4 oude geweren uit begin 20ste eeuw

giserke
Berichten: 2434

Re: 4 oude geweren uit begin 20ste eeuw

#16 , 16 feb 2017 17:58

@Giserke Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat dat niet klopt, wie heeft nu gelijk?
Nog nooit gemerkt dat veel officiële wapenhandelaars die duidelijk strafbare feiten plegen, op een rare manier vrijuit gaan?
Meer nog, die na seponering van het strafdossier hun illegale wapens gewoon terug kregen of een schadevergoeding?

PS, de politie laat illegale en legale wapens via een officiële privaat wapenhandelaar inschrijven, of uitschrijven en vernietigen.
Waar haal je dat vandaan ...zoals reeds geschreven en zijn inderdaad een aantal zaken geweest die niet door de beugel konden en waar door parket en gerecht een gevolg aan gegeven is.
Voor de rest wat u vertelt graag de bewijzen aan de hand van vonnissen anders klasseren we dat verhaal ook maar als een broodjeaapverhaal.
Ik weet niet of we hier namen mogen noemen? Zo ja kan ik hier onmiddellijk 4 namen zetten.

Bovendien heb ik een jaar of 7 geleden via parlementair een vraag laten stellen aan de minister hoe die procedure wordt opgevolgd, en hoe er wordt toegezien op de vernietiging.
Betrokken parlementair werd door de minister beloofd dat ze de documenten zou opvragen. Hierbij bleef het een paar maanden stil, waarna diezelfde parlementair de documenten opnieuw opvroeg bij de minister. Opnieuw werd de vraag op de lange baan geschoven. Ondertussen waren er verkiezingen en betrokken parlementair ging in pensioen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 feb 2017 20:34

Een illegaal wapen is niet altijd een wapen dat je niet mag hebben in België.
Dat kan een wapen zijn die toegelaten is in België, maar die niet officieel is ingeschreven of waarvan de houder geen vergunning heeft. Dat laatste is dan illegaal bezit van een wapen. Maar het kan wel perfect zijn dat dat model van wapen mag verhandeld worden in België.
Vergelijk het met een auto zonder papieren, of een auto die bestuurd wordt op openbare weg door iemand zonder rijbewijs.

De politie kan een wapen zonder papieren, of waarvan het serienummer niet is geregistreerd terug laten inschrijven in het wapenregister.
Natuurlijk op voorwaarde dat het geen onderdeel meer uitmaakt van een onderzoek (bewijsmateriaal) of dat het model in België officieel mag verhandeld worden, en het wapen aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoet.
Vb een wapen waarvan het serienummer werd weg geslepen of de loop werd afgezaagd, of de slagpin werd aangepast, kan nooit meer 'gewit' worden zoals ze zeggen, omdat het niet meer voldoet aan de veiligheidseisen. Deze worden geacht vernietigd te worden.

Er zijn geregeld tweedehands ex illegale wapens die op deze manier op de officiële wapenmarkt terecht komen.
De wapenwet maakt maar een onderscheid in drie categorieën wapens: vrij verkrijgbare wapens, vergunningsplichtige wapens en verboden wapens.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is gewoon dat de eigenaar niet over de nodige vergunning beschikt. Deze wapens worden in beslag genomen waarna het parket beslist wat ermee dient te gebeuren. Er scheelt dan niks met het wapen maar met de eigenaar die niet in orde is

giserke
Berichten: 2434

#18 , 17 feb 2017 01:01

Vrij verkrijgbare wapens zoals luchtbuks valt bij mij onder de categorie speelgoed.
Als ik spreek over wapens heb ik het wel degelijk over vuurwapens met kruit.
De wapens die terug 'gewit' worden zijn uiteraard enkel vergunningsplichtige wapens.
Die verboden wapens brengen meer op, het is dus niet nodig om die te laten 'witten'.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 17 feb 2017 08:32

Als het verboden wapens zijn zoals oorlogswapens dan mag men zich nog aan iets verwachten voor verboden wapen bezit , en die boetes zijn niet min, het gaat niet om één wapen maar om 4 wapens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#20 , 17 feb 2017 08:36

Vrij verkrijgbare wapens zoals luchtbuks valt bij mij onder de categorie speelgoed.
Als ik spreek over wapens heb ik het wel degelijk over vuurwapens met kruit.
De wapens die terug 'gewit' worden zijn uiteraard enkel vergunningsplichtige wapens.
Die verboden wapens brengen meer op, het is dus niet nodig om die te laten 'witten'.
Met andere woorden is er geen sprake van gesjoemel maar worden de wapens gewoon op een correcte manier geregistreerd waar dat voorheen niet het geval was.

BrainTrain
Berichten: 496

#21 , 17 feb 2017 08:57

Rest nog de vraag of louter uit een speekseltest (dus geen bezit of betrapping op handel van drugs) een huiszoeking zonder huiszoekingsbevel gerechtvaardigd was. Alleen denken dat hij een dealer was is niet voldoende om een huis binnen te dringen zonder huiszoekingsbevel. Daar hebben ze toch al wat meer aanwijzingen voor nodig.
Is het ook niet zo dat als men een huiszoeking uitvoert naar aanleiding van een positieve speekseltest men enkel maar zaken in beslag mag nemen die "verhelderend" kunnen zijn voor de feiten die in verband staan met de huiszoeking (drugs). Stel dat men daar illegale DVD's ziet liggen, of in diet geval wapens, dan mag men deze toch niet zo maar in beslag nemen zonder een nieuw bevel van de onderzoeksrechter?

giserke
Berichten: 2434

#22 , 17 feb 2017 09:21

Vrij verkrijgbare wapens zoals luchtbuks valt bij mij onder de categorie speelgoed.
Als ik spreek over wapens heb ik het wel degelijk over vuurwapens met kruit.
De wapens die terug 'gewit' worden zijn uiteraard enkel vergunningsplichtige wapens.
Die verboden wapens brengen meer op, het is dus niet nodig om die te laten 'witten'.
Met andere woorden is er geen sprake van gesjoemel maar worden de wapens gewoon op een correcte manier geregistreerd waar dat voorheen niet het geval was.
Het gaat niet over de wapens die terug geregistreerd worden, maar over deze die horen vernietigd te worden, of deze die horen terug geregistreerd te worden, maar die niet geregistreerd worden maar toch een andere weg vinden ;)
Laatst gewijzigd door giserke op 17 feb 2017 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#23 , 17 feb 2017 09:24

Rest nog de vraag of louter uit een speekseltest (dus geen bezit of betrapping op handel van drugs) een huiszoeking zonder huiszoekingsbevel gerechtvaardigd was. Alleen denken dat hij een dealer was is niet voldoende om een huis binnen te dringen zonder huiszoekingsbevel. Daar hebben ze toch al wat meer aanwijzingen voor nodig.
Is het ook niet zo dat als men een huiszoeking uitvoert naar aanleiding van een positieve speekseltest men enkel maar zaken in beslag mag nemen die "verhelderend" kunnen zijn voor de feiten die in verband staan met de huiszoeking (drugs). Stel dat men daar illegale DVD's ziet liggen, of in diet geval wapens, dan mag men deze toch niet zo maar in beslag nemen zonder een nieuw bevel van de onderzoeksrechter?
Bij een huiszoeking zijn alle strafbare zaken dus ook andere zaken die men kan aantreffen vervolgbaar. Tenminste als men een geldig huiszoekingsbevel heeft, of bij betrapping op heterdaad.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”