gewelddadige partner verlaten met kind van 8

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

gewelddadige partner verlaten met kind van 8

#1 , 20 dec 2016 21:32

Beste mensen, mijn zus verliet na 10 jaar fysische en mentale mishandeling haar alcoholverslaafde partner. Ze hebben samen een dochtertje van 8 jaar. Ze is de nacht van zaterdag op zondag moeten vluchten nadat hij terug razend was en begon te meppen. Door het schreeuwen van de dochter is de man even gestopt met kloppen en is m'n zus naar boven kunnen vluchten met haar dochter en heeft zich opgesloten op de slaapkamer; Van daaruit belde ze de politie. Deze kwamen snel ter plaatse, waardoor mijn zus de kamer kon verlaten. Ze werd meegenomen, samen met haar dochtertje en valies, naar het commissariaat terwijl de razende dronken man de politie schreeuwend te woord stond in de keuken; Ze wist dat ze niet kon teruggaan want ze kent hem goed en merkte dat hij nu zo ver heen is dat hij haar zou doodmeppen. ze is dus bij ons ingetrokken, samen met haar dochtertje. De arts kon heel veel lichamelijke letsels vaststellen en heeft een rapport opgemaakt. Drie dagen later had ze reeds een job, en een week later hebben we ook een nieuwe school gevonden; Nu moeten we enkel nog wat van haar spullen overbrengen. Echter staat ze nog steeds op hun adres. Hij heeft echter laten weten dat hij "het huis reeds heeft leeggemaakt en de sloten heeft veranderd en een andere vrouw met een kind in huis heeft genomen..". We hebben dit nog niet kunnen checken. Morgen gaan we proberen met een verhuiswagen de overige spullen te halen; Wat als de sloten inderdaad veranderd zijn? Moeten we dan een slotenmaker laten komen? Of de politie? Hoe lang duurt zoiets dan? Want we willen dit doen wanneer hij op zijn werk is. Tweede vraag: wat met het omgangsrecht: hij heeft een extreem lang en dik strafregister vol met gewelddadige criminele feiten, rijden onder invloed, steken van mensen met een schroevendraaier,... Wij kunnen niet aanvaarden dat hij ook nog maar 1 seconde zijn dochter ziet (hij heeft nooit naar haar omgekeken dus hij is enkel de biologische vader). In het verleden was ze al eens bij hem weggegaan, en toen heeft hij de dochter ontvoerd en wisten we twee weken niet waar ze was. Toen heeft hij ze uiteindelijk teruggebracht toen mijn zus terug thuiskwam. Ze was gedurende twee weken lang zeer slecht gevoed wat een groot probleem was voor haar zwakke nieren. Hoe kunnen wij mijn zus en haar dochtertje beschermen tegen deze gewelddadige man?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 20 dec 2016 21:53

1) Als zij daar gedomicilieerd is, mag zij daar binnen, desnoods met slotenmaker.
2) Sterk dossier aanmaken voor bij de rechtbank voor het hoederrecht, maar dat is natuurlijk geen garantie dat hij bv. 1 keer in de maand een dag met zijn dochter kan doorbrengen.

LeenW
Berichten: 12837

#3 , 20 dec 2016 23:17

hoederrecht is natuurlijk omgangsrecht :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 20 dec 2016 23:33

Hopelijk heeft politie PV opgesteld en gezien de feiten had ze de man kunnen arresteren.
Zeker als er een doktersattest is of reeds zichtbare verwondingen.
Daarbij is het zo wie zo een IFG zaak
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358
Morgen moet zus eens gaan praten met de dienst slachtofferzorg bij de politie. In nogal wat arrondissementen in feite in allemaal is er een nultolerantie voor zulke zaken.
Ken verschillende cases waar zelfs voor de Kamer van Inbeschuldigingstelling de dader niet werd vrijgelaten zelfs niet onder voorwaarden.

Uw zus mag zolang ze daar is ingeschreven binnen om haar persoonlijke zaken te gaan ophalen - best met een politie-eenheid erbij - familie werkt dikwijls als een rode lap dus een kleine verhuiswagen of enkele onbekende vrienden die helpen zijn beter.

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2016 08:08

update:
we hadden gisteren een camionette gehuurd en zijn naar het huis gereden. De sloten waren vervangen. De ex-partner was niet thuis. Mijn zus belde hem op o te zeggen dat ze haar spullen kwam halen teneinde te weten te komen of hij misschien toch thuis in de zetel zijn roes lag uit te slapen. Hij kreeg van mijn zus te horen dat ik samen met haar en een camionette was gekomen.Hij riep dat hij mij de kop ging komen inkloppen (dat heeft hij 1 uur later ook geprobeerd, en daarna lag ik in het ziekenhuis, zie verder).
We belden de politie en wachtten in de camionette op hen. Pas 40 min later komen ze opdagen. De politieagent hort mijn verhaal en vraagt me in een andere straat o bericht van hem te wachten. 30 min later vergezelt hij ons op de parking waar wachtten. En nu komt het absurde: "ik kan u niet toelaten vandaag de spullen van uw zus op te halen....hij is nog niet thuis, hij komt van Antwerpen en wil niet dat je binnengaat. We hebben met hem afgesproken dat jullie zaterdag de spullen van je zus komen halen." Ik zeg hem dat mijn zus daar nog op adres staat, wij een camionette hebben gehuurd en geen andere keus hebben het nu te doen daar we geen geld hebben om de camionette nog een tweede keer te huren.Hij zegt: " ja maar dat is uw eigen schuld, u had maar beter met hem moeten communiceren". Ik zei : ja maar met deze man communiceren lukt niet want hij kent enkel geweld en heeft mijn zus tien dagen geleden voor de honderdste keer te pleuris geslagen. Toen is ze kunnen vluchten" . Hiij zegt: "ja maar het was haar keuze om het huis te verlaten." IK zeg hem dat we enkel haar documenten willen nemen die de ex anders tegen zaterdag zou kunnen vernietigen (documenten die cruciaal zullen zijn voor het hoederecht). Hij herhaalt, nu geënerveerd: "ja maar ik ga u toch niet binnenlaten want haar ex wil dat niet en ze had dus maar beter moeten communiceren met hem" . Hij wil niks meer horen en we gaan mee met hen naar het commissariaat omdat mijn zus het verslag van de arts van haar letsels bij het dossier moest steken. Daar proberen we hem te overtuigen mijn zus enkel haar documenten het huis uit te laten halen. Hij zegt: kijk, ik ken zo'n mensen al 25 jaar en k weet dat als ik jullie binnenlaat zonder zijn aanwezigheid, hij zal escaleren.je kent zijn crimineel verleden, dus dit zal de zaken enkel verergeren. Ik vroeg hem advies over wat mijn zus zou kunnen doen betreffende het aanvragen van een contactverbod. "Dat weet ik niet, daar moet je ergens anders voor zijn." Ik kon m'n oren niet geloven.
We brachten de camionette terug naar het transportbedrijf en gingen naar mijn wagen. het bleek donker en stil in de straat en in de woning dus waagden we het er op om toch de documenten het huis uit te halen. Toen mijn zus wat te lang wegbleef riep ik via de oprit naar binnen maar er kwam geen reactie. Ik ging naar binnen en ging richting woonkamer.Plots hoorde ik achter mij iemand die snel maar redelijk stil kwam binnengelopen. hij begon als een razende te roepen.Hij, een man, een kop groter dan mij, 150 kilo, kwam op me afgestormd als een neushoorn. Hij had een enorme hamer bij. Hij trachtte mijn hoofd in te slaan. Ik kon de eerst slag blokkeren met mijn linkerarm. Hij sloeg een tweede keer en deze keer ging mijn schouder uit de kom. IK besefte dat ik moest ontsnappen want ik kon me niet meer verdedigen. Maar ik wist niet waar mijn zus was. Ik trachtte hem dus het huis uit te lokken. Hij volgde me 50 meter de straat in. Mijn zus had me horen roepen tijdens zijn eerste aanval en dacht : die is dood. Toen ik dus naar buiten was gelopen was mijn zus blijkbaar naar beneden gelopen en kwamen ze elkaar beneden tegen. Hij bedreigde haar met de hamer en duwde een schroevendraaier net boven haar borst. "Het is hier allemaal van mij gij vuile hoer" riep en toen liep hij de garage uit in mijn richting. Had ik hem dus niet van op straat geroepen, wie weet wat er dan gebeurd zou zijn. Ze kon de wagen inspringen, pikte me 50 m verder op en toen reden we naar de spoed van het ziekenhuis. De politie, in burgerkledij, kwam mijn verklaring afnemen: hij zei:" tja, van mij krijg je geen medelijden, maar ja dat is mijn persoonlijke opinie. " En in een zeer vijandige atmosfeer stelde hij zijn vragen en nam hij mijn verklaring op terwijl ik groggy was van de morfine. Hij vroeg me of ik bepaalde onderzoeksdaden wou laten stellen. Ik vroeg hem de ex aan een alcohol en drugtest te onderwerpen. toen ik hem zei dat ik wat groggy was door de morfine zei hij: "ik ga je verklaring niet laten ondertekenen, ik zal je uitnodigen voor een andere keer." Dat wil dus ook zeggen dat hij de onderzoeksdaden ook niet zal uitgevoerd hebben terwijjl dit bij de rechtszaak cruciaal zou kunnen zijn. Bij het verlaten van het ziekenhuis zei de politieagent tegen mijn zus: "van ons moet je geen hulp verwachten". Illegaal wat hij zegt, en ten tweede absurd want ze hadden helemaal niet geholpen. 's Avnds kregen we per voicemail en sms bedreigingen van de ex. Ernstige bedreigingen. En de politie doet niks.

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2016 12:49

Geen reacties?? Vreemd.

LeenW
Berichten: 12837

#7 , 27 dec 2016 13:07

Ja, speciaal verhaal uiteraard, maar was er nog een juridische vraag?

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2016 16:23

Ja, ik dacht dat dat duidelijk was. Hoe vragen wij een contactverbod aan? Hoe zorgen we er voor dat deze man voor de rechtbank verschijnt voor zijn moordpoging?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 dec 2016 16:25

Door klacht neer te leggen.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 27 dec 2016 16:51

Contactverbod had al gegeven kunnen zijn als er wegens IFG zaak door parket een onderzoeksrechter was gevorderd.
Maar ik heb de indruk dat men dat toen niet gedaan heeft.
Het verhaal is idd wel wat raaf of de politie iemand die een strafblad heeft of gekend is om criminele feiten dan niet geen PV zou opstellen.

Indien toen niet gedaan nu dus wel zorgen dat de nodige PV's worden opgesteld- edoch gezien geen heterdaad zal u misschien best ook klacht let burgerlijke partijstelling neerleggen - hangt af van de termijn werkonbekwaamheid.

Hebt u ondertussen al een advocaat?

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 dec 2016 16:36

Wij hadden een advocaat gecontacteerd per mail, maar na enkele dagen ontdekt dat deze niet meer als advocaat werkt. We hebben volgende week een afspraak om een pro deo aan te vragen.
Ondertussen heeft de agent die mijn verklaring in het ziekenhuis opnam me nog steeds niet gecontacteerd zoals die had gezegd en reageren ze ook niet op mijn emails.
Ik kan niet tot daar geraken want ik mag niet met de wagen rijden door mijn schouder.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 29 dec 2016 19:05

Eens naar die politiezone bellen en vragen naar de dienst SLAchtofferZOrg - deze kunnen u wel verder helpen. Of naar de IFG - beheerder.
(Op de dienst justitiële slachtofferzorg zal u moeten wachten tot na nieuwjaar want die zijn een ganse week gesloten (justitiehuis)).

Ik snap nog steeds niet waarom bij het eerste feit geen PV is opgesteld voor IFG. IFG is in alle arrondissementen een prioriteit.
Heeft zelf een eigen parketwijzer.

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 dec 2016 11:00

Eens naar die politiezone bellen en vragen naar de dienst SLAchtofferZOrg - deze kunnen u wel verder helpen. Of naar de IFG - beheerder.
(Op de dienst justitiële slachtofferzorg zal u moeten wachten tot na nieuwjaar want die zijn een ganse week gesloten (justitiehuis)).

Ik snap nog steeds niet waarom bij het eerste feit geen PV is opgesteld voor IFG. IFG is in alle arrondissementen een prioriteit.
Heeft zelf een eigen parketwijzer.
IFG??
Wat betreft het eerste feit kan ik enkel stellen dat mijn zus meerdere malen in elkaar is getimmerd door haar dronken en razende partner, en dat de politie ter plaatse kwam, niks opschreef en terug vertrok. En dat mijn zus zich dan een week moest opsluiten in haar kamer om geen represailles te hebben.
Een week later "mocht ze dan terug van haar kamer". De poltie heeft daar jarenlang geen poot uitgestoken.

Chris1978
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 dec 2016 11:02

De ex heeft gebeld en geld geeist. " Het immo-kantoor eist 6 maand bord wegens contractbreuk van de huurovereenkomst".
In welke mate dient mijn zus hier te betalen? Zij is hier toch slachtoffer en heeft moeten vluchten.

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 31 dec 2016 00:15

Staat al in bericht 4 - is een link naar mijn volledige tekst. Intra Familiaal Geweld.
Daarom dat ik het optreden van de politie zo 'raar' vind.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358.

Wie heeft contract verbroken?
Heeft zij huurcontract mee getekend en welk type van contract was het.
Als ze mee getekend heeft moet ze ook mee het contract opzeggen of laten ontbinden ( al naargelang wat er in de verdere procedure van toepassing is.
Als er voorlopige maatregelen waren getroffen had de rechtbank bv al de woning aan haar kunnen toewijzen.
Beide huurders zullen hoofdelijk aansprakelijk zijn en dus beiden aanspreekbaar voor het betalen van de ganse huur.
Als er een vonnis is kan de rechter de huurlasten op een partner leggen of de woning aan een van de partners toewijzen voor gebruik maar dient de andere partner toch nog zijn helft te betalen ...allemaal mogelijkheden.

Ik geef nu alleen de huurwetgeving
http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”