misbruik van minderjarige

Belgske
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Berlaar

misbruik van minderjarige

#1 , 19 nov 2007 16:49

Onze dochter van 15 heeft sinds enkele weken contact met een jongen van 19 waarvan wij vermoeden dat er misbruik in het spel kan zijn.Hij neemt onze dochter na schooltijd met zijn auto mee buiten onze weet en spreekt af met haar op alle tijdsstippen dat ze kunnen.wij weten 100´% zeker dat onze dochter niet zijn enige liefje is en dat hij minstens nog 1 16jarig meisje heeft. we vermoeden dat hij tracht misbruik van hen te maken.Onze vraag is of een meerderjarige zomaar een minderjarige met zijn auto kan meenemen zonder dat de ouders van het meisje op de hoogt zijn.Onze dochter zelf gaat dus wel uit vrije wil met hem mee en spreekt zelfs met vriendinnen over het feit dat ze van plan is de ouderlijke woning te verlaten wat volgens ons door hem word ingefluisterd.Wie kan ons helpen hoe hierop te reageren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
akromah
Berichten: 114

#2 , 19 nov 2007 17:11

Halloo,
geen juridische info..
maar ook een moeder.
Nodig de jongen eens thuis uit,
praat met hem samen,
vraag hem het "ei uit zijn gat"; zoals ze hier zeggen,
en confronteer hem met zijn andere 'liefjes".

Volwassen omgaan met je dochter helpt al veel.
Kunnen jullie met de dochter echt praten?
Verbieden en dreigen heeft alleen een tegengestelde werking.
Ik was ook ooit jong, jullie ook.
Mijn zoon was 18 toen hij met een meisje van 15 ging,
ze zijn nu nog samen en het is een jaarenhalf verder.

En nu de Juristen dan.... :)

Belgske
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Berlaar

#3 , 19 nov 2007 19:18

Ik begrijp wat je bedoeld.wij hebben hem samen met onze dochter geconfronteerd met de fijten en dan geven ze het antwoord dat ze enkel goede vrienden zijn.als we dan het andere liefje haar ouders vragen of hun dochter op de hoogte is vernemen we dat deze pas op de hoogte gebracht is nadat wij hen hebben geconfronteerd met het gebeuren.ook zij maken hun zorgen maar het lijkt wel of hij de meisjes heeft gehersenspoeld want ook zijn vast liefje blijkt hem alle gebeurde feiten te vergeven.Het lijkt ons meer op een triootje dan op een gewone situatie en is dat normaal voor meisjes van 15?

Reclame

akromah
Berichten: 114

#4 , 19 nov 2007 20:57

halloo,

neen, het zal geen triotje worden
eerder een gevecht tussen twee verliefde meisjes
om dezelfde jongen,
en dan,
dan komt het derde meisje op de proppen..
Haar goed voorlichten,
haar goed laten inzien dat sex met een speelvogel beter laat dan vroeg gebeurt als ze wil weten of hij haar enkel daarvoor neemt.
Maar ze moet groot worden met vallen en opstaan.
En het is geen schande
om sex te hebben (zelfs op je 15de)
met iemand waar je van houdt.

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 20 nov 2007 12:59

In principe is dit kindermisbruik. de vrij sexleeftijd is in België vastgesteld op 16 jaar, een meerderjarige die het een minderjarige van minder dan 16 jaar doet maakt zich schuldig aan verkrachting van een minderjarige die niet kan toestemmen.

Klacht neerleggen lijkt me evenwel niet de beste optie, je gaat inderdaad enkel je dochter van je vervreemden en dan doet ze over een half jaar als ze zestien is geworden toch haar goesting.

Belgske
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Berlaar

#6 , 20 nov 2007 18:37

Het lijkt ons inderdaad het best om open met onze dochter te spreken maar ik blijf erbij dat ik geen goed gevoel zal hebben telkens ze in zijn buurd is en ik hoop dat er nooit iets zal gebeuren waarvan ik achteraf spijt heb.Het enige wat voor ons van belang is dat we onze dochter niet willen verliezen en we hopen dat ze het vroeg of laat zelf inziet wat fout en goed is.Het zal een moeilijke periode worden voor ons.

akromah
Berichten: 114

#7 , 20 nov 2007 18:55

Gebruikt ze een voorbehoedsmiddel?
Neemt ze bv de pil?

Belgske
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Berlaar

#8 , 02 dec 2007 13:58

Het probleem is opgelost.Wij hebben er de politie bijgehaald maar helaas kunnen deze mensen niet ingrijpen.Zolang er geen webcam aan te pas komt mag een meerderjarige de meest schunnige dingen zelf tegen een kind vertellen(de rechtstaat van Belgie bewijst weer zijn eer)dat is niet strafbaar.Wij hebben ook de huisarts(vrouw)en deze zag gelukkig de ernst van de feiten maar kon ook niet begrijpen dat de politie dit laat gebeuren.De huisarts heeft toen een gesprek gehad met onze dochter en ze heeft haar kunnen overtuigen van het fijt dat hier ernstige foutieve dingen gebeurde en dat volgens haar de jongen ook geen eerlijke bedoelingen had met haar.Onze dochter heeft toen verteld dat ze zelf ook al begon te tweifelen en van plan was er een punt achter te zetten.Ze heeft inmiddels volledig met de jongen en ook met haar vriendin gebroken maar heeft hen wel verteld dat ze niet boos is maar heeft haar vriendin de raad gegeven op haar hoede te zijn en verteld hoe ze zelf over de jongen dacht.Nu gaat het inmiddels weer zeer goed met onze dochter.Ze neemt ons in vertrouwen en heeft ook vele andere goede vrienden(meisjes & jongens)want ze zijn niet allemaal zoals die uitzondering niet.Toch bedank ik iedereen die ons goede raad gaf en ik vind het fijn dat de mensen toch nog begaan zijn met elkaar.Onze grootste verbazing is echter dat we hier in Belgie echt niet kunnen rekenen op gerechtigheid en dat er eerst zware feiten moeten gebeuren vooraleer er ook maar iets ondernomen word.En dan zeggen ze dat je gerechtigheid niet in eigen hand mag nemen maar ik heb begrip voor hen die dit wel gedaan hebben en helaas mischien hiervoor zelf gestraft worden.Stel je eens in de plaats van sommige mensen die ernstige dingen meemaken en ze laten je gewoon in de kou staan.Wat wij hebben meegemaakt is eigenlijk niets en het heeft ons enorm gekwetst en vele slapeloze nachten bezorg en dan mag je niet flippen bij ernstige zaken.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”