slachtoffer diefstal

mamavanKoen
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Vl Brabant

slachtoffer diefstal

#1 , 10 aug 2007 22:34

Hallo,
mijn zoon was vorig jaar slachtoffer van fietsdiefstal, de dader was gekend en heeft bekend. Onlangs moest hij voorkomen maar hij kwam niet opdagen.Toen bleek dat hij al een hele reeks feiten gepleegd heeft.De rechter veroordeelde hem ; hij wordt aanzien als leider van een groepje jonge delinquenten. Wij hebben nu recht op een schadeloosstelling van +/- ?120 maar wij zijn niet alleen benadeeld.Er zijn dus een hele reeks mensen die hij schadeloos moet stellen.Daar de dader minderjarig is zouden zijn ouders moeten opdraaien voor zijn daden .
Deze hebben officieel geen eigendom (andere zoon is ook veroordeeld en sindsdien namen de ouders maatregelen om hun goederen te beschermen).
Nu hoorde ik dat, als ik ooit dat geld wil zien, ik zelf een deurwaarder moet inschakelen en betalen. Ik vrees dat ik er dan geld bij inschiet.
Hoe zit dat? Kan iemand mij raad geven want dit lijkt me niet echt fair.
Het is vrij frustrerend, zeker als je weet dat de dader dit voorspelde aan mijn zoon.Hij zei letterlijk:" mij kan je niks maken, je zal er geen cent van zien" en blijkbaar krijgt hij nog gelijk ook!

graag advies,
groetjes,

mamavankoen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 12 aug 2007 21:09

Mijn antwoord op je vraag heeft de moderatie en mocht van hen dus niet blijven staan. Ik betwijfel dat door dergelijke technieken ??n van de doelstellingen van dit forum nl. de kloof het vertrouwen tussen burger en justitie kleiner maken er beter door wordt

RR

mamavanKoen
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Vl Brabant

#3 , 12 aug 2007 23:39

in elk geval dank aan de roderidder voor de poging die hij deed om te helpen, jammer dat ik niet weet wat er stond :cry:
ik ben gewoon op zoek naar een mogelijkheid om het oordeel van de rechter te laten uitvoeren zonder dat we een tweede keer geld inschieten bij deze zaak.
Zoals het er nu voorstaat heb ik de indruk dat er geen recht geschiedt en dat de dader de grote winaar is.

grtz

mamavankoen

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 13 aug 2007 04:58

Een 2? poging in de hoop dat deze wel blijft staan:
ik de indruk dat er geen recht geschiedt en dat de dader de grote winaar is
Wel wil je ruilen met de situatie waarin de dader verkeerd?

Ook voor hem is het niet prettig dat hij steeds met justitie botst en telkens opnieuw in een onzekere periode terrecht komt waar hij kans loopt om even van zijn vrijheid beroofd te worden, maar dat haalt allicht niet veel uit. De kans op herval is bij een veelplegers is heel groot.

Zoals ik eerder schreef dient justitie bij dergelijks aandacht te hebben aan de voorkant van het probleem (en dat heeft met scheidingsproblematiek te maken), maar daar heeft het JF-team het blijkbaar moeilijk mee.

Een stabiel gezin (ook een gescheiden gezin hoeft geen probleem te zijn als de gescheiden ouders hun conflicten maar kunnen beheersen) dat kinderen toekomstperspectieven kan aanbieden is fundamenteel

Voor Uw situatie: Een kei kan je niet schillen en begrijp je frustratie doch zie ik voor dergelijke veelplegers van misdrijven allerlei (caf?ruzie's, stelen van een fiets, openbare dronkenschap, drugsgebruik ...) niet veel beterschap. Mogelijks komt in tegenstelling voor Uw situatie de ouders van de dader allicht wel in aanmerking voor een advocaat betaald door de maatschappij (pro-deo).

Hulp is misschien iets anders en dat kan ik niet bieden maar ben wel bereid het geheel mee op te volgen.

Wat je misschien ook kan doen is een brief schrijven naar de procureur des Konings en hierin melden dat je bereid bent om aan herstel-bemiddeling te doen. Dit is echt gaan bemiddelen met de ouders (en de dader?) om herstel te bekomen. Veel weet ik daar niet van maar
via google en de zoektermen "MOF bemmiddeling" kwam ik hier uit

http://www.osbj.be/osbj/files/File/osbj ... 0lieve.pdf


RR

mamavanKoen
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Vl Brabant

#5 , 13 aug 2007 20:44

Beste roderidder,

nog voor de dader voor de rechter moest verschijnen werd ik, als mama van het slachtoffer, gecontacteerd door BAL, een bemiddelingsdienst.
Er werd mij gevraagd of ik wou meewerken aan bemiddeling en ik stemde dadelijk toe.
Deze dienst stuurde minstens twee brieven naar de ouders van de dader maar deze vonden het zelfs niet nodig om te reageren op deze brieven.
De mensen van deze dienst hebben me dan vriendelijk gezegd dat de dader dan voor de rechter zou moeten komen en zo gebeurde het ook.
Hij werd voor al zijn daden veroordeeld maar daar heeft mijn zoon zijn geld nog niet mee terug. De verdediging van de dader vertelde me dat ik in september het vonnis in de bus zou krijgen en dan een deurwaarde diende in te schakelen om aan dat geld te komen.Zelf ben ik nooit in contact gekomen met een deurwaarder en ik heb dan ook geen flauw benul van hoeveel een deurwaarder aanrekend en wat hij voor ons kan doen.
Ik liet me vertellen dat deze mensen zich eerst vergewissen van de financiele toestand van de schuldenaar eer ze optreden maar ik veronderstel dat ook deze dienst niet gratis is?
De dader zelf is verschrikkelijk fier op zijn daden en neemt zijn grote broer, een vaste klant in de gevangenis, als voorbeeld. Ik vrees dus dat daar niet veel hulp meer baat, al hoop ik voor hem dat ik t hier mis heb.
De dader is , voor alle duidelijkheid, niet geconfronteerd geweest met een scheiding. Zijn mama is huisvrouw, vader arbeider en er zijn een stuk of 4 kinderen.
de situatie waar de dader in verzeild zit, koos hij zelf ( sorry zo zie ik t ).
Niemand verplichte hem om criminele dingen te doen, maar anderen zijn wel slachtoffer van zijn daden.

In elk geval dank voor je reactie!

mamavankoen

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 13 aug 2007 22:14

Beste

Een praatje gaan maken bij deurwaarder zal niets kosten. Deze zal U heel nuttige informatie kunnen geven hoe U dit best aanpakt. Als je zelf achter het geld blijft aanlopen zal je het m.i. vroeg of laat dan ook ontvangen zodat uiteindelijk in zekere zin recht geschied.

Feit dat je gecontacteerd werd door bemiddelingsdienst BAL is toch een duidelijk teken dat het OM er werk willen van maken (dat kost ook geld - die mensen werken ook niet gratis - )

Onderstaand nieuwsbericht viel vandaag bij me in mailbox. Er hoort ook een kort videofragment bij waarbij de politie de zaak wat toelicht
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007 ... diger.html

succes


RR

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”