vraagje wat zijn de rechten van het slachtoffer ?

bie6601
Topic Starter
Berichten: 9

vraagje wat zijn de rechten van het slachtoffer ?

#1 , 23 aug 2007 11:22

Zal eventjes uitleggen waarover het gaat .

De gebeurde feiten zijn dus een poging van sexcueel misbruik van een minderjarige van 5 jaar op dat moment door een minderjarige van 16 jaar op dat moment .

De feiten zijn van beging januari onze dochter van 5 jaar toen was bij een nicht van mijn vriend gebleven toen wij op ziekenbezoek gingen bij mijn vader in het ziekenhuis .
Deze nicht heeft dus een zoon van 16 jaar op dat moment nu 17 jaar al .
Over deze zoon gaat het dus .

Ze zat op zijn kamer toen wij terug kwamen van het ziekenbezoek .
We hebben de feiten ontdekt doordat mjn vriend haar dus daar aantrof (nadat ze was begingen huilen) met haar 2 benen in 1 broekspijp van haar jeans .
Bij het dan uitdoen van deze jeans om deze goed aan te doen merkte hij dat haar onderbroek ook uit geweest was omdat deze totaal verkeerd aan gedaan was .

Zijn versie was dat dit door het fikfakken kwam .
En zei die avond toen we het onze dochter ook vroegen ook nog he want we gingen daarna op den xbox spelen .

Mijn dochter durfde niks te zeggen .
Dus besloten we naar huis te gaan waar ze haar verhaal kon doen zonder dat hij er steeds tussen kwam .
Met zijn omkopingen zoals he want ik ging mijn yugi yo kaarten nog zoeken voor jou ik zal ze dit weekend brengen .

Haar verhaal dan thuis kwam overeen met het zijne behalve over hoe haar broek is uitgegaan en ze zegt ook steeds we hebben niet gefikfakt .
Volgens haar verhaal : Ik wou op den xbox spelen en ik moest eerst mijn broek uitdoen ik wou niet en hij heeft die uitgetrokken en hij is dus aan haar ... geweest .

Nu om het verhaal wat korter te maken .
Toen onze dochter dit vertelde waren totaal van slag maar we hadden nog wel wat respect voor zijn ouders en besloten eerst is tot de huiarts te gaan daar we beide dezelfde hebben om te horen wat we konden doen zonder direkt politie in te schakelen : achteraf bleek dit de grootste vergissing dat we kunnen maken hebben .

Bij de huisarts verandert hij dan weer van verhaal zelfs terwijl zijn moeder erbij zit en die heeft zijn vorige verklaring van de feiten tegenover ons ook gehoord en die reageerd er niet op steunt hem er zelfs in .
Dan besluiten we verder te gaan met het artsen vertrouwingscentrum dit heeft 5 maanden aangesleept .
Daar heeft hij zijn verhaal weer verandert .
Hoe verder we kwamen en hoe meer we hem en zijn ouders op leugens betrapte hoe minder we nog respect hadden voor hen .

Toen in het arstenvertrouwingscentrum de psychologe van mijn dochter zei dit verzind zij niet je ziet de schrikop haar gezicht als je zijn naam vernoemt .
En zijn psychiater zei soms wil hij het zeggen maar dan begingt hij weer over dat hij schrik heeft van zijn omgeving .

Toen hebben ze daar besloten van hem nabehandeling aan te bieden die hij dus ook weigerde en zijn moeder zei ik kan hem toch niet verplichten .

Nu wij houden onze dochter van hem weg maar er blijft bijna elk weekend nog een ander meisje slapen dat nog jonger is .
Dus besloten we van klacht in te dienen om mischien zo een verplichte hulp te verkrijgen voor hem .
Want hij is mischien niet ver kunnen gaan mschien omdat wij ertussebn gekomen zijn maar er toch iets niet pluis hij heeft hulp nodig .

Dit is gebeurt in eind Mei en tot nu toe hebben we er nog steeds niets van gehoord .
Ik weet zo een onderzoek is niet snel afgerond .

Maar daar ging ook mijn vraag over .
Hoe en waar kan je terecht om het onderzoek zo wat op te volgen .
Zou het al geseponeerd kunnen zijn zonder dat wij de slachtoffers hier van op de hoogte worden gebracht wat mijn grootste schrik is .
Ook bestaat er de mogelijkheid om confrontatie aan te vragen met hem of om de dossiers bij huisarts en vertrouwingscentrums te laten opvragen .
daar dit de enige mogelijkheid is om hem te betrappen op zijn leugens en zo mischien hem de waarheid te laten zeggen .

Ik weet ook hij is zelf nog minder jarig en de procedures zijn hier helemeel anders .
Maar door totaal niets van het onderzoek af te weten zitten we vol met stress en zeker als ik hem of zijn ouders dan nog 50 keer per week tegenkom .

Hoe lang gaan we ons nog kalm kunnen houden want ze hebben dan nog de pretentie van ons vierkantig uit te lachen en tegen de mensen te zeggen dat mijn dochter liegt .

Bij de politie zeggen ze ja het ligt nu in de handen van de onderzoeksrechter wij weten hier van niets .
waar kan je dan als slachtoffer wel terecht voor inlichtingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Help_wanted
Berichten: 55

#2 , 23 aug 2007 14:25

U kan de hoedanigheid van "benadeelde persoon"
verkrijgen door een "verklaring van benadeelde" af te leggen op het secretariaat van het parket. Dit verleent u het recht om op de
hoogte te worden gebracht van:

- de eventuele seponering en de reden daarvan;
- het instellen van een gerechtelijk onderzoek;
- de vaststelling van een zittingsdag voor het onderzoeks- of vonnisgerecht.

Kijk ook de verzekeringen die u heeft afgesloten grondig
na, zoals de rechtsbijstandsverzekering. Contacteer
desgevallend uw verzekeringsmakelaar.

Is uw vraag hiermee beantwoord?

dieke
Berichten: 1299

#3 , 23 aug 2007 14:26

Goh, even een kort antwoordje van een andere mama. Wat ik in uw geval sowieso zou doen, is de ouders van dat andere kindje dat er geregeld verblijft, op de hoogte brengen! Liever riskeren dat zij me niet zouden geloven dan zelf met dat akelige gevoel te moeten rondlopen dat ik iets wist en er niets aan kon doen. Dan heb je toch al op zijn minst het idee dat je op dat vlak je best hebt gedaan.

Ik hoop dat een jurist je hier goede info kan verschaffen.

Succes!

Reclame

bie6601
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 23 aug 2007 16:09

U kan de hoedanigheid van "benadeelde persoon"
verkrijgen door een "verklaring van benadeelde" af te leggen op het secretariaat van het parket. Dit verleent u het recht om op de
hoogte te worden gebracht van:

- de eventuele seponering en de reden daarvan;
- het instellen van een gerechtelijk onderzoek;
- de vaststelling van een zittingsdag voor het onderzoeks- of vonnisgerecht.

Kijk ook de verzekeringen die u heeft afgesloten grondig
na, zoals de rechtsbijstandsverzekering. Contacteer
desgevallend uw verzekeringsmakelaar.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
oke merciekes .
Het is wel erg dat een slachtoffer zonder deze verklaring niet op de hoogte wordt gebracht van wat er met de klacht is gebeurt .
Voor hetzelfde geld ben je al jaren aan het wachten en is de zaak al geseponeerd .
Het is al niet erg genoeg dat je slachtoffer bent dat je dan ook nog is met al die rompslomp moet bezig en rekening houden .

Maar dat is ons rechtsysteem he ingewukkeld tot en met .
Nog is bedankt voor de info want bij de politie krijg je niet te veel info dan afwachten en mischien zullen we je nog nodig hebben .

bie6601
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 23 aug 2007 16:23

Goh, even een kort antwoordje van een andere mama. Wat ik in uw geval sowieso zou doen, is de ouders van dat andere kindje dat er geregeld verblijft, op de hoogte brengen! Liever riskeren dat zij me niet zouden geloven dan zelf met dat akelige gevoel te moeten rondlopen dat ik iets wist en er niets aan kon doen. Dan heb je toch al op zijn minst het idee dat je op dat vlak je best hebt gedaan.

Ik hoop dat een jurist je hier goede info kan verschaffen.

Succes!
Ja dat is een probleem dat andere meisje is een dochter van de zoon uit het eerste huwelijk van de vader .
En we zagen hun heel soms ze wonen heel ver en zijn overlaats dan nog maar net verhuist en we weten niet waarheen en vroeger kwam nog een andere zoon uit zijn vorig huwelijk hier soms bij ons maar die is sinds dien weg gebleven .

Dus ik heb een vermoeden dat ze er een heel ander verhaal hebben aan gegeven tegenover hun .
Het knaagt aan mij dat ik hun niet de feiten kan vertellen en wat er gebeurt is .
Want ik denk dat ze er gewoon weg nog geen enkel vermoeden van hebben .
En ik heb schrik dat dit meisje hetzelfde zal overkomen of mischien nog erger daar zijn ouders dit gewoon weg lachen want hun zoon kan zoiets niet doen dus zullen ze hem ook niet in het oog houden .
heb dit ook aan de politie vertelt maar die zeiden dat ze daar niets konden aan doen .

Natuurlijk weet ik ook wel dat ze niet hun kunnen verbieden kinderen bij te houden zolang niet is gerechtelijk bewezen dat hij dit gedaan heeft .
Maar mischien kon politie toch eens de andere ouders opsporen en is ondervragen of dat zij iets raars aan hun dochtertje al gemerkt hadden .

Help_wanted
Berichten: 55

#6 , 23 aug 2007 16:44

Inderdaad, ik begrijp dat je als slachtoffer een extra (vermoeiende) inspanning moet doen om op de hoogte gehouden te worden van je eigen zaak.

De verklaring van benadeelde is gratis en het duurt maar een paar minuutjes om het document in te vullen.

Vergeet zeker het PV niet, opgesteld door de politie, samen met je identiteitskaart mee te nemen voor het afleggen van de verklaring van benadeelde.

Ik raad je aan om dit zo spoedig mogelijk te doen, daar het toch wel even kan duren voor je verklaring van benadeelde verwerkt is.

Luister eens bij je verzekeringsmakelaar, om te zien of je in casu van rechtsbijstand via je verzekeraar kan genieten. Eventueel voor het burgerlijk verhaal (als je schadevergoedig zou eisen).

Je verzekering betaalt dan de door jou gekozen advocaat (met diens kosten) volledig terug. Dus zeker het nagaan waard!

Succes!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”