huisbaas met lange vingers

Rietje
Topic Starter
Berichten: 17

huisbaas met lange vingers

#1 , 29 aug 2007 22:11

Mijn broer heeft het volgende probleem.
Zijn onderbuur geeft hem een pocket quad en een pocket bike kado voor zijn zoontje. Een tijdje later verhuist de onderbuur maar mijn broer vergeet zijn nieuwe adres en tel. nr. te vragen.
Mijn broer zijn zoontje zet gisteren de bike en quad in het lege kotje dat van de voormalige onderbuur was, om diefstal te vermijden, in de veronderstelling dat er toch nog geen nieuwe huurders zijn en dit nu toch leeg staat.
Vandaag blijkt dat de huisbaas de bike en quad meegenomen of zelfs nog beter, gestolen heeft. Mijn broer belt er naartoe en de huisbaas geeft smalend toe dat dit in zijn eigendom stond en dus van hem is. Hij is van plan die te verkopen.(Hoewel hij al steenrijk is maar dat is naast de kwestie)
Mijn broer dus naar de politie om de zaak uit te leggen. Nu moet hij van hen de vorige eigenaar van de bike en quad contacteren om te kunnen bewijzen dat die van hem zijn ! Maar hij kent die zijn nieuwe adres niet eens en de huisbaas weigert uiteraard om die persoon zijn ades of nummer te geven !
"De politie, uw vriend" zeggen ze dan... ze weigeren zelfs een telefoontje te plegen naar die huisbaas om de gegevens van de voormalige onderbuur te vragen ! Dat zou alles toch sneller oplossen ?
Wat kan mijn broer nu doen om zijn eigendom terug te krijgen ? Hij beschikt niet over een verkoopfactuur of schenkingsbewijs...
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 30 aug 2007 07:45

Wat een vervelende situatie. Toch even naast de kwestie zeggen dat uw "de politie, uw vriend" niet past. Die hebben zich ook maar aan de regels van o.a. privacy te houden en kunnen het bijgevolg ook niet helpen als zij niet gemachtigd zijn het nieuwe adres van die onderbuur aan u door te spelen.

In ieder geval hoop ik dat u hier verder goede raad krijgt! Succes!

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 31 aug 2007 13:33

?Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk WEGNEEMT, is schuldig aan diefstal?(Strafwetboek).

Of het door de huisbaas weggenomene aan uw broer of aan diens vroegere onderbuur toebehoort is strafrechtelijk van geen belang.

?Art.48.De...leden van de federale politie en van de lokale politie bekleed met de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie, hulpofficier van de procureur des Konings ontvangen de aangiften van de misdaden of wanbedrijven gepleegd in de plaatsen waar zij hun gewone ambtsverrichtingen uitoefenen.?(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Diefstal is een wanbedrijf.Dat er twijfels bestaan over wie eigenaar is belet niet dat uw aangifte dient ontvangen door de politie.Weigert zij dit te doen doe dan uw ?aangifte? schriftelijk aan de procureur des Konings,met vermelding van die ontvangstweigering.

?Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel?(Burgerlijk Wetboek).?titel? = eigendomstitel.

De pocket quad en pocket bike die zich in de onverhuurde ruimten van de huisbaas bevinden zijn in zijn bezit en worden dus geacht zijn eigendom te zijn.Dit vermoeden dient door u weerlegd te worden.

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."(K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters...,B.S. 15 augustus 1992;zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993).

Uw broer kan op deze gronden pogen een woonstattest van zijn vroegere onderbuur te bekomen van de bevolkingsdienst van diens vroegere woonplaats,met verzoek die aanvraag zonodig door te sturen aan de bevolkingsdienst van diens huidige woonplaats.

Ook kan u beroep doen op iemand die wettelijk toegang heeft tot het Rijksregister,zoals een gerechtsdeurwaarder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Rietje
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 01 sep 2007 20:56

Beste J,

Bedankt voor de informatie.
De politie heeft hier dus duidelijk zijn plicht verzuimd.
Wat ik nog niet gezegd had, is dat de politie hem had gezegd dat hij dat dan maar via de vrederechter moest proberen terug te krijgen.
Terwijl het hier toch wel over een strafbaar feit gaat ! Mijn broer was helemaal beduusd door de reactie van de politie...

Groetjes
Rietje

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”