Weigering aanpassing PV

kr=10
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: leuven

Weigering aanpassing PV

#1 , 03 aug 2007 21:42

Beste,

Vandaag ben ik verhoord geweest waarna er een PV van het verhoor werd opgesteld. Voorafgaand hadden ze gezegd dat het mij toegestaan was om te vragen dat het PV werd opgesteld in mijn bewoordingen en om eventueel veranderingen aan te brengen.

Nada het verhoor was afgelegd vroeg ik om een paar veranderingen aan te brengen waarop mij werd medegedeeld dat dit niet mocht. Nu staat er onderaan op de vraag of de verhoorde verzocht heeft om veranderingen aan te brengen "NEEN", terwijl ik dit wel degelijk vroeg.

Wat is het gevolg van deze weigering?
Kan ik de nietigigheid van het PV inroepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 05 aug 2007 02:18

Hallo,

Wanneer u verklaringen gaat afleggen voor de politie worden deze opgetekend in een Proces-Verbaal. U heeft bij het afleggen van uw verklaring het recht om deze na te lezen en aanpassingen door te voeren alvorens te ondertekenen. Lees dus uw verklaringen dubbel na en onderteken ze niet zolang u er niet volledig akkoord mee bent.

U heeft getekend? Dan bent U akkoord met uw verklaring

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 aug 2007 11:48

?Art.40.De bij een politieambtenaar ingediende klachten of aangiften, alsook de nopens misdrijven verkregen inlichtingen en gedane vaststellingen worden opgenomen in processen-verbaal die aan de bevoegde gerechtelijke overheden worden toegezonden.?(Wet Politieambt 5 augustus 1992).

?Art.47bis.Bij het verhoren van personen,ongeacht in welke hoedanigheid zij worden verhoord, worden ten minste de volgende regels in acht genomen...4. Aan het einde van het verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen, tenzij hij vraagt dat het hem wordt voorgelezen. Er wordt hem gevraagd of hij zijn verklaringen wil verbeteren of daaraan iets wil toevoegen...?(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808)

Indien u op de vraag of u uw verklaringen wilde verbeteren of daaraan iets wilde toevoegen JA hebt geantwoord terwijl de ondervrager NEE heeft ingevuld,dan kan u dit schriftelijk meedelen aan de Procureur des Konings.Deel hem dan tevens mee op welke GRONDEN de ondervrager weigerde uw verklaringen te verbeteren of daaraan iets toe te voegen en WAT u wilde wijzigen of toevoegen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 08 aug 2007 00:36

Je kan altijd een bijkomende verklaring afleggen waarbij je zelf je verklaring op voorhand uittypt en laat bijvoegen bij het oorsprongkelijk PV
Dit kan zoals J.demoor al aangeeft een schrijven naar de PDK zijn


Afhankelijk van de situatie zal de PDK U wel geloofwaardig vinden (vb. als het om een detail gaat), gelet die verhoren altijd wel wat onder een zekere stress zijn opgetekend. Het spreekt wel voor zich dat politie niet aan Uw arm heeft getrokken om Uw handtekening te zetten (lees U bent wel diegene die het tekende ! )

RR

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”