Burenhinder

chillworld
Topic Starter

Burenhinder

#1 , 09 dec 2014 08:42

Geachte,

Ik heb momenteel wat problemen met de buren, even schetsen :

Toen we daar kwamen wonen is onze buur regelmatig aan de deur komen hangen om te klagen over een en ander :

1. Hond blaft onophoudelijk overdag als we werken zijn. Hij en zijn vrouw of vriendin zitten de hele dag en nacht thuis. Nu raar genoeg dat hij er alleen last van had want heb alle andere buren nagevraagd en die zeiden dat de hond veel blaft maar niet onophoudelijk. Hij eiste ook dat we geluidswerende isolatie rond ons hondenkot zetten om hun last te verminderen.
Ik vroeg 2-3 weken gedult zodat de hond kon wennen aan de nieuwe situatie, wat ook gebeurd is.

2. Hond had 1 gat gegraven van 10-15 cm diep naast de omheining, de hond was al de stabiliteit van de omheining aan het kaport maken.

3. Een tijdje geleden eiste ze dat ik een stapelplaats van hout langs hun kant toemaakte want dat schrikte kandidaat kopers af(onderaan word de verkoop aangehaald) en dit heb ik ook gedaan.

4. We hadden een ingebouwde hout en kolen kachel laten plaatsen door een officiele erkende installateur. => kwamen ze klagen over rook/roet en geurhinder. We hebben toen de schouw 1 meter laten verhogen en daarna geen klachten meer gekregen.
Een paar weken later hebben we dan pech gehad en is door een installatie probleem een balk in het plafond in brand geschoten waardoor we brand hebben gehad.
Na alles te regelen met de verzekering komen ze de kachel ook terug installeren. => Door de hevige wind vroeg de installateur aan de buur of ze een ladder aan hun kant mochten zetten.
Toen kwam het weer: klachten over de schouw en de installateur mocht niet hun grond op. Indien ze dit nu vroeger hadden vermeld kon ik er rekening mee houden bij de herinstallatie. Natuurlijk als alle gaten er zijn kan ik niet meer zeggen van ze ergens anders te plaatsen.

Na een tijd kwam er iemand van de gemeente om te praten met ons ivm de schouw omdat ze wekelijks bij de gemeente hun beklag waren gaan doen. Man van de gemeente sprak ook over het blaffen van de hond wat al gedaan was.
Ik was akkoord om bijeen te gaan zitten maar vlaamse overheid had me aangeraden een milieu medisch onderzoek te laten verrichten van hun huis.
Geen reachtie meer van de gemeente.
Daarnaast worden wij nu regelmatig uitgescholden in onze tuin, beticht dat we vuiligheid branden in onze kachel (Ik verzeker u dat ik zuiver hout stook, dat mag men zelfs ieder moment komen controleren, alleen wilt buurvrouw het niet geloven en durft ze zelfs te zeggen dat het aan mij is om te bewijzen dat het niet zo is.)
Overlaatst een brief gekregen van advokaat ivm burenhinder. Word vermeld van samen te zitten aan tafel, dat er meerdere politieinterventies zijn geweest voor de hinder en met een telefonisch gesprek met de advokaat bevestigd deze een filmpje gezien te hebben.
Mijn antwoord was dat ik bereid ben samen te zitten, samen met installateur en hun, en dat ik graag het filmpje(gesprek advokaat is opgenomen en dit ook vermeld in begin gesprek) en de pv nummers had gekregen. Ondertussen ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en ben ik te weten gekomen dat de politie 1 interventie heeft gedaan in februari en dat er niets is vastgesteld.
Geen bewijzen gekregen en ook nooit de uitnodiging om samen te gaan zitten.

Indien dat mijn schouw "slecht" geinstalleerd staat kan ik hun dan niet vragen te procederen tegen mijn installateur?
Indien ik zulke problemen had zou ik eerst mijn buur eens laten zien en ruiken in huis, indien roet op auto eventueel foto's nemen,...
Ik krijg niets van bewijs alleen maar naar mijn kop gesmeten dat ik het grootste vuil ben dat er rondloopt.
Mijn buren hangen wel aan de gemeenschappelijke draad windondoorlatende zeilen zonder mijn toestemming.
Stoken in hun tuin op minder dan 50 meter van gebouwen (heb foto waar je ziet dat er plastiek en blikjes inliggen) en audio dat ze het bevestigd dat ze stookt en mij beledigd en dat ze daar nooit mee zal ophouden.

Ik ben ten einde raad, zelf zegt ze dat ze geld genoeg hebben om advokaten op me af te sturen maar ik wil me niet laten vangen door onnodig geld te gaan uitgeven aan advokaten en mezelf armer te laten maken door zo een pestende buur.
Ik kan de schouw weer laten verhogen maar dan geef ik toe aan haar grillen en wat is dan weer het volgende?(verhoging kost redelijk veel geld mits deze al op zijn maximum staat)

Het toppunt is dat hun huis te koop staat toen we de brief van de advokaat kregen. Huis staat ook te duur geprijsd dus krijgen ze het niet verkocht en vrees dat ze dit ook op mij gaan steken.

Iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chillworld
Topic Starter

#2 , 09 dec 2014 10:32

Mits ik mijn eerste bericht niet kan editeren : wou nog toevoegen bij de herinstallatie kachel wou onze installateur een oplossing zoeken en de situatie een onderzoeken aan hun kant indien hij op hun grond mocht komen (wat niet gebeurd is mits geweigerd was op hun grond te komen)

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2014 11:24

Buur moet steeds de toestemming geven tot het plaatsen van een ladder voor het onderhoud (ladderrecht) Indien hij dat niet wil doen, zal de vrederechter hierover beslissen.
Je kan niet aan uw buur vragen uw installateur te dagvaarden. Zij hebben geen enkel juridische binding met elkaar. Jij hebt de bestelling geplaatst, dus jij zal de installateur moeten dagvaarden indien buur problemen heeft.

Reclame

chillworld
Topic Starter

#4 , 09 dec 2014 11:40

@mava105

Dank je voor je antwoord, inderdaad moet de buurman toestemming geven en zonder toestemming zal dat ook niet gebeuren (De reden waarom ze op de grond moesten komen was door hevige wind, ze konden het extra stuk dat ze voor de brand erop hadden gezet niet veilig plaatsen. Een week later als de wind rustig was hebben ze dan de schouw terug verhoogd naar wat het ervoor was met enkel op mijn dak te komen.)

Kunnen ze mij iets maken voor een vrederechter ivm rook/geur/as hinder zonder een officiele bevestiging? Ik vraag steeds naar bewijzen, bv vaststelling politie, vaststelling deurwaarder, milieu-medisch onderzoek huis, mezelf eens laten kijken en rieken of foto's waarvan as te zien is op hun voertuig waarvan ze klagen.

Volgens mij word dit opgeblazen, ik riek bij mistig weer ook regelmatig buiten een geur van verbrand hout terwijl mijn kachel zelfs niet aanstaat.
Daarbij ga ik nu ook proberen dit te laten vaststellen door politie dat er geurhinder is terwijl mijn kachel niet brand.(Dit stoort mij niet, persoonlijk vind ik dat verbranding van zuiver hout wel aangenaam en gezellig ruikt.)
Eenmaal kachel goed brand (maximaal 10 min na opstart) zie je ook geen rook meer.

Dank bij voorbaat.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2014 16:03

Ik begrijp niet goed waarom je in tijden van opwarming van onze planeet nog een hout-of kolenkachel moet laten plaatsen, maar kom. Het lijkt me dat je installateur een beetje kort door de bocht gegaan is met zijn installatie: balk die in brand shiet, rook en geurhinder, etc...

Voorlopig heb je echter "officieel" nog geen enkele klacht ontvangen, als ik het goed begrijp? Zolang dat niet gebeurt, kan er hier ook weinig raad gegeven worden... Moest ik van jou zijn, ik had die kachel nooit laten plaatsen, maar die raad komt nu wel ruim te laat, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

chillworld
Topic Starter

#6 , 17 dec 2014 21:37

Mijn redenen voor de kachel zijn simpel :

1. Goedkopere verwarming wegens ik heel makkelijk en goedkoop aan zuiver hout raak.
2. Aangenamere warmte.
3. Krijg zo de vocht gedeeltelijk uit de muren (huis staat op oud moeras)
4. Nog steeds verwarming als elektriciteit uitvalt. (zelfs gas en mazout hebben elektriciteit nodig om water door te pompen)
5. Keuze uit misschien kinderen kou laten lijden als mijn financiën het niet meer kunnen betalen in deze tijden of kiezen voor de opwarming van onze planeet (terwijl eigenlijk al bewezen is dat dit proces al bestaat vanaf geboorte van onze planeet, opwarmen en daarna afkoelen van de planeet, alleen gaat het inderdaad wat sneller nu) Het is misschien egoïstisch want als iedereen meehelpt kan dit misschien terug op normaal tempo gaan, maar ik kan uit liefde mijn kinderen ook geen kou laten lijden, zelf ervaring mee gehad en dat wens ik niemand toe.

Maar inderdaad, momenteel is het bij dreigen van hun advocaat dat ze eventueel naar vrederechter ermee gaan.
Spijtige is dat ik tussen 2 vuren zit, ene kant de installateur die uitgescholden is en eigenlijk voor de buren niets meer wilt doen, langs andere kant de buren die zo onnozel bezig zijn.
Mijn verzekering (brand, zonder rechtsbijstand en familiale met rechtsbijstand) willen niet tussenkomen om te helpen.

Enigste hoop is dat huis zo snel mogelijk verkocht word zeker?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”