Onvrijwillig relatietherapie opgedrongen door procureur.

Fabi
Topic Starter

Onvrijwillig relatietherapie opgedrongen door procureur.

#1 , 14 apr 2016 15:33

Hallo,
even eerst de situatie schetsen.
Een koppel in mijn familie heeft een paar maanden terug thuis een schermutseling en ruzie gehad na een feestje, beetje dronken wellicht en er is trek en duwwerk geweest, waarop hun dochtertje de politie belde daar ze dit nog nooit had gezien en wat bang was van het geroep en lichaamelijk geduw tussen haar ouders.

De politie kwam en hebben gevraagd of alles nu geluwd was en gingen terug weg.

Na een paar weken moeten het koppel elk afzonderlijk een verklaring van het gebeuren afleggen, blijkbaar omdat er een kind gebeld had en er dronkenschap zou gebleken zijn.

Na nog enkele weken vragen ze aan de vrouw om nogmaals een verklaring af te leggen hoe het nu met hun dochtertje gaat, en bellen ook naar haar school om te vragen of het kind goed studeert en niet onregelmatig thuisblijft.

Het koppel krijgt nu opnieuw een brief om naar een sociale dienst te gaan en dwingt beiden om relatietherapie te volgen voor enkele maanden, of de man wordt strafrechtelijk vervolgd voor slagen en verwondingen, en moet individueel agressietherapie volgen. De vrouw vh koppel vind dit overdreven en wil wel de relatietherapie doen en haar man niet appart laten straffen voor wat ze beiden gedaan hebben.

De sociaal assistent vraagt om ook samen naar de procureur te gaan, omdat er in het verleden nog al eens huishoudelijk geruzie was( 6 tal keren).

Het is een normaal koppel, zijn 18 jaar samen ,gaan beiden werken, een huis, en alles wat een normale mens heeft, maar ja, ze ruziën blijkbaar hevig en meestal na een avondje uit.
Zelf denk ik dat ze teveel werken, ze gaan zelden op vakantie, als er verlof genomen wordt is het omdat ze ziek zijn, profiteren niet van hun ziekteverlof, staan voor alles en iedereen altijd klaar.
Ze hebben zelfs een ezeltje en lelijke hond geadopteerd uit medelijden, wil maar zeggen ze hebben het hart op de juiste plaats.

Ik heb een gesprek met de vrouw gehad omdat ze uitbarstte in tranen tijdens haar bezoek bij ons voor de koffie,
Ze vind zich gechoqueerd , geviseerd, en wordt nu behandeld als marginaal en gedwongen relatietherapie te volgen door wildvreemde mensen en bedreigd als ze dit niet doen dat haar man met een strafblad of gevangenisstraf zal krijgen.
Het gezin voelt zich niet goed meer, het dochtertje gaat nooit meer naar de (rot)politie bellen zegt ze, ze is bang dat ze haar papa gaan meenemen, ze wil naar een andere school omdat de hoofdcommissaris naar de school ging bellen,(schaamt zich)kortom, het gezin gaat er emotioneel onderdoor door de stress door een maatschappelijke " hulp".

Mijn vraag is nu, kan dit zomaar gebeuren, kan de maatschappij alles bij dit gezin onder dwang zomaar eisen, ze vinden dit zeer sterk overdreven, er is geen klacht neergelegd. Het is precies of ze opzettelijk dit gezin uiteen willen drijven, wat met hun job, de job van de man, als ze dit op zijn werk teweten zouden komen dat hij anders een strafblad zou krijgen, denken ze echt niet aan de negatieve gevolgen, huis afbetalen, auto afbetalen enz...

De assistent zei zelfs bruutweg zoek dan een andere job!!!!!. Die mensen werken al jaren op hun huidige werk...

Dus kan de staat dit zomaar? Het is voor hen net een griezelfilm.

Dank voor de info.

Ps : ik begrijp dat mensen in bepaalde situaties zitten die uitzichtloos zijn, die geen hulp krijgen, die in echte agressie zitten drugs of drankproblemen hebben, maar bij dit koppel is dit niet en hebben dit niet zelf gevraagd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 15 apr 2016 11:15

Aangezien er sprake is van wederkerend huishoudelijk geweld, er een minderjarig aanwezig is die bovendien zelf gebeld heeft, lijkt het mij dat ze al blij mogen zijn dat er geen zwaardere maatregelen getroffen zijn, zoals uithuisplaatsing van het kind.

De maatschappij wil hen niet uiteendrijven, maar wil hen net helpen om dit toch samen door te komen.

Weo
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 apr 2016 12:54

Ik begrijp dat het als koppel confronterend moet zijn om met zo'n verplichting om te gaan.

Maar je moet ook begrijpen dat er wel degelijk een probleem is wanneer er meermaals sprake is van huishoudelijk geweld, wanneer een kind zelfs de stap neemt om naar de politie te bellen. Dit is geen gezonde situatie.

Ik zou hier dus geen heisa rond maken. Ga als koppel gewoon naar de relatietherapie. Als ze zich hier open voor stellen kunnen ze misschien ook dat "duw-en-trekwerk" uit de relatie krijgen. Hoe meer heisa je er rond maakt, hoe groter de gevolgen (kind ongerust, ingrijpen van parket, ...).

Reclame

Fabi
Topic Starter

#4 , 16 apr 2016 17:54

Hallo,

Ja het gaat al wat beter met haar, het is de vrouw van het koppel die zeer gestrest liep, maar kan er al wat beter mee om.
Volgende maand komt er een voorstel om of intern of extern een therapeut aan te duiden.

Komt wel goed! Even op de tanden bijten, en leren uit je fouten....

Bedankt voor de reacties, was ook even van mijn melk als ik dit vernam.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2016 00:09

Ter info
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358.

Intra familiaal geweld onder welke vorm dan ook wordt nog steeds teveel onder de mat geveegd.
Zelfs door personen die het goed menen.
Bij politie en ook bij parket en gerecht heeft men het nu wel begrepen.
Gevangenisstraf en veroordeling zijn nu het laatste middel dat zal gebruikt worden.
Sociale maatregelen en therapie staan nu op de eerste plaats - zeker wat de kinderen betreft.
Maar de volwassenen in zo'n proces moeten wel meewerken.
Dikwijls gaat het slachtoffer de dader nog verdedigen en zich mee afzetten tegen de hulpverlener(s) en de diensten van justitie.
Soms gaan ze door hun gedrag ook hun kinderen psychologisch in de problemen brengen ... kind staat tussen de ouders en heeft om goed te doen en dat was terecht de politie gebeld. Maar nu is het alsof beide ouders de actie van het kind afkeuren met alle gevolgen van dien.

Steun uw vriendin maar zorg er tegelijk voor dat met de nodige empathie naar hen maar ook naar het kind blijft reageren.

Ga desnoods zelf of samen met uw vriendin eens met de dienst SLAchtofferZOrg of slachtofferbejegening van de lokale politiezone praten.

Best is dat de volwassenen begrijpen dat hulpverlening de beste zo niet enigste goede wijze is om dit soort situaties op te lossen.
Parket en ook rechter kunnen 'verplichten' therapie te volgen.

Ingrid Stals was een van de grondlegers om partner- en familiegeweld onder aandacht te brengen van justitie en politie.
Heeft daar trouwens een boek over geschreven.

Dat alleen mensen die drugs of drankproblemen hebben onderhevig zijn aan dit soort problemen is manifest onjuist.

Mocht u nog vragen hebben stel ze maar.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... IXmHrFE37Q

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... _OU1qGyZLg

http://www.lokalepolitie.be/5388/over-o ... aal-geweld

evalien

#6 , 02 mei 2016 18:17

Ik vind dit eigenlijk juist een goede reactie van politie, sociale dienst en procureur. Hoeveel kinderen met een moeilijke thuissituatie glippen er niet door de mazen van het net en komt men er pas achter als het te laat is. Men doet dit juist om verdere escalatie te voorkomen. Stel dat men niks deed en over een paar jaar halen ze het dochtertje weg omwille van herhaaldelijk parntergeweld of familiale problemen. Dan zou met gaan klagen dat men niet genoeg heeft gedaan in het verleden!
Ik vind het trouwens ook veel zeggen over de moeder en vader dat ze hun dochtertje ermee belasten. Zij zou geen weet mogen hebben van het feit dat de politie controle doet of dat de ouders verplicht naar therapie moeten. Ze moeten dit op een andere manier uitleggen aan haar, dat het goed is dat mama en papa gaan praten met iemand zodat ze niet te veel ruzie meer maken.
Ik geloof best dat het fijne, lieve en zorgzame ouders zijn en iedereen maakt wel eens ruzie. Maar zo erg dat je eigen kind naar de politie moet bellen is toch wel zorgwekkend hoor.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”