Openbare zedenschennis of niet?

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

Openbare zedenschennis of niet?

#1 , 23 feb 2017 11:06

Geachte,

Zoals jullie reeds in andere stukken van mij konden lezen, heb ik een jaar geleden onder zware druk van mijn ex en zijn ouders een abortus ondergaan.

Als mijn ex bovendien en plein public volgende uitspraken op een niet-betalende Bdsm-site doet die dus voor iedereen toegankelijk is, maakt hij zich dan wel of niet schuldig aan zedenfeiten?

- "Abortus behoort tot de kinks zoals rapeplay, seksuele machtsspelletjes met nazi-symboliek, ageplay, etc. die je aanvaard of verwerpt op emotioneel niveau; Daarom is het onbegonnen werk om de tegenstanders te overtuigen met rationele argumentatie"

- " Je mag met zoveel voordelen van abortus en euthanasie staan zwaaien als je wil, het tegenargument "het leven is heilig" verandert er geen millimeter door"


--> Wetende dat deze uitspraken dan nog zijn gedaan, kort nadat hij me helemaal met mijn rug tegen de muur zette, zodat een abortus onafwendbaar leek, doet me dit helemaal walgen!!!
Nu lees ik in de wetgeving dat zedenfeiten veel verder gaan dan enkel aanranding of verkrachting, maar het aanprijzen van abortus hier ook bij zou horen? Is dat zo?
Dat de uitspraken bovendien op een bdsm-site gedaan zijn, zie ik niet als een excuus , aangezien abortus of euthanasie absoluut NIKS met bdsm te maken hebben! Meer zelfs, ik zie het als een verzwarende omstandigheid, aangezien je dan de indruk wekt dat beslissen over leven en dood iets seksueels is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 23 feb 2017 14:01

Hij maakt een zeer kromme vergelijking tussen bepaalde vormen van BDSM, die mijns inziens kant noch wal raakt. Maar ik zie hier eigenljik op geen enkele manier een "aanprijzen van abortus" in.
Integendeel, de tweede quote lijkt me eerder het omgekeerde te ambieren.

Los daarvan lijkt het me vreemd dat aanprijzen van abortus strafbaar zou zijn als zedenfeit.

Daarnaast heeft dit zoals u zelf ook zegt, helemaal niks met BDSM te maken, en stelt dit soort absurde uitspraken de lifestyle nodeloos (nog meer) in een slecht daglicht.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2017 16:38

De uitspraken zijn inderdaad op het randje van het waanzinnige, maar het blijft wel vrije meningsuiting. Ik zie in de uitspraken op zich niets illegaals. Hij zet niet aan tot illegale zaken.

Iemand onder druk een abortuse laten ondergaan, is natuurlijk een héél andere zaak! Dit kan niet zwaar genoeg gestraft worden. Maar een stelling dat je kan "kicken" op abortus, of dat de stelling "leven is heilig" niet op kan tegen de "voordelen" die abortus heeft, zijn walgelijke stellingen, maar als je voor vrije meningsuiting bent, moet je ook verdragen dat er meningen geuit worden die je zelf compleet verwerpelijk, dom, of walgelijk vindt. Als die meningen aanzetten tot haat of misdaden, dan wordt het illegaal. Maar dit laatste ontbreekt volgens mij in de uitspraken. Er worden meningen over abortus geponeerd. Meer niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 23 feb 2017 17:19

Zeker geen openbare zedenschennis.
Abortus is trouwens toegelaten - indien het voldoet aan normen. Het kan zijn dat er mensen zijn die er andere morele normen op nahouden maar dat is geen wet.
Zoals hierboven door@Gebruiker21 werd aangehaald.
Mogelijk tgo u enige vorm van dwang ... maar daarvoor kennen we het verhaal niet.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 24 feb 2017 19:43

“Art.383. Hij die liederen, vlugschriften of andere geschriften, al dan niet gedrukt, afbeeldingen of prenten, die strijdig zijn met de goede zeden, tentoonstelt, verkoopt of verspreidt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro. Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die schunnigheden zingt, leest, voordraagt, ten gehore brengt of uit, in de openbare bijeenkomsten of plaatsen bedoeld in artikel 444, tweede lid. Met dezelfde straffen wordt gestraft : Hij die, met het oog op de handel of de verspreiding, liederen, vlugschriften, geschriften, afbeeldingen of prenten, die strijdig zijn met de goede zeden, vervaardigt, in voorraad heeft, invoert of doet invoeren, vervoert of doet vervoeren, aan een vervoer- of een distributieagent overhandigt, door enig publiciteitsmiddel bekendmaakt; Hij die zinnebeelden of voorwerpen, die strijdig zijn met de goede zeden, tentoonstelt, verkoopt of verspreidt, ze met het oog op de handel of de verspreiding vervaardigt of in voorraad heeft, invoert of doet invoeren, vervoert of doet vervoeren, aan een vervoer- of een distributieagent overhandigt, door enig publiciteitsmiddel bekendmaakt; Hij die, hetzij door het tentoonstellen, verkopen of verspreiden van geschriften, al dan niet gedrukt, hetzij door enig ander publiciteitsmiddel, het gebruik van enig middel om vruchtafdrijving te veroorzaken aanprijst, aanwijzingen verstrekt omtrent de wijze waarop het wordt aangeschaft of gebruikt, of personen die het toepassen, doet kennen met het doel hen aan te bevelen; Hij die artsenijen of tuigen, speciaal bestemd om vruchtafdrijving te veroorzaken of als zodanig voorgesteld, tentoonstelt, verkoopt, verspreidt, vervaardigt of doet vervaardigen, doet invoeren, doet vervoeren, aan een vervoer- of een distributieagent overhandigt, door enig publiciteitsmiddel bekendmaakt“(Strafwetboek).
Hierna volgen nog art.383bis,383bis/1, 384-386, 386bis, 386ter, 387-389 inzake openbare schennis van de goede zeden.

‘...maar het aanprijzen van abortus hier ook bij zou horen? Is dat zo?

Dit is niet zo.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”