Vraagje over getuigschrift "goed gedrag en zeden"

Kevin1987
Topic Starter
Berichten: 2

Vraagje over getuigschrift "goed gedrag en zeden"

#1 , 09 sep 2007 19:01

Hallo allemaal,

Zit met een klein probleem en heb overal gekeken op het internet maar vind er niet direct een antwoord op. Een paar dagen geleden heb ik iemand een kopstoot gegeven. Ik zeg het simpelweg zoals het is. Ik schaam mij ervoor dat ik mij er heb laten verleiden maar het is nu eenmaal gebeurd. De persoon die ik een kopstoot gegeven heb heeft besloten geen klacht neer te leggen tegen mij. De politie is er nu natuurlijk wel bijgekomen en heeft een een proces-verbaal opgemaakt. Wat zal er nu gebeuren? Kan iemand mij daar wat advies in geven van wat ik kan verwachten van straf? Raak ik mijn bewijs van goed gedrag en zeden kwijt? Enzoja, kan ik dat terugkrijgen na een paar jaar? Krijg ik een boete?

Hartelijk dank voor de toekomstige uitleg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 09 sep 2007 23:14

vraag op eigen initiatief of het slachtoffer schade heeft geleden.
Vergoed op eigen initiatief de geleden schade.
Nadat dit gebeurd is breng je de nodige documenten hiervan binnen bij de politie. De rest is afwachten, maar als het slachtoffer niet eens een klacht neerlegt dan zou ik zeggen dat er ook niet veel van zal komen.

RR

Kevin1987
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 11 sep 2007 18:11

Hartelijk dank voor dit antwoord

Reclame

master in law
Berichten: 55

#4 , 26 okt 2007 23:29

Strafrecht is publiek recht, het slachtoffer speelt maar een geringe rol.Het gaat hem in de eerste plaats om de maatschappij in zijn geheel.Het maakt dus helemaal niet uit of het slachtoffer klacht heeft neergelegd.Slagen en verwondingen is geen klachtenmisdrijf.Het openbaar ministerie zal als vertegenwoordiger van de maatschappij volgende stappen kunnen ondernemen:
1 seponeren wegens redenen van haalbaarheid of opportuniteit
2Een minnelijke schikking voorstellen of aan strafbemiddeling doen
3vervolgen na kwalificatie van de feiten
damihi factum dabo tibi ius

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 20 nov 2007 13:01

Gezien de kleine ernst van de feiten zal dit zonder meer geklasseerd worden.

hardlife
Berichten: 94

#6 , 28 nov 2007 02:29

Als het slachtoffer een P.V. laat opstellen (dus klacht indient) , wordt de dader in kwestie hier dan over ingelicht? (m.a.w. is er dan een soort tegenspraak, waardoor de dader zijn versie van de feiten kan verklaren bij P.V.)

Alvast bedankt

henry
Berichten: 5

#7 , 04 dec 2007 22:21

ik zou maar de schade vergoeden als ik van u was en er ook niet te lang mee wachten.

afhankelijk van de ernst van de verwondingen zal het OM vervolgen. als die persoon langer dan een week werkonbekwaam is, is er zeer grote kans dat het om u gaat dagvaarden.

het is zowieso afwachten wat het OM gaat doen. zelfs als ze seponeren kunnen ze nadien, bij nieuwe feiten, die zaak er nog steeds bij betrekken. uw strafrechterlijk verleden gaat ook een rol spelen bij de beoordeling.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”