Schending van de Privacy

klant
Topic Starter
Berichten: 3

Schending van de Privacy

#1 , 05 jan 2008 12:03

Mag iemand je zomaar op een forum gaan bekladden, zwart maken, persoonlijke gegevens en foto's plaatsen en dingen neerschrijven die jij nog gezegt nog gedaan hebt, kan dit zomaar, zelfs nadat je de plaatser al een berichtje hebt gelaten dat dit alles laster is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 05 jan 2008 15:06

Dit is eerder een taak van de moderators van dat forum dacht ik. In hoeverre dit nu een schending van de provacy is weet ik nog niet zo zeker. Tenslotte ben je toch redelijk anoniem op een forum dacht ik. Vul bvb in de instelliingen in, dat andere personen je E-mail niet mogen zien. Indien je wenst kan je ook een andere gebruiksnaam aan de administrator van het forum vragen zonder dat je posts mee worden overgenomen natuurlijk, anders zal die persoon terug vlug achter je identiteit komen.

Dat van die persoonlijke gegevens en foto's is er over natuurlijk.
Dat een moderator zoiets niet merkt verbaast mij. Kan of wil hij die persoon dan niet schrappen en de foto's onmiddellijk verwijderen ?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 07 jan 2008 14:33

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon KWAADWILLIG een bepaald FEIT ten laste legt,dat zijn eer kan krenken...en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd,is schuldig aan laster...Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank, wanneer de tenlasteleggingen geschieden...Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of...”(Auteurswet 30 juni 1994).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”