Kredietkaart fraude

Ebucha
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kredietkaart fraude

#1 , 10 jan 2017 15:59

Ik heb onlangs een een Kredietkaart bij de bank aangevraagd. De kaart met de pincode zou naar mijn adres gestuurd worden met de post. Ik heb vernomen dat mijn kaart naar het verkeerd adres is verstuurd en dat hij gebruikt is. Hoeveel eraf is gehaald weet ik nog niet maar er staat een limiet van €750 op. De kaart is inmiddels geblokkeerd door de bank en er is een nieuwe kaart aangevraagd. Wat gaat de procedure zijn als ze aanklaag en wat gebeurt er met het geld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2017 16:11

Voor u zal dit geen enkel probleem zijn !

Daar zal je hoogst waarschijnlijk niks meer over horen, het is ook u schuld niet dat het naar een verkeerd adres is gestuurd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 10 jan 2017 16:14

Hoe heb je vernomen dat je kaart naar het verkeerde adres gestuurd werd ? En hoe komt het dat die kaart naar een verkeerd adres gestuurd werd ?

Als dat "verkeerde" adres namelijk jouw officieel adres is, waar jij niet meer woont maar je ex wel, die van de kaart gebruik gemaakt heeft, dan zou je natuurlijk een probleem kunnen hebben.
Als de bank de kaart naar een compleet verkeerd adres gestuurd hebt, kan jij daar niet voor opdraaien natuurlijk
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 jan 2017 16:51

Een kaart en pincode worden nooit tesamen verstuurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2017 17:03

Een kaart en pincode worden nooit tesamen verstuurd.
Neen, maar wel naar hetzelfde adres met een periode tussen. Als dit door fout van de bank dus beiden naar een verkeerd adres gegaan zijn...

Voor de TS: Normaal zal dit bedrag door de credit card maatschappij terugbetaald worden... Het zijn daarna zij die eventueel klacht zullen indienen tegen de fraudeur...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 jan 2017 19:02

Moet je dan u ID kaart niet laten zien, als je een kaart aanvraagt. Toch een eigenaardig verhaal, iets wat zo beveiligd is en alles fout lopen wat maar fout kan lopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

berenod
Berichten: 942

#7 , 10 jan 2017 19:53

Ik denk ook dat het een wat vreemd verhaal is. Pin code wordt normaal gezien via een ander media gecommuniceerd dan de kaart zelf.

En daar waar ze wel beiden via de post gaan moet je dan weer je kaart activeren via je internet bankieren...

Indien het toch klopt, dan gaat het ervan afhangen door welke reden de kaart op het foute adres terecht gekomen is. Is de bank in de mist gegaan, dan zal je niets moeten betalen.
Is het je eigen fout (fout adres bij de bank niet laten updaten), dan gaat het lastiger worden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 jan 2017 20:03

Recent een nieuwe kaart ontvangen van Fo....
Eerst kwam de kaart via een gewone brief, en dan 2 dagen later de pincode, ook via de gewone post maar wel in een ondoorzichtige omslag. Beiden op hetzelfde adres.
Dus als een wildvreemde die eerste brief met de kaart ontvangt op mijn naam, en een paar dagen later de pincode, kan hij gewoon via de bankautomaat mijn rekening leeghalen. Zou zelfs aan het loket kunnen lukken, gezien ze daar soms al genoegen nemen met de kaart en de pincode. Ze vragen zelden de ID kaart. Een foto op de bankkaart zou dat al kunnen verhelpen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jan 2017 09:14

Eerst kwam de kaart via een gewone brief, en dan 2 dagen later de pincode, ook via de gewone post maar wel in een ondoorzichtige omslag. Beiden op hetzelfde adres.
Dat lijkt mij inderdaad de standaard procedure. Ik heb in het verleden altijd op die manier mijn bankkaarten en visa kaarten ontvangen... (Eerste visa kaart moest ik wel afhalen in de bank zelf, nieuwe kaarten werden steeds opgestuurd...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 11 jan 2017 10:25

Pin code wordt normaal gezien via een ander media gecommuniceerd dan de kaart zelf.
Dit is eerder de uitzondering dan de regel. Worldline, die de meeste Belgische kaarten uitgeeft, doet dit alvast niet; alles komt per post met een paar dagen tussen PIN en kaart.
"sowieso" schrijf je zo.

Alfred J
Berichten: 190

#11 , 11 jan 2017 10:48

Zou zelfs aan het loket kunnen lukken, gezien ze daar soms al genoegen nemen met de kaart en de pincode. Ze vragen zelden de ID kaart. Een foto op de bankkaart zou dat al kunnen verhelpen.
Bij mijn bank komt de foto op hun scherm vanaf mijn bankkaart ingelezen wordt, dus kunnen ze heel snel controleren of het wel de juiste persoon is. Die foto's halen ze van je identiteitskaart.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”