Beroofd op klaarlichte dag in Halle

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

Beroofd op klaarlichte dag in Halle

#1 , 10 apr 2015 21:26

Ik ben op klaarlichte dag in Halle beroofd. Portefeuille, papieren, sleutels op gewelddadige manier geroofd. Aangifte gedaan, politie heeft volledig dossier opgesteld. Vraag: wordt dit nu verder effectief aangepakt ? Hoe kan ik dat dossier opvragen en opvolgen ? Aansluitend: ik ervaar dat het stadsbestuur onvoldoende inspanningen doet inzake veiligheid. Hoe kan ik het als burger eisen dat het bestuur zijn verplichtingen nakomt en meer preventief gaat optreden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 apr 2015 21:55

om ineens met de deur en slecht nieuws in huis te vallen;

tenzij men uw eigendommen op iemand vreemd of bij een huiszoeking aantreft, hoop er maar niet op dat men er echt iets aan gaat doen.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 15 apr 2015 21:56

ik vreesde het al, roofovervallers blijven in BE gewoon vrij rondlopen, stevige normvervaging, je kan hier ongestraft een bende straatcriminelen laten opereren, wel als het zo blijft verder evolueren kunnen ze binnen afzienbare tijd para's aan de stations zetten of zo ?
als je de trend in de tijd uitzet dan schieten ze hier in BE binnen 10 jaar er ook op los met Kalashnokov. De overheid doet quasi niets, in zo een klimaat kan het enkel verder uit de hand lopen. Dat is geen evolutie maar devolutie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 15 apr 2015 23:41

U bent overvallen en dat is zeer erg.
Vraag is hoeveel politie wilt u dat er wordt ingezet om alle strafbare feiten tegen te gaan.
In de politiezones en zeker in de grote en bij de federale zijn er misdaadanalisten die bepalen uit de gegevens van de PV en uit info van de recherches en nationale gegevensbank waar en hoe er wordt opgetreden.
In onze stad zijn er 'overval' gevoeligere plaatsen waar meer door anonieme wagens rondgereden wordt en ook door andere diensten meer controle wordt verricht.
Ondertussen worden er profielen opgesteld en via acties gerichter gezocht en ook gevonden.

Best eens gaan praten met de dienst SLAchtofferZorg of hoe deze mag heten in Halle ... kan ook helpen voor uw frustratie en onmacht gevoel dat u nu hebt en dat ik zeer goed begrijp.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 apr 2015 09:22

Je kan toch niet gaan eisen dat er naast iedere burger in een stad een politieagent meeloopt. Dan had je hierop waarschijnlijk weer een andere post geschreven. Het zijn dingen die nu eenmaal voorvallen, overal ter wereld, en waar je zal moeten mee leven, hoe spijtig en pijnlijk het voor betrokken ook is..

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 22 apr 2015 18:54

@mava, ik verwacht als inwoner van Belgie een minimale beschermingsservice en deze is dat al het nodige wordt gedaan om te vermijden dat men op straat op klaarlichte dag gewelddadig overvallen wordt. Sorry hoor, dat zijn in mijn opinie geen "gebeurtenissen" meer. En aansluitend, als de overheid de middelen niet heeft om een gewaarborgde service te garanderen, dan moet ze de noodzakelijke verzekeringen afsluiten om het gebrek aan service en daaruit volgende schade te coveren. Nee hoor, met die eenvoudige redeneringslogica rond gebeurtenissen kom je bij mij niet weg. Waarschijnlijk is het daarom dat het zo ver gekomen is nu.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 22 apr 2015 19:29

ik denk dat u een verkeerde kijk op de zaak hebt.
Minimale beschermingsgarantie wil zeggen dat er overal 24/7 om de X meter een politie-inspecteur zou moeten staan.
Misschien eens gaan praten met de dienst SLAchtofferZOrg bij de politie of zelf een therapeut gaan raadplegen die met u over deze geweldpleging en de invloed op u met u kan praten en u daarbij helpen.

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 22 apr 2015 19:58

Het is uiteraard betreurenswaardig dat u overvallen bent, maar wat u vraagt is 100% onrealistisch.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 22 apr 2015 21:59

Minimale beschermingsgarantie houdt in mijn ogen in dat aan de ene kant het aantal roofovervallen op klaarlichte dag tot een absoluut minimum beperkt wordt, een minimum is echter bijna nooit nul en dat aan de andere kant deze die wel plaatsvinden maximaal worden opgevolgd.

Aangezien men echter doorgaans moet uitgaan van een totaal gebrek aan medewerking van de kant van de overvaller om gepakt te worden ... Is het succescijfer absoluut geen 100%.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 20 mar 2016 16:24

Mbt de verdere afloop. Dankzij de inspanningen van de politie en de gedetailleerde aantekeningen in het PV zijn de daders gevat en veroordeeld. Mijn praktische vraag is hoe wij als burgerlijke partij de door de rechter toegewezen schadevergoeding nu kunnen invorderen ? Is dat via een advocaat ? Via een deurwaarder ? Welke is de beste manier ?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 20 mar 2016 16:29

Als u een vergoeding toegewezen hebt gekregen is het beleefd om eerst de advocaat van de tegenpartij te contacteren met een afrekening en de vermelding dat indien niet binnen x tijd wordt betaald, u het vonnis laat betekenen en uitvoeren.

Komt daar niets van in huis (niet onwaarschijnlijk) laat dan inderdaad betekenen door een deurwaarder maar vergewis u ervan (vooraleer uit te voeren) dat er effectief iets te recupereren valt want anders blijft u met de kosten en zonder vergoeding zitten.

Of u kan rechtstreeks naar een deurwaarder gaan met het vonnis en die het nodige laten doen, dat kiest u zelf.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”