ik word gestalkt => wat te doen?

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

ik word gestalkt => wat te doen?

#1 , 20 mei 2016 19:19

Heb sinds enkele maanden een nieuwe relatie, de ex blijft mij lastig vallen op alle mogelijke manieren. Heb mijzelf reeds verwijdert van alle sociale media en heb ook een nieuw gsmnummer. Blijkbaar weet hij steeds waar ik ben en contacteert ook mijn nabije omgeving (vrienden, familie, ..) om iets van mij te weten te komen.

Ben reeds drie maal naar de politie geweest om aangifte te doen van e-mails, smsen, priveberichten op Facebook, whatsapps... die hij me blijft sturen, waarop hij aandringt om een verzoening tussen ons. Deze avond heb ik ondanks alle pogingen te voorkomen toch nog berichten van hem gehad (via Facebook) en ben hiermee naar de politie geweest.

Men vertelde mij dat zolang hij niet op heterdaad betrapt wordt, men hem ook niet kon gaan opzoeken met verzoek om hiermee op te houden. Wel heeft men al een uitnodiging tot verhoor opgestuurd naar hem, maar dit kan nog enige tijd in beslag nemen en ondertussen blijft hij mij maar lastig vallen. Politie heeft reeds meerdere malen gezegd dat ze niks kunnen doen, hebben een aantal dagen geleden al contact opgenomen met officier van Justitie, maar men gaf hieraan geen gevolg.

De ex dreigde meermaals met mij te komen opwachten aan de deur, deze berichten werden ook aan de politie getoond en nog kan men geen stappen ondernemen.

Ik ben ten einde raad, heb schrik om nog buiten te komen + nieuwe relatie lijdt hier ook enorm onder.
Wat kan ik nog meer doen? Is er een stap verder dan melding doen bij politie? Er werd reeds een dossier opgesteld met alle bewijsstukken, is er op één of andere manier een snellere tussenkomst van politie mogelijk. Zodat men hem even kan aanspreken om mij met gerust te laten of zo? Ik ben echt ten einde raad.

Graag hulp gehad aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 20 mei 2016 19:23

Officier van justitie .... is dat in Nederland dan www.rechtenforum.nl

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 20 mei 2016 19:27

nee België, vond niet direct een andere benaming voor de persoon die ze belden, hebben een officier of zoiets gebeld in Antwerpen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 mei 2016 19:30

Procureur des Konings
Belaging is geen 'klachtmisdrijf' meer dus vervolgingsprocedure volgt standaard weg.
Blijven aangifte doen dus.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 21 mei 2016 10:54

Franciscus, is er dan recent een wijziging geweest?
Bij mijn weten is stalking/belaging juist wel nog een klachtmisdrijf. Echter zodra justitie vervolging heeft ingesteld "kan" het slachtoffer de klacht niet meer intrekken?

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 21 mei 2016 16:07

Sinds 25 maart 2016 geen klachtmisdrijf meer: http://www.legalworld.be/legalworld/con ... gType=2067
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 mei 2016 15:02

Blijven aangifte doen
In Duitsland een bus pepperspray gaan halen ... oh ja, het bezit daarvan is hier in België verboden.
Beginnen met gevechtssport kan ook helpen, nog gezond ook

Politie / parket doet met dergelijke klachten doorgaans weinig of niets tot het te laat is.
Of uw ex ooit echt agressief wordt, is koffiedik kijken.
Zorg dat u niet bij de "we konden niets doen" slachtoffers terechtkomt ... de lijst is làng.


Zoek uit wie van uw familie en "vrienden" info blijft doorgeven, en blokkeer hén.

Zet uzelf terug op sociale media - stop met wegkruipen, je geeft je ex alle signalen dat zijn stalking werkt.
Zorg wel dat je dat wat "vertraagd" doet- niets vooraf melden, maar nàdien etc ...


Check uw telefoon of die niet zijn (en dus uw) locatie doorgeeft via applicaties als "zoek mijn iPhone" of zoek mijn vrienden
Die dingen hangen niet noodzakelijk af van het gsm nummer ...
Dat nummer is maar een middel van het toestel om verbindingen te leggen die gebruikt worden door zo'n applicaties.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 22 mei 2016 21:36

Belaging of stalking valt in wat wordt genoemd IFG situatie.
Er wordt wel degelijk iets aan gedaan gezien elke politiezone een dienst SLAchtofferZOrg of soortgelijk heeft en een dossierbeheerder IFG-zaken.
Bij elk parket zijn er specifiek substituut procureurs des Konings aangeduid die zich speciaal met dit thema bezighouden.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Ga zeker eens met die mensen praten in uw politiezone.

Whistler 2600
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 okt 2017 12:55

Alle bewijzen blijven houden . Beste optie is naar dokter gaan en verslag laten opmaken dat je depressief aan het komen bent. En een colecatie aanvragen via vrederechter . Dia zal wel iets doen

Gouden tip als hem berichten stuurt nooit of nooit terug sturen . Ook niet via sociale media nooit antwoorden
Hem zal het beu worden omdat je niks van hem laat horen .
En er zal een dag komen dat hem door het lint gaat

Uitleg wat je dan moet doen
SEBIET politie bellen en huisarts en laten COLECEREN enige optie .
Zulke personen zijn een gevaar voor zichzelf en de maatschapij . Je kan maar hopen dat hem de deur intrapt maar SEBIET bellen naar politie en huisarts . SEBIET gedaan met stalken .
Ik heb het ook meegemaakt met mijn broer en hem is door het lint gegaan . Nu zit hem in een internering
Voor 5 jaar . Wat hem allemaal uitgestoken heeft ik kan er boeken over schrijven waar ik ook met bezig ben .
Ik weet het is enorm lastig maar je dag komt ooit .

Wat heeft mijn broer gedaan misbruik van mijn MAMMAS volmacht veel geld is gestolen . Iets van 1.7 miljoen €
Mijn mama is 80 jaar ze kreeg er slagen van . Mijn broer vervalste visa kaarten op haar naam en nog veel meer
GELLUKIG heb ik dit opgemerkt want een vrouw van 80 jaar durf dit niet vertellen .
Maar ik ben blij dat hem vast zit . En ik doe er alles aan voor hem vast te houden wat tot nu toe zeer goed lukt
Nu ik hoop dat je er echt uitgeraakt want ik weet het is verdorie lastig nu ik wens je het beste
En je niet laten doen heeft

eylis
Berichten: 8840

#10 , 15 okt 2017 14:20

whistler, het zal inmiddels wel al lang opgelost zijn: deze thread is één jaar oud.....Enne in dit verhaal was de stalker géén familie: die kan je niet laten colloceren.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 15 okt 2017 14:37

26 JUNI 1990. - Wet betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 26-07-1991 en tekstbijwerking tot 22-03-2017)

Indien het zo erg is kan ook politie optreden... edoch er moet dan wel een geestesziekte zijn.

Reden dat het bij stalking nu 'iets' langer duurt is dat wet Francimont en vooral Salduz 1 en Bis de 'verhoormogelijkheden van verdachte 'iets' moeilijker maken.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”