Wat zijn de rechten van het bewakingspersoneel van winkel?

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

Wat zijn de rechten van het bewakingspersoneel van winkel?

#1 , 19 jun 2014 10:51

Besten,

Ik heb een vraag over het bewakingspersoneel dat sommige winkelketens inschakeld.
Als ik een electrowinkel binnenga vraagt er bij het buitengaan zonder aankopen een bewaker om mijn tas te inspecteren.

Als ik dit toesta snuffelt hij in elk vakje. Wat geberut er als ik dit weiger? Wat mag hij doen? Mag hij mij tegenhouden in de winkel? Als hij de politie belt, moet ik dan die kosten op mij nemen? Kan de politie mij iets maken als ik weiger mijn tas open te maken aan deze beveiligingsagent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 19 jun 2014 11:11

U mag dit weigeren, zij hebben hiervoor geen bevoegdheid.
Hij mag u ook niet tegenhouden in de winkel, dat is vrijheidsberoving.

Neen, politie kan u niets maken.

Echter, wanneer u op heterdaad betrapt wordt op winkeldiefstal en u wordt tegengehouden in de winkel tot de politie er is, zal het argument van vrijheidsberoving snel van tafel geveegd worden.

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

#3 , 19 jun 2014 11:57

En als blijkt dat ik niks bij heb? Wat gebeurt er dan?

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 19 jun 2014 12:14

Dan gebeurt er niets, tenzij u klacht neerlegt.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 19 jun 2014 14:54

Bewakingspersoneel kan u enkel vragen u tas te laten zien. U bent dit niet verplicht. Vragen staat vrij. Bijgevolg kunnen ze u ook niet tegenhouden de winkel te verlaten. Echter als ze gezien hebben dat u iets heeft gestolen of proberen te stelen kan men u wel staande houden tot de politie er is. Dan moet u ter plaatsen blijven.

Politie kan u WEL controleren indien ze het vermoede hebben! Kunnen u zelf meenemen ten bureel. (wettelijke gronden hiervoor zijn bepaald in WPA)

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 19 jun 2014 21:53

En ook opletten wanneer u fysiek contact heb (duw- slag) met het bewakingspersoneel en u blijkt iets gestolen te hebben is het geen winkeldiefstal meer maar diefstal met verzwarende omstandigheid van geweld. Als bewaking of politie effectief gewond geraken of bloeduitstorting hebben vb een krabwonde wordt de rekening nog wat hoger.

Maar u mag gerust doorlopen zonder ook maar iets te openen of te laten controleren zolang er geen fysiek contact is.

LeenW
Berichten: 12955

#7 , 19 jun 2014 22:58

Maakt het iets uit of dit alles binnen of buiten de winkel gebeurt? (dus al u al buiten, op de openbare weg bent)

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 19 jun 2014 23:03

Neen, als het personeel van de winkel u volgt dan blijven die regels gelden.
Heterdaad en verdachte wordt gevolgd door het openbare geroep.
Blijft van toepassing.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 jun 2014 09:00

En ook opletten wanneer u fysiek contact heb (duw- slag) met het bewakingspersoneel en u blijkt iets gestolen te hebben is het geen winkeldiefstal meer maar diefstal met verzwarende omstandigheid van geweld. Als bewaking of politie effectief gewond geraken of bloeduitstorting hebben vb een krabwonde wordt de rekening nog wat hoger.

Maar u mag gerust doorlopen zonder ook maar iets te openen of te laten controleren zolang er geen fysiek contact is.
en wat mocht het bewakingspersoneel je onterecht fysiek staande houden en je daarbij (puur bij het tegenhouden, niet bij aggressieve taken) licht verwonden (genre krabwonden, blauwe plekken)? Gaat dit dan over geweld met verzwarende omstandigheid?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”