”