Wiens eigendom?

greg
Topic Starter
Berichten: 1

Wiens eigendom?

#1 , 22 okt 2007 00:25

Hallo,

ik heb een vraagje en was benieuwd of iemand mij hier misschien een antwoord op kon geven.
Mijn ouders zijn 10 jaar gescheiden en mijn moeder heeft het hoedenrecht. Maar onderling zijn ze na anderhalf jaar een praktische bilocatie overeengekomen.

Een maand geleden zijn mijn broer (13 jaar) en ik (toen nog 17) bij mijn vader vertrokken na een ruzie. We hebben een deel van onze spullen meegenomen zoals kleren en schoolspullen naar onze moeder.

Mijn vader heeft dan plots beslist dat hij al de rest van onze spullen ging weggooien. Bijvoorbeeld een honderdtal boeken die ik van mijn stiefvader heb gekregen.

Mijn vader wou ons achteraf ook niet meer bij hem binnenlaten om te zien welke spullen er al dan niet waren overgebleven, hoewel we daar officieel nog een weekend wonen om de 14 dagen. Blijft dit nog steeds gelden nu ik 18 ben?

Die spullen zijn mijn eigendom, maar heeft mijn vader het recht om deze zoals hij beweert weg te gooien omdat ze in zijn huis staan?

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

MVG,

Gregory.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 22 okt 2007 17:12

Hallo,

Art. 384. <W> De ouders hebben het genot van de goederen van hun kinderen tot aan hun meerderjarigheid of hun ontvoogding. Het genot wordt gekoppeld aan het beheer : het behoort toe , hetzij aan de beide ouders samen hetzij aan de ouder die belast is met het beheer van de goederen van het kind.
(Bw= Burgerlijk wetboek)

Art. 386. <W> De lasten van dit genot zijn :
1° Die waartoe vruchtgebruikers gehouden zijn;
2° Levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding van de <kinderen>, overeenkomstig hun vermogen;
3° De betaling van de rentetermijnen of interesten van de kapitalen;
4° De begrafeniskosten en de kosten van de laatste ziekte.

Art. 387. Het strekt zich niet uit tot de goederen welke de <kinderen> door afzonderlijke arbeid en nijverheid verwerven, noch tot die welke hun geschonken of vermaakt worden onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de ouders daarvan het genot niet zullen hebben.
Met vriendelijke groeten

Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 okt 2007 09:59

‘Een maand geleden zijn mijn broer (13 jaar) en ik (toen nog 17) bij mijn vader vertrokken’ houdt in dat u bij uw vader ENKEL als minderjarige hebt gewoond.

“Art.379.De ouders die belast zijn met het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen, zijn rekening en VERANTWOORDING verschuldigd wat betreft...de eigendom alleen, van de goederen waarvan hun volgens de wet het genot toekomt“(Burgerlijk Wetboek).

Maan zonodig uw vader aangetekend aan uw op te sommen eigendom af te geven binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.Geeft uw vader geen gevolg aan uw aanmaning,roep hem dan op in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank.
volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”