agressieve nonkel

bart-m
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

agressieve nonkel

#1 , 08 jan 2017 15:54

Beste,

Jaren geleden kregen broer M ( = mijn nonkel) en zus P (= mijn moeder) ruzie omwille van een verdelingskwestie.
Daarop verbrak zij het contact met hem, waar hij het moeilijk mee heeft.
Drie jaar geleden bezocht P haar moeder (oma O) in het rusthuis en M kwam ook aan.
Hierop ontstond een fikse ruzie waarop M tal van bedreigingen uitte en ook overging tot fysiek geweld. ( hardhandig aan de haren trekken).
Er ontstond dus een worsteling, een vechtpartij tussen man en vrouw, in gang gezet door M.
Hiervoor heeft P nooit klacht ingediend, mede omdat ze uit een huishouden komen waar fysiek geweld schering en inslag was.
Nu ging P vandaag met haar 2 zonen (mij inclusief) naar O, echter kwam M ook aan met de wagen.
Wanneer we dit zien gingen we door, waarop M naar binnen loopt en reeds vanop een afstond zaken begint te roepen als "waarom ga je lopen", "heb je schrik".
Meneer is dus verbaal agressief en heeft ons min of meer staande gehouden, waarop we fysiek benaderd werden om hem de hand te schudden.
Dit allemaal vanuit een dominante houding.
Hier gingen we op in omwille van zijn geschiedenis van fysiek geweld, er waren bovendien kleine kinderen in de buurt.

Volgens mij is dit belaging.

Echter wil mijn moeder opnieuw geen klacht indienen omdat dit "voor kleine kinderen" zou zijn.
Ik wil dit er echter niet bij laten als zoon omdat zowel P als haar kinderen niet meer op een normale manier oma O kunnen bezoeken.
Er is een gevoel van onveiligheid waardoor de bezoeken tot een minimum gereduceerd worden.

Hoe pak ik dit best aan?
Ga ik voor een advocaat en zo ja, hoeveel kan dit kosten?
Kan de houding van P nadelig zijn moest ik klacht neerleggen wegens belaging?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#2 , 08 jan 2017 19:00

Belaging:
Art. 442bis. Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen.

De term belaging wordt door de wet niet gedefinieerd en dient dus begrepen in de gebruikelijke betekenis van het woord, waarbij de rechtbank de ruimste appreciatiebevoegdheid heeft.


Voor u overweegt klacht neer te leggen bij de politie raad ik u aan duidelijke grenzen te stellen tegen persoon M.

Grenzen stellen heeft niets te maken met agressie, maar je zult wel consequenties moeten verbinden als je ze stelt. De vorm van de consequentie hangt van de grens en de relatie af. Als M je telkens uitscheldt, zou je kunnen zeggen: 'als je dat nog een keer doet wil ik geen contact meer met je'. Als een onbekende je uitscheldt zou je kunnen volstaan met aangeven dat je er niet van gediend bent om uitgescholden te worden.

Vaak durven mensen hun grenzen niet aan te geven, omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Ze zijn bang dat mensen boos op ze worden of dat ze verlaten worden. Als je jezelf hierin herkent, bedenk dan dat persoonlijke groei één van de belangrijkste dingen zou moeten zijn in je leven. Vaak zullen mensen ook op prijs stellen dat je duidelijk bent over je grenzen. Als mensen boos worden als jij je grenzen stelt betekent dit over het algemeen dat ze te controlerend zijn of zelfs misbruik van je maken. In dat geval moet je je afvragen of je ze überhaupt wel in je omgeving wilt.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”