Zoon mishandeld door politie

linea
Topic Starter
Berichten: 6

Zoon mishandeld door politie

#1 , 13 feb 2016 11:08

Onze zoon die autistisch en verstandelijk gehandicapt is, woont sinds 2 weken op zichzelf, wat gelukkig goed gaat, doordat wij hem nu dagelijks begeleiden. Sedert deze zomer heeft hij een vriendin die ook gehandicapt is. Nu heeft de moeder van de vriendin haar laten opnemen in een psychiatrische inrichting voor 40 dagen. Zij is daar weggelopen, en bij mijn zoon aan komen lopen, met het verhaal dat ze weer naar huis mocht.
Eerst heeft ze blijkbaar een paar andere dagen bij vrienden geweest, om uiteindelijk op donderdag middag bij mijn zoon aan te kloppen. De politie was al 6 dagen op zoek naar haar. De politie heeft donderdag bij mijn zoon aangebeld, mijn zoon heeft opengedaan, en de deur weer direct terug dichtgedaan, omdat hij bang van politie is. Volgens de politie hadden ze een huiszoekingsbevel, en na enige tijd heeft mijn zoon de deur toch weer open gedaan. De politie is direct binnen gevallen, mijn zoon tegen zijn knieen getrapt, in zijn rug getrapt, en hij heeft blauwe plakken op zijn armen. Hij is in de handboeien geslagen, en meegenomen naar het bureau, en rond 18.00 weer vrijgelaten.
Hij is nu helemaal in paniek, en durft de woning niet meer binnen, hij kan niet lopen omdat zijn rug en knieen zeer doen.
Volgens de politie zou hij vreemd hebben gedaan toen ze vroegen of de vrouw ( 33 jaar) binnen was. Hij blijkt toen gezegd te hebben dat ze dat zelf moest weten. Verder is hij nooit gewelddadig, maar heeft misschien geprobeerd zijn vriendin te beschermen.
Wat kan ik hier tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 13 feb 2016 11:46

Eerst nakijken of er effectief een huiszoekingsbevel was op het adres van uw zoon.

Indien ze er geen hadden, dan heeft de politie een probleem.
Indien ze er wel een hadden, dan heeft de politie nog een groter probleem, want dan moeten ze geweten hebben in welke situatie uw zoon zich verkeerd. En moeten ze weten dat ze niet zomaar op die manier kunnen handelen.

LeenW
Berichten: 12838

#3 , 13 feb 2016 13:54

En laat de verwondingen zo snel mogelijk vaststellen door een dokter.

Reclame

DavidP585
Berichten: 110

#4 , 13 feb 2016 14:07

Die moeder is natuurlijk gecolloqeerd voor 40 dagen en niet vrijwillig opgenomen. weglopen uit een ziekenhuis is geen misdrijf, dus daar kan nooit een huiszoekingsbevel voor uitgeschreven worden.

Politie mag binnen, zelfs met geweld, zonder huiszoekingsbevel als er iemand in gevaar is of daar voldoende aanwijzingen van zijn.

Het feit dat je zoon de deur dichtsloeg en de vrouw gecolloqueerd is kan voldoende zijn. Dit is geen zaak wegens bewijsmoeilijkheden.

Probeer je zoon uit te leggen wat er gebeurd is en waarom. Sterkte

WP002
Berichten: 1479

#5 , 13 feb 2016 14:39

Bij heterdaadbetrapping is bijv. geen huiszoekingsbevel nodig.

Iets in mij zegt dat we hier niet over de volledige toedracht beschikken. Ondanks wat men ons soms wil doen geloven, gebruikt de politie niet zomaar geweld omdat ze het leuk vinden.

linea
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 13 feb 2016 17:05

Onze zoon is totaal niet gewelddadig, maar volgens de politie wilde hij niet meewerken. Zij heeft hem verteld dat ze weg mocht uit de instelling. Wat dus niet waar was, mijn zoon heeft dit geloofd.
Volgens de politie wilde hij enkel niet meewerken door de deur niet open te doen.

linea
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 13 feb 2016 17:10

Die moeder is natuurlijk gecolloqeerd voor 40 dagen en niet vrijwillig opgenomen. weglopen uit een ziekenhuis is geen misdrijf, dus daar kan nooit een huiszoekingsbevel voor uitgeschreven worden.

Politie mag binnen, zelfs met geweld, zonder huiszoekingsbevel als er iemand in gevaar is of daar voldoende aanwijzingen van zijn.

Het feit dat je zoon de deur dichtsloeg en de vrouw gecolloqueerd is kan voldoende zijn. Dit is geen zaak wegens bewijsmoeilijkheden.

Probeer je zoon uit te leggen wat er gebeurd is en waarom. Sterkte
Het is geen moeder, maar een vrouw van 33. maar ook met verstand van iemand van 16.
Ook mijn zoon heeft het verstand van een jongen van 12, maar is beslist niet gewelddadig.
Ze hebben met ijzeren schoenen in zijn rug getrapt en tegen zijn knieen, en is daarna in de handboeien afgevoerd.
Maar hij is niet weggelopen, maar zij. Dus hij weet van niets.
Zij Is rustig door de politie meegenomen, maar mijn zoon als een zware criminieel behandeld.

DavidP585
Berichten: 110

#8 , 13 feb 2016 21:28

dan weet jij duidelijk niet hoe ze een zware crimineel behandelen.

Bekijk het eens van het standpunt van de politieagenten: een zwakzinnige vrouw (=iemand met het verstand van 16; dat weten ze, ze was gecolloqueerd) verblijft bij een man (hou oud is je zoon? 18-20 jaar?) die zij niet kennen. En die slaagt de deur tegen hun gezicht. Wat moeten die denken?

giserke
Berichten: 2434

#9 , 14 feb 2016 02:00

dan weet jij duidelijk niet hoe ze een zware crimineel behandelen.

Bekijk het eens van het standpunt van de politieagenten: een zwakzinnige vrouw (=iemand met het verstand van 16; dat weten ze, ze was gecolloqueerd) verblijft bij een man (hou oud is je zoon? 18-20 jaar?) die zij niet kennen. En die slaagt de deur tegen hun gezicht. Wat moeten die denken?
Als de politie op voorhand weet met wie ze te maken hebben, dan moeten ze volgens de situatie handelen. In dit geval een zwakzinnig persoon.
En dat is zeker niet met de bottinnekes de deur instampen, en vervolgens de knie in de nek van de arrestant gaan leggen.
Ze hadden, vb al lang de ouders of een ander vertrouwenspersoon kunnen contacteren.

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 14 feb 2016 12:01

En hoe moet de politie weten dat je zoon autistisch en verstandelijk gehandicapt is? Dat staat namelijk nergens geregistreerd buiten misschien het ziekenhuis. De politie kan niet zomaar medische gegevens verkrijgen...

Het feit dat je zoon direct de deur dichtdoet, doet mij vermoeden dat hij wel wist dat ze nog in de instelling moest zijn. Anders vraag je normaal gewoon wat er gaande is? Oké, "normaal" (zonder op een of andere manier denigrerend te doen over je zoon) is misschien niet van toepassing. Wat heeft je zoon gedaan toen de politie binnenkwam? Naar alle waarschijnlijkheid zal hij hebben geprobeerd te verhinderen dat de politie de vriendin meenam?
Wil je een duidelijke uitleg, ga eens praten met de politie inspecteurs in kwestie en vraag hen wat er gaande was?
Mensen zien "de politie" vaak als grote boeman. Die mensen doen ook gewoon hun best en willen de mensen helpen waar ze dat kunnen (en ja er zijn uitzonderingen).
Vertrouw je de zaak niet, je kan altijd dossierinzage doen of klacht indienen.
Denk er dan wel aan dat er een tegenklacht kan komen.

DavidP585
Berichten: 110

#11 , 14 feb 2016 12:07

In mij ervaring is eventjes informeren bij de politie naar de juiste toestand de beste oplossing. Bijna alle politiemensen bedoelen het goed.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 14 feb 2016 12:34

Het feit dat je zoon direct de deur dichtdoet, doet mij vermoeden dat hij wel wist dat ze nog in de instelling moest zijn. Anders vraag je normaal gewoon wat er gaande is?
Let op, ik heb een broer die autistisch is, weliswaar verstandelijk normaal (zelfs hoger dan gemiddeld) begaafd. De zachtaardigheid zelve maar indien er iets onverwachts gebeurd of iets dat niet in zijn (extreem rigide) planning staat dan slaat hij paraplu want in zijn realiteit is dat ondenkbaar. Hij zou nooit geweld gebruiken maar bv in gelijkaardige omstandigheden ook in staat geweest zijn om de deur dicht te gooien, zelfs indien hij absoluut te goeder trouw is want hij had geen afspraak met die personen op dat tijdstip.

Het is m.i. gewoon een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden; de politie reageert -zoals iedereen- vanuit een bepaald verwachtingspatroon en hadden gelijk redenen om aan te nemen dat de vermiste persoon in gevaar was.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

linea
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 15 feb 2016 23:22

Onze zoon is 32, heeft nog nooit in zijn leven gevochten, hij is een stil en rustig persoon. Hij is alleen bang van politie. Ook doet hij zomaar geen deur open, en zeker niet als er politie voor de deur staat. Volgens de politie deed hij vreemd! Omdat hij de deur opendeed, en weer dicht, en daarna na 10 minuten pas weer op een kiertje open. Maar de vrouw zat gewoon binnen, en deze zagen ze gewoon zitten door de raam. We zijn naar het ziekenhuis geweest, omdat hij veel pijn heeft in zijn rug. Deze hebben de verwondingen op papier gezet. Ook hebben we foto's gemaakt, en hij is echt bont en blauw getrapt, in zijn rug, armen, benen. Daarna hebben ze hem nog op zijn knieen in de isoleercel gezet. Maar de gevolgen zijn nu zo groot, hij durft niet meer terug naar zijn appartement. Hij ligt op bed, en durft er zelfs niet meer uit te komen.

DavidP585
Berichten: 110

#14 , 16 feb 2016 10:21

Ik leef met u mee.

Wat verwijt je die politiemensen nu eigenlijk? Dat ze niet wisten dat uw zoon ook "autistisch" is? Dat konden die niet weten, echt niet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 16 feb 2016 11:24

Best dan een plaat op de deur hangen dat politie daar niet gewenst is. :D

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”