aansprakelijkheid na burenzuzie met gevecht ????

Donsje1
Topic Starter
Berichten: 2

aansprakelijkheid na burenzuzie met gevecht ????

#1 , 26 okt 2007 14:14

Hallo iedereen,



Omdat ik ten einde raad ben post ik mijn verhaal hier, in de hoop dat één van jullie raad weet :

Mijn verhaal is een héél lang verhaal maar ik ga trachten het samen te vatten :

In 2000 kochten mijn toenmalige vriend en ik een bouwgrond. Ons geluk kon niet op, alleen was dat van korte duur.

Van bij de eerste dag ging het fout met onze buurman. Hij wou totaal niet dat er een afsluiting kwam tussen onze beider eigendommen.
Wij hadden een hoekperceel, en omdat onze achterzijde uitgaf op zijn zijgevel ( 3-gevelwoning) waar zijn oprit, voordeur en veranda zaten zagen we het niet zitten om zo bloot te blijven zitten. Hijzelf wou geen afsluiting omdat hij hierdoor "zicht op het straat" zou verliezen.
Enfin, wij hebben eerst getracht minnelijk, dan via een aanvraag bouwvergunning, dan via de vrederechter om alsnog tot een vergelijk te komen (houten panelen, groenafsluiting, rieten matten,...) maar zonder resultaat. De buurman bleef alle voorstellen van ons dwarsbomen of hij stelde zelf iets voor dat bijna ondoenbaar was of verschrikkelijk duur. Naast het dwarsbomen is hij ons ook echt gaan pesten/stalken, door constant naar onS zitten te staren...
Wij konden dus echt niet rustig genieten van ons terras. Tijdens de zomermaanden maakten we soms gebruik van windzeilen om ons wat af te schermen maar dan kwamen we thuis en had de buurman die weggenomen en naar het containerpark gebracht. Uiteindelijk hebben we dan gewoon een Bekaert draad gezet om toch onze eigendom af te spannen en dan heeft hij tot 2x toe deze afsluiting beschadigd ( palen uitgestoken, draad neergeduwd). Een van die keer wou ik hem tegenhoduen en heeft hij me zelfs tegen de grond geduwd, waarna ik toch wel wat schaafwonden en pijn had maar ik vooral psychisch enorm aangedaan was van dit voorval. Ik was echt bang geworden van die man en zijn acties en intimidaties, ben zelfs even in behandeling geweest bij slachtofferhulp. Hier zijn allemaal foto's van en pV's van opgemaakt, we hebben klacht ingediend maar niks van dit alles mocht baten. 2 volle jaren ging dit spelletje door tot op een ebwuste zomeravond ik thuis kwam van werk, iets wou drinken op mijn terras en de buurman gewoon naast de bekaert draad zat, naar mij te kijken en mij ondertussen maar scheldwoorden toeroepen.
Tegen dat mijn (ex-vriend thuiskwam was ik helemaal overstuur en deze merkte dat, voor hem was de maat nu ook vol, 2 jaar pesterijen waar we nooit iets kunnen aan doen hebben....hij nam een emmer water en kieperde die naar de buurman met de boodschap : hopelijk kan je hierdoor wat afkoelen....de buurman werd gewoon razend en ging door en begon opnieuw aan de omheining te duwen, ik die terwijl de plantjes aan het gieten was, wou dit op één of andere manier verhinderen en spuitte met de tuinslang in de richting van de buurman.

De buurman werd nog kwader, sleurde aan en klauterde over de omheining, kwam hierbij ten val (er was immers een hoogteverschil van 1.5M), stond opnieuw recht, ging de richting uit van mijn vriend, de buurman trok mijn ex-vriend zijn bruil van zijn gezicht en toen......toen is er een gevecht ontstaan tussen de buurman en mijn ex-vriend. Er werden nogal wat rake klappen uitgediend, ik belde direct de politie, en samen met de vrouw van de buurman hebben we ze toch kunnen uit elkaar trekken. Mijn ex had wat schaafwonden aan armen en benen en gezicht, een bloedende vinger (de buurman had erin gebeten) en de buurman had zichtbaar klappen gekregen in zijn aangezicht (neus).

Na dit voorval ben ik weer bij slachtofferhulp in behandeling geweest, en een 2-tal weken thuis van werk, compleet overstuur. Mijn ex is direct weer aan de slag gegaan. Die hele affaire heeft een zware last op ons geweest en mede door dit alles zijn we uiteindelijk uit elkaar gegaan.Het huis werd verkocht.



De buurman is een proces gestart tegen ons reeds in 2004 met een schadeclaim voor al zijn kosten, want hij beweert naar aanleiding van het ongeval gedeeltelijk arbeidsongeschikt te zijn en hij stelt ons hiervoor aansprakelijk. De bedragen die hij eist zijn onvoorstelbaar. Zowel mijn ex als ikzelf hebben een advocaat onder de arm genomen. Mijn advocaat heeft altijd mijn aansprakelijkheid in vraag gesteld, ik heb tenslotte geen slagen uitgediend. Maar na 3 jaar procederen heeft de rechter van het Hof Van Beroep nu bepaald dat ook ik aansprakelijk ben, elk voor de helft. Uitlokking noemde hij het (dat water spuiten).

Volgens het deskundig verslag, had de buur 2 breuken aan de schouder (operatie gehad) waardoor zijn krachten nu verminderd zijn. Ik strijd dit letsel niet af maar ik weet zeker dat dit er gekomen is door zijn eigen val en ik heb hem dat toch niet toegebracht ??? We worden nu zelfs gedagvaard door zijn mutualiteit die al die tijd al een vervangingsinkomen betaalde. De bedragen lopen al op tot 32.000 euro en dit is nog lang het einde niet.

Mijn advocaat zegt dat we de aansprakelijkheid niet meer kunnen betwisten, ze kunnen alleen nog trachten de bedragen te beperken.
Indien ik niet kan betalen spreken ze van loonbeslag en al die dingen. Ik en mijn man zijn net aan het bouwen, kan ik dit alles ook verliezen dan?

Klopt dit ???? Is dit het enige ??? Ik ben echt ten einde raad ?? Ik heb helemaal die centen niet....

Kan iemand hierover iets zeggen ?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding