Strafbemiddeling slagen en verwondingen

Papper
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Strafbemiddeling slagen en verwondingen

#1 , 09 feb 2017 20:48

Achttal maanden geleden werd ik mishandeld door mijn ex-vriend.
Ernstige lichamelijke gevolgen waardoor ik nog steeds werkonbekwaam ben en mijn huidige job nooit meer zal kunnen uitvoeren.
Ook de financiële gevolgen zijn groot (twee operaties, veel medische behandelingen, medicatie, medisch ontslag op mijn werk, stopzetten bijberoep, loonsverlies, ...)

Vandaag kreeg ik bericht van justitie-assistent dat ik word opgeroepen voor strafbemiddeling.

Heb ik recht op een advocaat die mij kan bijstaan tijdens deze bemiddeling?
Ben ik verplicht om de dader onder ogen te komen of kan de strafbemiddeling ook op een schriftelijke manier?
Als er geen akkoord wordt gevonden (ik ben niet bereid om veel toegevingen te doen) wordt de zaak dan geseponeerd of komt ze alsnog voor?
Als er wel een akkoord wordt gevonden en de dader komt de gemaakte afspraken niet na, wat zijn dan de gevolgen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 09 feb 2017 21:22

Bel eens met de justitieassistent en stel daar de vragen .
Mogelijk kan u een eerste gesprek hebben met iemand van slachtofferzorg op het justitiehuis.
http://www.justitiehuizen.be/
Doe dat morgen.
U kan indien Pro-Deo zo een advocaat krijgen - of via uw eigen verzekering rechtsbijstand.
Het is inderdaad de bedoeling om door bemiddeling tot een overeenkomst maar ook tot inzicht te komen ook voor uw ex is dat belangrijk.
Voor u is het belangrijk de zaken te kunnen plaatsen. Uiteraard valt daar niet onder dat ex niet moet opdraaien voor de kosten dat is het minste wat hij kan doen .. of beter wat hij moet doen.
Ik kan niet zeggen dat parket zou seponeren bij geen akkoord. Als ik lees nu al 8 maanden werkonbekwaam en vermoedelijk blijvende arbeidsongeschiktheid denk ik ook niet dat dat zal gebeuren.
Bij mijn weten wordt door niet naleven voorwaarden de zaak voor de strafrechter gebracht.

Is uw ex nooit gearresteerd en aangehouden door een onderzoeksrechter en zelfs in voorlopige hechtenis geweest? Zou me verwonderen als dat niet gebeurd zou zijn. Zijn er toen al geen voorwaarden opgelegd?

Papper
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2017 14:37

Ik heb intussen gebeld met de justitie assistente en ben heel wat wijzer geworden.

De verzekering rechtsbijstand aanvaardt intussen het dossier en zal mijn kosten voor advocaat terugbetalen.

De strafbemiddeling is toch teruggetrokken door de procureur, wegens het feit dat mijn schade nog niet geconsolideerd is, er onduidelijkheid bestaat over de solvabiliteit van de dader. Het parket heeft wel bevestigd dat de zaak niet geseponeerd zal worden maar voor de correctionele rechtbank zal komen. Er kon wel nog geen duidelijkheid gegeven worden wanneer dit zal gebeuren.

Ex is indertijd niet aangehouden, pas na enkele weken verhoord, na de feiten is hij tijdje 'spoorloos' geweest blijkbaar. Er zijn ook geen voorwaarden opgelegd (toch geen die men aan mij gecommuniceerd heeft).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 15 feb 2017 22:22

Tja dat is met de Salduz wetgeving inderdaad een probleem ...enkel bij heterdaad zal men direct verhoren in al de andere gevallen wordt de aan de betrokkene een uitnodiging meegegeven dat hij de mogelijk heeft een advocaat te raadplegen en dan naar het verhoor te komen.
Voorwaarden worden opgelegd door onderzoeksrechter en die zal dus niet gevat zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”